Autobranchen: Vanvidskørsel er ikke leasingselskabets skyld

DEBAT: Regeringens forslag om konfiskation af leasingbiler går ud over retssikkerheden og vil ikke løse problemet med vanvidsbilister, skriver Gitte Seeberg.  

Af Gitte Seeberg
Administrerende direktør, AutoBranchen Danmark

I forrige uge præsenterede tre ministre ni tiltag på Politigården i København, der skal stoppe vanvidsbilister. Tanken er god, og behovet er der, illustreret så frygteligt gennem den tragiske ulykke på Langebro. Regeringen går dog for langt ved at konfiskere leasingbiler.

Konfiskation af bilen er helt legitimt, hvis ejeren har begrundet mistanke om, at en bruger kører vanvidskørsel i bilen. Så er man medskyldig i en alvorlig forbrydelse, der straffes alt for mildt i dag.

Men det er uproportionalt, at leasingselskaber skal stå til ansvar for vanvidskørsel. Leasingselskabet har ingen mulighed for at sikre sig, hvordan kørselsmønsteret eller straffeattesten ser ud for leasingtager. Med andre ord er det umuligt for leasingselskaber at gardere sig mod vanvidsbilister.

Regeringens svar på denne kritik holder ikke vand. De vil give leasingselskaber adgang til eSkatData, hvor selskabet kan tjekke, hvorvidt vanvidsbilisten eller hans stråmand har opgivet korrekte oplysninger om for eksempel indkomst. Den løsning kan måske forhindre nogle få vanvidsbilister i at få adgang til en leasingbil, men eSkatData er ikke den hellige gral, der kan stoppe vanvidsbilister.

Myndighedsopgave
Adgang til eSkatData kan måske stoppe nogle få kriminelle eller stråmænd i at lease en bil, forudsat de ikke har en lovlig indkomst.

Men det vil ikke stoppe de mennesker, der har en lovlig indkomst, i at være stråmænd eller i at køre vanvidskørsel. Vanvidsbilisten kan jo bare lease en ny bil – om nødvendigt gennem en ny stråmand.

Hvis leasingselskaberne skal foretage en tilbundsgående kontrol af hver eneste potentiel leasingtager, vil det ud over adgang til eSkatData også kræve adgang til kriminalregisteret og mulighed for at overvåge kørslen, eller hvem der fører bilen.

Med andre ord vil det kræve, at leasingselskaber overtager en myndighedsopgave med at kontrollere befolkningen gennem udvalgte registre. Det er på ingen måde ønskværdigt i et retssamfund. Jeg har virkelig svært ved at forestille mig, hvordan disse virksomheder skal leve op til GDPR-reglerne med den mængde data, de får til rådighed.

For slet ikke at snakke om de enorme administrative byrder, som leasingselskaber helt uretmæssigt vil blive pålagt, fordi en promille eller mindre af de danske leasingbiler benyttes til vanvidskørsel. Regeringen har rettet den store kanon mod en lille flok gråspurve.

Ejendomsretten skal sikres gennem retssystemet
Regeringen lægger op til at konfiskere en tredjepartsbil, uden at tredjeparten har mulighed for at kontrollere vedkommende. Det gælder ikke kun for leasingselskaber, men også for privatpersoner, der for eksempel låner deres bil ud til naboens søn.

Ejerne og leasingselskaberne har ingen mulighed for at kontrollere, hvordan bilens fører bruger bilen, men alligevel kan deres ejendom konfiskeres. Det er for voldsom en sanktion, der kan ramme helt almindelige erhvervsdrivende eller privatpersoner.

Regeringen lægger ganske vist op til, at ejerne og leasingselskaberne kan søge erstatning hos vanvidsbilisterne, men det er en ringe trøst, når mange brugere af bilerne ikke har en lovlig indkomst og måske intet ejer.

Leasingselskaberne og ejernes udsigt til at få værdien af deres bil tilbage er i bedste fald langvarig og i mange tilfælde ikkeeksisterende. Konfiskation kan være et middel til at stoppe vanvidsbilister, men det må ikke blive en hovedregel, at leasingselskaber og privatpersoner, der handler i god tro, straffes for vanvidsbilisters handlinger.

Politiet skal naturligvis have mulighed for at beslaglægge bilen på stedet, hvis de mener, der er grundlag for en konfiskation i retten.

I sidste ende må det være op til retten at vurdere, om leasingselskab eller ejer burde have en begrundet mistanke om vanvidskørsel. Det er den eneste måde, hvorpå retssikkerheden sikres i denne type sager.

Forrige artikel ITD: En fossilfri transportsektor kræver opbygning af en helt ny infrastruktur ITD: En fossilfri transportsektor kræver opbygning af en helt ny infrastruktur Næste artikel Ringkøbing-borgmester: Lav trafiksikkerhed og høj vækst kalder på opgradering af rute 15 Ringkøbing-borgmester: Lav trafiksikkerhed og høj vækst kalder på opgradering af rute 15