Besparelser i Midtjyllands kollektive trafik

KORT NYT: Kunderne hos det offentlige trafikselskab Midttrafik, må indstille sig på færre afgange. Det skyldes at Region Midtjyllands forretningsudvalg har godkendt en spareplan fra de 19 kommuner bag Midttrafik.
Lars Beck
Det kommer primært til at gå ud over tog- og busafgange med få passagerer, men også på tilskud til rutebilstationer bliver der sparet, efter Region Midtjyllands forretningsudvalg har godkendt en spareplan fore den kollektive trafik. Spareplanen udgør i alt 4,1 mio. kr. i 2008. Udover dette skal der i 2009 spares 7,7 mio. kr.

Spareplanen er indført på baggrund af en række stigninger i udgifterne til bl.a. koordinering af tog- og busafgange og til virksomhedens vognmænd, der viste sig at være større end ventet. Yderligere har der været et fald i billetindtægterne, som der også forudses at være næste år.

En anden væsentlig faktor til spareplanen er et flertal i Folketinget for, at brændstofafgifterne til buskørsel ikke længere kan blive refunderet.

Til spareplanen har formand for regionsrådet Bent Hansen (S) følgende kommentar: "Regionens sammenhæng er vigtig for alle i regionsrådet. Men det vi taler om her, det er jo udefra kommende forhold som tvinger os til at spare på den kollektive trafik. Vi kan ikke gøre andet end at klemme køreplanen og spare hvor vi kan".

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00