Debat

Benny Engelbrecht: Kollektiv transport, eldelebiler og cykler binder os sammen i fremtiden

DEBAT: Den kommende mobilitetsplan skal skabe sammenhænge i rejserne og tilgodese eldelebiler, cykler og kollektiv transport, skriver transportminister Benny Engelbrecht (S).

"Lad mig dvæle ved de korte ture. Her bør cyklen være danskernes fortrukne transportmiddel," skriver transportminister Benny Engelbrecht (S).
"Lad mig dvæle ved de korte ture. Her bør cyklen være danskernes fortrukne transportmiddel," skriver transportminister Benny Engelbrecht (S).Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Benny Engelbrecht
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Fremtidens transport er grøn.

Det har vi lovet den næste generation, og det løfte er jeg ikke i tvivl om, at det brede flertal i Folketinget vil stå ved. Det kræver sammenhæng, og at vi rejser flere sammen, så vi sparer på den enkeltes CO2-aftryk.

Lige nu, mens corona raser i hele verden, er bare tanken om en halvfuld bus svær at arbejde med. Men lige så hurtigt, som vi har indstillet os på en virkelighed med hjemmearbejde og ferie hjemme i Danmark – lige så hurtigt vil vi sikkert vende tilbage til menneskemylder og mobilitet, når hverdagen igen bliver åben.

Derfor skal vi også hele tiden have fremtiden for øje, og for mig som transportminister byder den nære fremtid på forhandlinger om en grøn mobilitetsplan, der skal trække stregerne i det trafikale Danmark de næste mange år frem.

Den kollektive trafik skal være et attraktivt alternativ til de øvrige transportformer. Flere skal vælge den kollektive trafik

Benny Engelbrecht (S)
Transportminister

Det er en stor og spændende opgave med et helt nyt sigte på klimaet, samtidig med at vi sikrer, at danskerne kan komme til og fra deres gøremål så hurtigt, let og billigt som muligt.

Det kræver veje, hvor de op mod en million elbiler, som et bredt flertal ønsker, skal være på vejen i 2030, skal have plads til at komme frem.

Og ikke mindst vejplads til de mange varer, der skal rundt i landet og i stadig større grad også helt hjem til den enkelte husstand som nethandel.

Tung og grøn transport
Derfor er det også en landvinding, at vi med aftalen om grøn vejtransport fik aftalt den første reelle CO2-afgift, der betyder, at den tunge transport i fremtiden vil få en stor tilskyndelse til at blive så grøn som muligt.

Det kræver en helt grundlæggende infrastruktur med skinner, der kan fragte danskerne ind til byerne og på tværs af landet – og set fra min stol også gerne ned gennem Europa i et nattog. 

Det første nattog, som den svenske og danske stat samarbejder om, skal efter planen køre fra august 2022, og jeg ser gerne flere.

Den kollektive trafik skal være et attraktivt alternativ til de øvrige transportformer. Flere skal vælge den kollektive trafik. I landdistrikterne betyder de store geografiske afstande, at bilen ofte bliver prioriteret over den kollektive trafik.

Derfor skal vi satse på den kollektive trafik der, hvor folk har lyst til at bruge den – ikke mindst i de store byer og på tværs af landet.

Hurtigere jernbaner 
I disse år undergår den danske jernbane en stor forandring som følge af markante investeringer, som skal være med til at gøre jernbanen hurtigere, mere moderne og klimavenlig.

Det er helt afgørende, at disse projekter kommer helt i mål. Samtidig skal vi også se på, om vi kan få endnu mere ud af den jernbaneinfrastruktur, som vi er i gang med at bygge til gavn for passagererne.

Som led i en helhedstænkning for den kollektive trafik kræver det også, at vi understøtter de korte ture fra hoveddøren til bussen eller stationen, og her er cyklen stadig en fantastisk løsning, som med fremmarchen af elcykler og en massiv udbygning af cykelstierne vil spille en stadig større rolle.

