Debat

3F til Danske Speditører: EU-lovgivning sikrer fair vilkår, og cabotage-kørsel er ikke klimavenligt

Ifølge Danske Speditører truer danske regler om dansk løn til østeuropæiske chauffører transportbranchen. Men speditørerne tager fejl. Krav om danske lønninger giver mere grøn transport, viser ny forskning, og om et halvt år har EU ens regler for fair transport, skriver Jan Villadsen.

For
danske chauffører, 3F Transport og andre kendere af transportbranchen er
speditørernes synspunkter ikke overraskende. For speditørerne har lettere ved at
skælde ud på andre og at sprede myter end at tage ansvar, skriver Jan Villadsen.
For danske chauffører, 3F Transport og andre kendere af transportbranchen er speditørernes synspunkter ikke overraskende. For speditørerne har lettere ved at skælde ud på andre og at sprede myter end at tage ansvar, skriver Jan Villadsen.Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Jan Villadsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Store forsinkelser, masser af bøvl, usikker forsyning til vores forretninger, mangel på chauffører, øget forurening og udslip af klimaskadelig CO2.

Det er ikke nogen rar verden, Danske Speditører advarerede Altingets læsere om 11. august i indlægget ”Skæv Transportlovgivning udfordrer dansk forsyningssikkerhed”.

Ifølge speditørernes direktør, Martin Aabak, er det nye danske regler mod social dumping, piratkørsel og grov udnyttelse af østeuropæiske og filippinske chauffører, der truer branchen, klimaet og forsyningssikkerheden.

Ikke mindst lovkravet om, at udenlandske chauffør skal have dansk løn, når de kører med gods i Danmark, er speditørerne kørt fast i. Altså klar lovgivning om, at såkaldt cabotagekørsel i Danmark skal registreres på forhånd, og om at den type kørsel skal ske til danske lønninger. Begge dele med tilhørende kontrol på vores veje.

Når chauffører kan aflønnes på makedonsk, filippinsk eller bulgarsk niveau i Danmark, kan det desværre betale sig at køre tomkørsel over lange afstande for at komme til at køre en cabotagetur med gods i Danmark.

Jan Villadsen
Formand for 3F Transport

Usande påstande
For danske chauffører, 3F Transport og andre kendere af transportbranchen er speditørernes synspunkter ikke overraskende. For speditørerne har lettere ved at skælde ud på andre og at sprede myter end at tage ansvar og medvirke til at sikre effektiv, moderne og fair transport.

Lad mig berolige læsere af speditørernes asfaltsorte advarsler. De holder heldigvis ikke vand.

Fra og med februar 2022 – altså om et halvt år – får vi fælles EU-regler om løn til udenlandske chauffører. De nye fælles EU-regler erstatter de danske regler, og de kommer til at gælde i hele Europa.

Men indholdet ligner de danske regler til forveksling. For de betyder, at udenlandske chauffører som minimum skal have løn efter niveauet i det land, de kører i. Og både registrering af transporter og kontrol skal være på plads i alle EU-lande.

Lad mig til yderligere beroligelse slå fast: Det passer ikke, når speditørerne siger, at cabotagekørsel entydigt er til gavn for klimaet. Tværtimod.

Når chauffører kan aflønnes på makedonsk, filippinsk eller bulgarsk niveau i Danmark, kan det desværre betale sig at køre tomkørsel over lange afstande for at komme til at køre en cabotagetur med gods i Danmark.

Den trafik skaber forurening, og det bliver der heldigvis gjort op med.

En svensk-amerikansk undersøgelse fra Iowa State University, der udkom i juli 2021, viser hvad speditørernes ønske betyder.

I Sverige er der endnu ikke indført regler om løn for cabotage. Og undersøgelsen, der hedder ”cabotage-studien 2021”, viser, at den nuværende udvikling og spekulation i billig transport på mellemlang sigt vil føre til 25 procent mere cabotagekørsel i Sverige. Med 29 procent højere udslip af CO2 til følge.

Bidrag konstruktivt til debatten
Fælles EU-regler er tiltrængte og længe ventede.

Derfor bør speditørerne læse op på de nye EU-regler og arbejde konstruktivt med, når reglerne skal gøres til virkelighed. For eksempel på samme måde som ITD gør det i ITD’s indlæg fra sidste uge, ”varebiler og lastbiler skal konkurrere på lige vilkår”.

Her efterlyser ITD ensartede vilkår i forhold til regler og afgifter for lastbiler og små varebiler, fordi uens regler vil betyde, at vi risikerer at gods flyttes fra lastbiler til varebiler med øget trængsel og øget forurening til følge, hvis afgifter, regler og kontrol ikke er ens. Uanset køretøj og uanset hvilket land køretøj og chauffør kommer fra.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00