Positiv modtagelse af Barfoeds godsplan

GODS: Transportministeren vil med en ny godsplan tredoble godstransporten på jernbanen. Planen modtages positivt af DI, DTL og Danske Havne.
Anders Jerking
Transportminister Lars Barfoeds (K) udspil 'Mere gods på banen' bliver positivt modtaget. Ministeren vil med en række initiativer styrke godsbanetrafikken i Danmark. Målet er at tredoble godstransporten på banen frem mod 2030.

Udspillet lægger op til at øge kapaciteten, udnytte den eksisterende kapacitet bedre og at gøre det nemmere at køre godstog på tværs af landegrænserne. Endelig har udspillet fokus på bedre havne og en bedre udnyttelse og eventuel udbygning af kombiterminalerne.

Trænger til et løft 
I DI Transport tager direktør Michael Svane godt imod ministerens udspil.
"Rammebetingelserne for godstransport på jernbane trænger til et løft. Transportministerens udspil rummer mange gode initiativer om investeringer i baneinfrastruktur, mere transittrafik og internationale transporter," siger Michael Svane og fortsætter:

"Jernbanens samspil med den øvrige transportinfrastruktur spiller en stor rolle for godstransporten. Mere gods på bane kræver bedre godskorridorer på jernbanen og en bedre sammenhæng mellem havne, kombiterminaler og vejnettet. Det er et centralt punkt for de kommende finanslovsforhandlinger om mere gods på banen."

Dokumentation
Initiativer i "Mere gods på banen":

1. Styrkelse af jernbanegodskorridorerne i Danmark:

Fast forbindelse over Femern Bælt: Vil reducere køreafstanden mellem Øresundsregionen og Hamburg med 160 km, aflaste godskorridoren over Storebælt og skabe bedre kapacitet til godstog.

Ny bane mellem København-Ringsted: En forudsætning for at der kan afvikles mere gods på bane fordi den i væsentligt omfang bidrager til at skabe ny kapacitet på det danske jernbanenet.

Dobbeltspor i Sønderjylland: Vil medføre kapacitet til vækst i banetransporterne igennem Jylland.

VVM-undersøgelse af kapacitetsudvidelse på Kastrupbanen: Skal afdække behovet og muligheder for at skabe mere kapacitet på Kastrupbanen og dermed Øresundsforbindelsen.

Nyt signalanlæg (ERTMS) i Danmark: Vil modernisere og harmonisere togenes kontrolsystemer, hvilket vil skabe sikrere og mere smidig togtrafik og lettere grænsepassager.

 2. Internationale banegodskorridorer i Europa:

EU's forordning om europæisk banenet: Vil lette den grænseoverskridende trafik, skabe grundlag for mere konkurrencebaseret godstransport i EU og udgøre en central ramme for transport af gods på bane i Europa.

Fælleseuropæiske godskorridorer: Den såkaldte korridor B fra Stockholm via Danmark til Napoli vil skabe en over 2.000 km sammenhængende godskorridor for jernbanen, som spiller sammen med en række andre hovedkorridorer i Europa. Femernforbindelsen er et vigtigt element i styrkelsen af korridor B.

One-stop-shop mulighed: De administrative procedurer i forbindelse med kanalansøgning skal forenkles.

3. Effektive kombiterminaler i vækst:

Mere kapacitet på terminalerne i Høje Taastrup og Taulov: Vil skabe bedre muligheder for transport af gods på jernbane, da en kapacitetsudvidelse vil kunne medvirke til øget vækst i den kombinerede trafik. Samtidig skal mulighederne for konkurrence i forhold til kombiterminalerne styrkes.

Undersøgelse af ny kombiterminal i Køge: Hvis nybygningsløsningen mellem København og Ringsted anlægges, vil langt størstedelen af transittogene for fremtiden køre på denne strækning. Det skal undersøges om der dermed opstår behov for en ny kombiterminal ved Køge.

4. Samspil mellem havnene og jernbanen:

Pulje til fremme af gods på bane på 200 mio. kr.: Puljen skal udmøntes i investeringer, som styrker rammerne for gods på banen og samspillet mellem transportformerne.

Hirtshals Havn: For at forbedre rammerne for omlæsning mellem færge og bane er det aftalt at yde et tilskud på op til 10 mio. til etablering af godsjernbaneterminal ved Hirtshals Havn.

5. Øvrige initiativer

Flere kanaler gennem bl.a. øget hastighed for godstog: Højere hastighed for godstog og andre initiativer vil kunne skabe plads til flere transitkanaler.

Flere sprog på jernbanen: Sproglige barrierer for effektiv international godstransport mellem landene skal reduceres.

Nemmere passage af landegrænserne: Danmark vil styrke dialogen med nabolandene for at lette godstogs passage af landegrænserne.

Strategi for jernbanens fremtidige organisering: I september 2009 fremlagde transportministeren et debatoplæg om jernbanens fremtidige organisering og i efteråret 2010 vil regeringen fremlægge en samlet strategi for organiseringen af jernbanesektoren og anvendelsen af banenettet for at styrke både persontransporten og godstransporten på banen.

Analyse af baneafgifterne: Som led i strategien for jernbanens fremtidige organisering gennemføres en analyse af baneafgifterne.

Bedre samspil mellem transportformerne: Godstransportens Tænketank skal drøfte mulighederne for styrket samspil mellem transportformerne, herunder i forhold til jernbanen.


0:000:00