Han kaldte regionernes forslag for en "discount model". Men hvad praktiserer lægeformanden selv?

PLO-formand kritiserer regionerne for ikke at anerkende værdien af relationen og den direkte kontakt mellem borger og egen læge. Men hvor tilgængelige på telefon er de praktiserende læger? Og hvad med formanden selv?

Foto: Arthur Cammelbeeck/Altinget
Andreas Wind

Jørgen Skadborg lagde ikke fingre imellem, da han kritiserede regionernes forslag om at oprette et døgnåbent og såkaldt telefonisk kontaktpunkt som supplement til borgernes direkte telefonadgang hos deres egen læge.

Regionerne foreslår nemlig et ”discount callcenter”, der viser, at de hverken "forstår eller anerkender værdien af den personlige relation og direkte kontakt mellem borgerne og deres egen læge", lød det fra PLO-formanden ifølge Ritzau.

Men hvor tilgængelige er de praktiserende læger egentlig på telefon for borgerne i dag? Og hvad med Jørgen Skadborgs egne patienter?

Altinget logoSundhed
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget sundhed kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00