Alle steder skal der tages fat, men lad mig dvæle ved de korte ture. Her bør cyklen være danskernes fortrukne transportmiddel.

Turen ned til bageren søndag morgen er måske komfortabel i bil, men hvis den lige så let kan klares på cykel, kan man med god samvittighed nyde en basse.

Og det er en glæde at se, at der aldrig er solgt så mange cykler i Danmark som nu, for det er ikke bare praktisk, det er også sundt for den enkelte og for samfundet.

Læs også

Cyklen skal ind på førstepladsen
Vi har netop set en ny opgørelse, der viser, at hver gang en borger cykler en kilometer, får samfundet en kontant besparelse på otte kroner, fordi sundhedseffekterne er så store ved at få motion.

Det er lidt mindre for elcykler, hvor tallet er seks kroner, men her er afstanden til gengæld større. Udbredelsen af elcykler betyder også, at vi kan tænke cyklen med i forhold til de lidt længere turer, hvilket igen giver mulighed for at koble flere på den kollektive transport – også dem, der ikke bor i en storby.

Det kræver dog, at det er trygt at cykle, og derfor er en af regeringens prioriteter at få flere cykelstier. Vi har sammen med SF, RV og Enhedslisten netop lavet en aftale, der sikrer 530 millioner kroner til både statslige og kommunale cykelprojekter i perioden 2021 til 2023.

Den vej skal vi fortsætte ad, ligesom vi skal understøtte de mange delemuligheder, der skyder op alle steder. For hvorfor ikke dele elbilen, som vi i dag deler el-busserne og el-toget.

Hvis en eller flere personer skal samme vej alligevel, og hvis vi for alvor skal skabe sammenhænge i rejserne, så skal vi også være mere sammen.

Dokumentation

Temadebat: Hvordan skaber vi sammenhængende rejser?

Stigende pendlertal skaber behov for at øge transportmulighederne. Men eftersom at udbygninger koster – også på klimakontoen – vil aktører benytte den nuværende kapacitet bedst muligt og udnytte de tomme sæder i biler, busser eller toge – og helst i sammenhæng med cykelture.

Det stiller krav til et sammenhængende, bæredygtigt transportsystem, hvor hovednettet ikke alene består af veje, jernbaner og broer, men også af cykelstier, stationer og knudepunkter, som kobler samkørsel, mikromobilitet og cykelture sammen.

Altinget giver ordet til politikere, interessenter og eksperter, som i en temadebat vil komme med bud på, hvordan de vil gøre rejsen lettere og mere fleksibel for pendlerne.

Hvordan udnytter vi de tomme sæder i bilerne, hvordan får vi flere til at tage cyklen til toget, og hvordan kommer pendlerne videre fra deres endestation til deres destination? Og giver mere fleksible rejser samfundsøkonomiske besparelser – eller er det grøn snak?

Her er deltagerne:

  • Anna Thormann Boesen, programleder for bæredygtig mobilitet, Gate 21
  • Benny Engelbrecht (S), transportminister og medlem af Folketinget
  • Hans-Henrik T. Ohlsen, formand, Danske Delebiler
  • Kirsten Jensen (S), bestyrelsesformand i Movia og borgmester i Hillerød Kommune
  • Klaus Bondam, direktør, Cyklistforbundet 
  • Kristian Agerbo, global direktør for politik og byudvikling, Voi
  • Kristian Pihl Lorentzen (V), transportordfører og medlem af Folketinget
  • Matias Møl Dalsgaard, direktør, Gomore 
  • Sophie Hæstorp Andersen (S), formand, Region Hovedstaden
  • Stephanie Lose (V), formand, Region Syddanmark
  • Susanne Krawack, seniorkonsulent for transport og mobilitet, Concito 
  • Thomas Møller Thomsen, direktør, FDM.

Om temadebatter:

I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00