Branchen og bilister roser aftale om nyt afgiftssystem, men grøn aktør er skuffet

REAKTIONER: Aktører i bilbranchen er tilfredse med aftalen om et nyt afgiftssystem, der også tages positivt imod af FDM. Grøn organisation kritiserer manglende fokus på at mindske bilparken.

"Vi har fået et mere enkelt beskatningssystem, som i højere grad belønner de klimamæssige egenskaber ved bilerne," siger direktøren i DI Bilbranchen, Thomas Møller Thomsen.
"Vi har fået et mere enkelt beskatningssystem, som i højere grad belønner de klimamæssige egenskaber ved bilerne," siger direktøren i DI Bilbranchen, Thomas Møller Thomsen.Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Aftalen om et nyt afgiftssystem, der skal sikre 775.000 grønne biler i Danmark i 2030, er faldet på plads og modtages generelt med rosende ord fra store dele af det berørte erhvervsliv.

Der er først og fremmest bred enighed om, at det er meget godt, at aftalen endelig er landet.

“Jeg er en glad branchechef,” siger Lærke Flader, der er chef i Dansk Elbilalliance.

Dokumentation

Vejen til grønnere biler 

Ambitionen om at gøre bilparken grønnere har eksisteret i mange år, men blev intensiveret, da den daværende regering i februar 2019 satte den forhenværende Dong-chef og departementschef i Finansministeriet, Anders Eldrup, i spidsen for en arbejdsgruppe, der fik til opgave at udarbejde et nyt afgiftssystem, som skulle øge udbredelsen af nul- og lavemissionsbiler.

Det skulle vel og mærke ske uden at slå et gigantisk hul i statskassen, der med en årlig tilførsel på omkring 50 milliarder kroner er dybt afhængig af bilafgifterne.

Efter godt halvandet års betænkningstid præsenterede elbilkommissionen i september 2020 en rapport med flere forskellige modeller for omlægningen af afgiftssystemet, der pegede i retning af mellem en halv og en hel million grønne biler i 2030. 

Kommissionen anbefalede dog at se bort fra både den mindst og mest ambitiøse model. Alligevel lagde regeringen i sit udspil, der blev præsenteret i slutningen af september, ud med at sigte efter 500.000 grønne biler. 

Udspillet blev i løbet af efterårets forhandlinger kritiseret af både støttepartierne og flere partier i oppositionen, der krævede et afgiftssystem, der ville pege i retning af en million grønne biler i 2030.

Den ambition var dog aldrig spiselig for regeringen, der i tråd med elbilkommissionens anbefalinger flere gange kaldte sigtet for dyrt. 

Regeringen har ifølge lækkede forhandlingsnotater flere gange hævet sit modbud fra først 500.000 til 600.000 og siden 700.000 elbiler, inden den endelige aftale om 775.000 grønne biler faldt på plads fredag.


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00