Debat

Borgmester: Udvidelse af motorvej E45 er påkrævet

TRANSPORTDEBATTEN: Togplanen er god og positiv set fra Østjylland og Horsens, men den må ikke opfattes som en erstatning for en påkrævet udvidelse af motorvej E45, skriver Peter Sørensen (S), borgmester i Horsens Kommune.
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Af Peter Sørensen
Borgmester, Horsens Kommune

Det østjyske Bybånd - fra Kolding i syd til Randers i nord - udgør sammen med Storkøbenhavn det vigtigste vækstområde i Danmark.

Og dermed ligger Danmark på linje med konklusionerne i en række internationale analyser og undersøgelser - nemlig, at det mange steder i Europa ikke længere kun er i hovedstadsområderne, væksten skabes, men i høj grad også i de næststørste byområder.

Storkøbenhavn, Aarhus og Horsens er uden sammenligning Danmarks hurtigst voksende byområder, og god infrastruktur og mobilitet er helt afgørende rammebetingelser for en fortsat positiv udvikling i såvel Hovedstaden som Østjylland.

Udgangspunktet for fremtidige investeringer i motorveje, broer og jernbaner bør derfor være Danmarks behov for vækstdrivere og behovet for en forbedret konkurrenceevne.

Fakta
Transportdebatten på Altinget | Transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.
Løbende inviterer Altinget | Transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.

Ottende udgave af Transportdebatten sætter fokus på de strategiske analyser på transportområdet og fremtidens enorme trafikinvesteringer.

Det vil kræve benhårde politiske prioriteringer og forhandlinger mellem partierne på Christiansborg for at blive enige om, hvilke transportprojekter der skal prioriteres højest - og hvornår og hvordan de skal iværksættes og udvikles.

I denne udgave af Transportdebatten vil otte debattører - både politikere, fagpersoner og interessenter på transportområdet - give deres svar på nogle af disse spørgsmål. Alle vil de give deres besyv med i forhold til, hvordan de massive trafikinvesteringer, der venter forude, skal gribes an.

Deltag i debatten:

Send dit indlæg til [email protected].

Vækstdrivere
En stribe internationale undersøgelser viser, at store sammenhængende arbejdskrafts- og erhvervsområder klarer sig bedst.

Jo bedre og hurtigere transportmuligheder mellem hjem og arbejde, jo større områder kan opfattes som sammenhængende erhvervsområder - og jo bedre bliver konkurrenceevnen.

Men væksten i Det østjyske Bybånd er truet af en manglende udbygning af motorvej E45.

Peter Sørensen
Borgmester

Virksomhederne får et større udvalg af kvalificeret arbejdskraft, og befolkningen får flere valgmuligheder, når de søger job.

Det østjyske Bybånd er en vækstdriver i Danmark, fordi en stribe byer langs E45 og jernbanen er vokset sammen til ét sammenhængende arbejdskrafts- og erhvervsområde med godt 1,2 millioner borgere og ca. 600.000 arbejdspladser.

Her kan dygtige faglærte og ufaglærte og højtuddannede spille sammen i vækstorienterede produktionsvirksomheder til gavn for dansk eksport, for beskæftigelsen og for Danmark som helhed.

Trussel mod væksten
Men væksten i Det østjyske Bybånd er truet af en manglende udbygning af motorvej E45.

Vi står over for en helt nødvendig udvidelse af E45 fra fire til seks spor mellem Vejle Nord og Århus/Randers.

Hvis ikke udvidelsen kommer, vil det bremse den økonomiske udvikling og hæmme en optimal anvendelse af arbejdskraften i området.

Endvidere vil det fordyre varetransporten, udfordre trafiksikkerheden yderligere og øge antallet af timer i lange køer, fordi trafikken endnu hyppigere bryder sammen.

E45 er i dag kendetegnet ved tiltagende trængselsproblemer, og i den seneste rapport fra Vejdirektoratet er den østjyske motorvej den 5. mest trafikerede vejstrækning i Danmark, kun overgået af de fire mest belastede strækninger i Københavnsområdet.

Alene på strækningen mellem Horsens og Aarhus myldrer 60.000 køretøjer i døgnet.

Togplan må ikke være erstatning
Der er en stor - og efter min mening helt rigtig - erkendelse af behovet for investeringer i en forbedret infrastruktur i Hovedstadsområdet.

Det kniber mere med forståelsen for behovene for stærke vej-investeringer Østjylland.

Og dårlig infrastruktur er ikke lige, hvad vi har brug for, da hele den vestdanske udvikling er meget afhængig af, hvad der sker i Østjylland.

Der skal ikke herske tvivl om, at Danmarks nye, store og ambitiøse togplan helt grundlæggende er nødvendig.

Togplanen er god og positiv set fra Østjylland og Horsens, men det er vigtigt at understrege, at den på ingen måde må opfattes som en erstatning for den påkrævede udvidelse af motorvej E45 fra fire til seks spor på strækningen mellem Vejle Nord og Århus/Randers.

Mit råd - eller forslag, om man vil - er derfor, at man bygger motorveje og styrker jernbanen der, hvor det giver størst samfundsmæssigt afkast og skaber flest arbejdspladser.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Peter Sørensen

Borgmester (S), Horsens Kommune, formand, Sport Event Denmark
serviceleder

0:000:00