Analyse kortlægger organisationers reaktion på corona: Her er resultaterne

OMSTILLINGSPARATE: Et overvældende flertal af de frivillige foreninger har udviklet nye løsninger under coronakrisen, viser stor analyse. "Man bliver nødt til at improvisere, hvis ikke man har et manuskript," siger direktør. 

En stribe aktører inden for socialsektoren har involveret nye løsninger under coronakrisen. Stort flertal vil beholde tilbud, de har udviklet siden nedlukningen.
En stribe aktører inden for socialsektoren har involveret nye løsninger under coronakrisen. Stort flertal vil beholde tilbud, de har udviklet siden nedlukningen.Foto: Arthur J. Cammelbeeck/Altinget
Rasmus Dahl Løppenthin

Det er selvfølgelig tankevækkende, at det kun er en lille mindretal, der har øget inddragelsen af bestyrelsen i en tid, hvor der har været økonomisk krise.

Jonas Keiding Lindholm
Direktør, Tænketanken Mandag Morgen

70 procent af de sociale foreninger indførte nye tiltag under coronakrisen. For 23 procent af organisationerne har de nye tiltag endda medført, at de kan nå nye målgrupper.

Det konkluderer en ny undersøgelse fra Tænketanken Mandag Morgen og Bikubenfonden baseret på besvarelser fra 903 organisationer inden for socialområdet.

"Analysen viser, at socialsektoren har lært det, som enhver skuespiller ved. Man bliver nødt til at improvisere, hvis ikke man har et manuskript," siger direktør i Tænketanken Mandag Morgen, Jonas Keiding Lindholm. 

Altinget logoSocial
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget social kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00