Besparelser på DSB nærmer sig en milliard årligt
BAGGRUND: Statens årlige tilskud til DSB er reduceret med over 700 millioner kroner, siden den tidligere SR-regering lagde grunden for statsbanernes økonomi frem til 2024. Forude venter et usikkert årti.

Kim Rosenkilde
Redaktør’Fremtidens tog’ hedder overskriften på den storstilede investeringsoffensiv, DSB står over for de kommende år.
Jernbanens efterhånden godt slidte dieseltog skal skiftes ud med nye elektriske modeller, i takt med at banestrækningerne bliver elektrificeret.
Der skal spenderes op mod 20 milliarder kroner frem mod midten af 2020’erne, og sidenhen venter udskiftningen af S-togene til en type, der formentlig ikke er følsom over for strejker blandt togførere.
Tiltag, der har ført til lavere kontraktbetaling
Den nuværende kontrakt mellem DSB og staten om det statslige driftstilskud til DSB blev indgået i 2014 med virkning for 2015 og 10 år frem.
For 2020 var den oprindeligt planlagte betaling på 4,4 milliarder kroner (2020-priser). Men på grund af en række nedjusteringer af kontraktbetalingen har DSB aktuelt udsigt til et statsligt tilskud på godt 3,7 milliarder kroner.
Følgende tiltag har indebåret en reduktion eller udvidelse af driftstilskuddet (mio. kr.).
Aftale om erhvervs- og vækstinitiativer - dec. 2017 | -327 |
Aftale om finanslov for 2016 | -300 |
Opsigelse af IC Bornholm | -31 |
Overdragelse af hjælpevognsfunktion | -17 |
'Udskæring' Struer-Thisted | -10,7 |
'Udskæring' Svendborgbane samt Vejle-Struer. | -3,2 |
'Udskæring' Lille Syd | -1,4 |
Ophør vedligehold af Grenåbanen | -1 |
Regulering af tjenestamandspension | -0,1 |
Ændring i infrastrukturafgift | 16,9 |
Kilde: Forslag til finanslov for 2020. |