Bilkommission holder road pricing ud i strakt arm

VEJAFGIFT: Elbil-kommissionen vil i første omgang kun anbefale vejafgifter til den tunge transport, da et road pricing-system for personbilerne er en "vanskelig og uprøvet" opgave. Regeringens støttepartier vil dog sætte hurtigere skub i udviklingen, end kommissionen anbefaler.

Ingeniører mener, at teknologien er parat til at udvikle gps-styret kørselsafgift for personbiler i Danmark.
Ingeniører mener, at teknologien er parat til at udvikle gps-styret kørselsafgift for personbiler i Danmark.Foto: Bax Lindhardt/SP/Ritzau Scanpix
Peter Pagh-Schlegel

Vi har teknologien, der rent faktisk kan håndtere denne her opgave. Selvfølgelig er IT-løsningen ikke på plads, så vi kan indføre det i morgen. Men jeg anser det ikke som specielt vanskeligt

Thomas Damkjær Petersen
Formand i IDA

Der er alt for store risici forbundet med at indføre road pricing for personbiler på nuværende tidspunkt.

Det slår elbil-kommissionen fast i sine anbefalinger, der blev præsenteret mandag middag.

Kommissionen anbefaler, at der kun indkræves kørselspenge for den tunge transport fra 2025, mens privatbilismen i første omgang slipper for at betale vejafgifter. 

Dokumentation

Det siger kommissionen om road pricing

Kilometerbaserede vejafgifter for tung transport fra 2025. Det foreslås at indføre kilometerbaserede vejafgifter for den tunge transport til afløsning af den nuværende vignetordning. Den nye ordning vurderes mulig at implementere fra omkring 2025 og forventes at indbringe et årligt merprovenu på ca. 1 mia. kr.

”Trædesten” til kilometerbaserede vejafgifter for personbiler. Kommissionen har vurderet mulighederne for generelt at indføre kilometerbaserede vejafgifter for personbiler, men finder, at de projektmæssige risici på nuværende tidspunkt er for store. Intet land har endnu indført sådan en afgiftsordning i fuld skala for personbiler. Kommissionens afgiftsforslag er dog udformet, således at det vil lette overgangen til kilometerbaserede vejafgifter. I lyset af udviklingen af teknologien for kilometerbaserede vejafgifter bør det til den tid vurderes, om de samfundsmæssige gevinster opvejer de fordelingsmæssige konsekvenser, administrative omkostninger og de projektmæssige risici, som vil være knyttet til implementeringen.

Kommissionens medlemmer

Kommissionen består af en ekstern formand, Anders Eldrup, og derudover fem eksterne medlemmer: 

Brita Bye fra Statistisk sentralbyrå
Otto Anker Nielsen fra DTU
Ninette Pilegaard fra DTU
Mogens Forgerau fra Københavns Universitet
Teis Vegge fra DTU.

Ud over de i alt seks eksterne medlemmer består kommissionen af fire afdelingschefer fra henholdsvis Finansministeriet, Skatteministeriet, Transport- og Boligministeriet samt Klima-, Energi-, Forsyningsministeriet. Kommissionen vil kunne indhente bidrag fra eksterne eksperter i det omfang, der vurderes behov herfor.

Læs kommissionens anbefalinger her.


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00