Kreative jobopslag får indvandrere i job

NYHED: En ny SFI-rapport viser, at indvandrere sjældent sender jobansøgninger. Men virksomhederne må målrette deres opslag, mener Foreningen Nydansker.
Kristine Bertelsen

Virksomhederne skal tænke kreativt, når de gør opmærksom på ledige stillinger. Der er stadigvæk mange virksomheder, der betjener sig af en lidt konservativ måde at rekruttere på i forhold til medievalg og ordlyd i jobannoncen.

Torben Møller-Hansen
Direktør for Foreningen Nydansker
Virksomhederne skal lære at tænke kreativt, hvis de vil have ansøgninger fra indvandrere og flygtninge, mener Foreningen Nydansker.

I en rapport fra SFI svarer danske virksomheder, at indvandrere og flygtninge er den gruppe, der sender færrest ansøgninger. Halvdelen af de ca. 2000 virksomheder, der har deltaget, siger, at de overhovedet ikke modtager ansøgninger fra denne gruppe. Og manglende ansøgninger er, ifølge virksomhederne, den største barriere for at ansætte de ledige.

Virksomheder skal annoncere lokalt
Men virksomhederne skal ikke bare stå og vente på, at de ledige kommer til dem. De skal i høj grad gøre mere for at tiltrække sig opmærksomhed fra indvandrere og flygtninge, mener Torben Møller-Hansen, direktør for Foreningen Nydansker.

"Virksomhederne skal tænke kreativt, når de gør opmærksom på ledige stillinger. Der er stadigvæk mange virksomheder, der betjener sig af en lidt konservativ måde at rekruttere på i forhold til medievalg og ordlyd i jobannoncen. Og de rammer derfor ikke de ledige nydanskere," siger Torben Møller-Hansen og forklarer:

0:000:00