Bilimportører: Forbud mod diesel- og benzinbiler gavner ikke grøn omstilling

DEBAT: Bilproducenterne har allerede klare og bindende mål fra EU, der understøtter elektrificeringen af bilmarkeret og en reduktion på 70 procent i 2030. Derfor er der ikke brug for et forbud mod benzin- og dieselbiler, skriver Gunni Mikkelsen fra Danske Bilimportører.

Af Gunni Mikkelsen
Direktør i De Danske Bilimportører

Målet er klart: Der skal flere grønne og mere miljøvenlige biler på de danske veje i fremtiden. Udfordringerne opstår, når visionerne skal forvandles til virkelighed.

I et interview her i Altinget foreslår transportminister Benny Engelbrecht for eksempel et forbud mod benzin- og dieselbiler efter 2030 for at nå i mål med den grønne omstilling af transportbranchen. Men Danmark har langt mere brug for, at politikerne når til enighed om langsigtede rammevilkår end et forbud mod, at danskerne køber en bestemt type bil.

Benny Engelbrecht tilføjer i interviewet, at transportsektoren skal yde sit "rimelige og realistiske bidrag til at opfylde Danmarks internationale forpligtelser".

Vi er enige med transportministeren i, at bilbranchen er en del af den grønne omstilling, og at vi frem mod 2030 skal have flere elbiler og hybridbiler. Det står hævet over enhver tvivl. Af samme grund samarbejder vi også gerne med både regeringen og Eldrup-kommissionen om at transformere den danske transportsektor.

Det gør vi, fordi vi mener, at vi har en forpligtelse som branche, men også fordi vi har en række forslag, der kan sikre, at vi får flere grønne biler på de danske veje.

Stop and go-politik hæmmer grøn omstilling
I vores løsning indgår et forbud ikke. Det gør det ikke, fordi bilproducenterne allerede har klare og bindende mål fra EU, der understøtter elektrificeringen af bilmarkedet og en reduktion på 70 procent i 2030. Derudover vil et forbud også resultere i – i hvert fald i en periode – en ældre bilpark og større import af brugte biler.

Derfor kan vi også – med de nuværende EU-målsætninger – tage den grønne førertrøje uden at forbyde et salg af benzin- og dieselbiler, men det kræver, at Danmark implementerer EU-målsætningerne på området. Danmarks placering i den grønne omstilling afhænger udelukkende af dette, og vi kan sagtens ligge i front uden et reelt forbud efter 2030.

Det vigtigste for den grønne omstilling er at sikre langsigtede og rimelige vilkår. Hvis vi først får det på plads i Danmark, kommer vi til at ligge forrest i EU – da danskerne er optaget af miljøet og generelt har en god økonomi til at anskaffe de nye klimavenlige biler. Hvis der ikke indføres langsigtede og rimelige vilkår, kommer vi til at ligge bagerst.

Desværre har man i Danmark længe ført en 'stop and go'-politik, og det gør det svært at levere en effektiv grøn omstilling, når vi ved udgangen af året ikke ved, hvad der sker, efter at klokken har slået midnat. Lige nu ved vi med andre ord ikke, hvad der gælder fra januar 2021 – kun at der sker noget i efteråret. Og det påvirker bilbranchens grønne omstilling.

Det er samtidig svært at forestille sig, at der ikke også vil være brug for miljøvenlige benzin- og dieselbiler om ti år. Men hvis regeringen ønsker at gå endnu længere og forbyde benzin- og dieselbiler, har vi mere end nogensinde brug for langsigtede og stabile rammevilkår – både hvad angår afgifter på biler og vilkår for infrastrukturen.

Rammevilkår skal flugte med EU-målsætninger
Som sagt samarbejder vi gerne med både regeringen og Eldrup-kommissionen om at transformere den danske transportsektor. Vores bud på den grønne omstilling af transportsektoren indeholder ikke et egentlig forbud. Det er der ingen grund til, hvis Danmark skal i mål med den grønne omstilling. Vi foreslår i stedet, at man på den korte bane fastfryser afgifterne i 2021 til samme niveau som i 2019.

På den lange bane skal Eldrup-kommissionens arbejde så sikre, at vi får et stabilt og gennemsigtigt afgiftssystem, der skaber incitament til at købe, udvikle og forhandle biler, der forurener mindre og udleder mindre CO2.

Vi mener først og fremmest, at Danmark bør fastsætte rammevilkår, der flugter med EU's målsætninger på området. Rammevilkårene bør dernæst gentænke hele afgiften fra et grønt perspektiv.

Vi foreslår blandt andet et teknologineutralt afgiftssystem, så alle biler for eksempel beskattes ud fra et miljømæssigt perspektiv, der afspejler bilens tekniske, miljø- og sikkerhedsmæssige egenskaber, og ikke som i dag et afgiftssystem baseret på bilens pris. Et teknologineutralt afgiftssystem ligesom andre europæiske lande vil skabe incitament til at købe, udvikle og forhandle biler, der forurener mindre og udleder mindre CO2.

Kort sagt kræver omstillingen af den danske bilpark ikke et forbud. Vi kan med rettidig omhu levere en reduktion på 70 procent, hvis vi i 2030 har en ligelig blanding af elbiler, hybridbiler og benzin- og dieselbiler.

Men for at komme i mål med den grønne omstilling kræver det mest af alt, at vi i fællesskab skaber en transformation, der sikrer stabile og fornuftige rammevilkår. Så lad os få rammerne på plads nu, for de har ekstremt stor betydning for den grønne omstilling.

Forrige artikel FH: En grønnere bilpark må ikke øge uligheden FH: En grønnere bilpark må ikke øge uligheden Næste artikel Brancheorganisationer: Markedet sikrer grøn omstilling billigst Brancheorganisationer: Markedet sikrer grøn omstilling billigst