DI: Mobilitet skal ind i klimadebatten

NYHED: Altinget har spurgt DI's administrerende direktør, Hans Skov Christensen, hvordan han ser på transportens klimaudfordringer.
DI´s administrerende direktør, Hans Skov Christensen, foreslår, at registreringsafgiften omlægges, så den hviler på udledning af CO2.
DI´s administrerende direktør, Hans Skov Christensen, foreslår, at registreringsafgiften omlægges, så den hviler på udledning af CO2.Foto: Dansk Industri

Det afgørende er at sikre intelligent og kloge løsninger, der giver stimuli til mobilitet og samtidig mindst muligt drivhusgasudslip. Det er ikke at begrænse, det er ikke at lave forbud, det er ikke at lægge afgifter på transport.

Hans skov Christensen
Adm. Direktør i DI

Transportens klimaudfordringer var til debat, da DI tirsdag fejrede oprettelsen af DI-Transport.

Her understregede DI´s administrerende direktør, Hans Skov Christensen, hvor vigtigt det er at holde fokus på den værdi, som transporterhvervet skaber for samfundet, når man taler om bæredygtig transport.

Transportsektoren udgør i dag 11 pct. af Danmarks BNP.

Han lagde samtidig vægt på behovet for at gentænke bæredygtighed i afgiftssystemet, og foreslog blandt andet et system for registreringsafgiften, der hviler på udledning af drivhusgasser.

Altinget har stillet direktøren for DI, Hans Skov Christensen, en række kritiske spørgsmål om bæredygtighed i transportsektoren.

Hvor ligger DI's største udfordring, i forhold til at sikre bæredygtig transport i fremtiden?

"Det vigtigste er at få fundet sammenhængen mellem mobilitet og økonomisk vækst på den ene side, og bæredygtighed på den anden side. Det er det, det hele kommer an på. Hvis vi ikke får mobilitet går samfundet i stå."

Hvordan sikrer man virksomhedernes konkurrencevilkår samtidig med, at man presser dem til at blive mere bæredygtige?

"Det gør man ved at sikre, at vi går efter europæiske løsninger og ikke nationale løsninger."

Flere erhvervsvirksomheder holder investeringer i bæredygtig teknologi tilbage, fordi der mangler nogle klare politiske linjer for, hvilke drivmidler man skal satse på. Hvor stort er behovet for at få nogle klare politiske rammer?

"Der kommer ikke rammer politiske rammer for drivmidler foreløbig. Det ligger ude i tiden."

De økonomiske mener, at roadpricing og brændstofafgifter er de kraftigste midler til at sikre en bæredygtig transport. Hvad mener du om den konklusion?

"Det er jeg ikke enig i. Det er der intet belæg for. Det afgørende er at sikre intelligent og kloge løsninger, der giver stimuli til mobilitet og samtidig mindst muligt drivhusgasudslip. Det er ikke at begrænse, det er ikke at lave forbud, det er ikke at lægge afgifter på transport."

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00