Afgørende skridt eller en trist dag? Nyt lønværn udløser blandede reaktioner

REAKTIONER: Bred politisk aftale skal sikre dansk minimumsløn for udenlandske chauffører. Se aktørernes reaktioner her.

Fremover skal udenlandske chauffører i Danmark aflønnes efter overenskomster, der lever op til samme niveau som 3F-overenskomsterne.
Fremover skal udenlandske chauffører i Danmark aflønnes efter overenskomster, der lever op til samme niveau som 3F-overenskomsterne.Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix
Laura Hattens
Fakta
Den nye aftale indebærer, at niveauet for udenlandske chauffører på danske veje skal følge de mest repræsentative overenskomster på området. 3F dækker 87 procent af transportbranchen, hvilket altså betyder, at udenlandske transportvirksomheder kun kan følge en anden overenskomst, hvis den ikke afviger "entydigt" eller "væsentligt" fra 3F-overenskomsterne.

Aftalen indebærer herudover, at kontrollen med chaufførerne skal skærpes, og at udenlandske transportvirksomheder skal overholde en række dokumentationskrav.

Aftalen bygger på de anbefalinger, Dansk Arbejdsgiverforening (DA) og Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) i fællesskab har foreslået for at forhindre løndumping i transportbranchen. 

Onsdag morgen har regeringen præsenteret en ny aftale, som skal forhindre løndumping på danske landeveje.

Aftalen betyder, at udenlandske chauffører skal have en timeløn svarende til den mest udbredte danske overenskomst på transportområdet, når de kører cabotagekørsel i Danmark.

Samtidig stilles der krav om, at danske vognmænd for at få licens til at køre gods i Danmark skal følge lønniveauet i den mest repræsentative overenskomst på området.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00