Dansk Cyklist Forbund roser Venstre

INTERVIEW: Venstres udspil om mindre CO2 fra transport, får rosende ord med fra Dansk Cyklist Forbunds direktør, der ser lysere tider for den danske cyklisme.
Foto: Colourbox
Lars Beck

Venstre taler om at støtte cykelanlæg og på den måde gøre det mere attraktivt at cykle. Det er et politisk skifte, i og med at man tidligere sagde, at kommunerne havde ansvaret alene

Jens Loft Rasmussen
Direktør, Dansk Cyklist Forbund

Der er langt mellem roserne fra Dansk Cyklist Forbund til regeringen, men efter Venstres fremlæggelse af et oplæg med navnet "Mindre CO2 fra transport", vokser roserne højt. Heri hedder det bl.a., at forholdene for de danske cyklister skal forbedres. Mere konkret vil Venstre afsætte en statslig pulje, der bl.a. skal hjælpe kommunerne med at finansiere cykelbyprojekter i landets større byer og etablere en cykelstiplan for det statslige vejnet.

Oplægget får rosende ord med på vejen fra Dansk Cyklist Forbunds direktør, Jens Loft Rasmussen. Altinget.dk har talt med ham for at høre, hvad der ligger bag de rosende ord.

I vil gerne rose Venstre for deres trafikoplæg. Hvad er grunden til det?

"Vi vil gerne rose dem, fordi de har ændret synspunkt, og har lyttet til argumenter og samtidig revurderet deres holdninger til på det cykelpolitiske område. Igår kom de med et udspil om mindre CO2 fra transport, der indeholder syv konkrete indsatsområder. Punkt fire er cyklisme, hvor Venstre konstaterer, at vi cykler mindre end tidligere. De vil gerne have vendt denne udvikling ved at gøre det mere attraktivt at cykle," siger Jens Loft Rasmussen til Altinget.dk.

Dansk Cyklist Forbund ser gerne, at planen om at skabe bedre cykelforhold for bl.a. børn, føres ud i livet:

"En af de bekymrende ting i landets kommuner er, at vi hører, at bl.a. skoleveje og børns cyklemuligheder er dårlige. Dette kan kun forbedres ved at give området et ekstra skub. Her har Venstre sagt, at de vil afsætte en pulje til cyklisme, i forbindelse med infrastrukturplanen. Den skal bl.a. medfinansiere cykelprojekter i landets største byer. Det, mener vi, er nødvendigt," fortsætter Jens Loft Rasmussen.

Jens Loft Rasmussen fokuserer i sin ros også på, at Venstre har indset, at kommunerne ikke kan magte den cykelpolitiske opgave alene:

"Venstre taler om at støtte cykelanlæg og på den måde gøre det mere attraktivt at cykle. Det er et politisk skifte i og med, at man tidligere sagde, at kommunerne havde ansvaret alene. Men her ligger der en erkendelse af, at der er behov for et statsligt løft i den kommunale infrastruktur. Det, mener vi, er lige præcis det, der skal til for at vende udviklingen. Hidtil har man været tilbageholdende med at gå ind i puljerne, men man kan se, at der er sket noget med Venstre det forgangne år," slutter Jens Loft Rasmussen.

Hvad kan man gøre, for at forslaget bliver endnu bedre?

"Der er ikke sat beløb på puljen endnu. Der er mere tale om et princip, så det er vigtigt, at der bliver afsat tilstrækkelige ressourcer. Man kan ikke se om oplægget er ambitiøst nok til, at der kommer det løft, man gerne vil have."

Endvidere ønsker Jens Loft Rasmussen, at der fastsættes et konkret mål for cyklismen:

"Vi kunne ønske os et konkret mål. Så målet f.eks. er, at cykler dækker fem pct. af det samlede transportarbejde mod de nuværende tre pct.."

Ikke kun Venstre har været aktive på det cykelpolitiske område. Socialdemokraterne, SF og Det Radikale Venstre fremlagde sammen i april et beslutningsforslag, der skal afsætte 250 mio. kr. i perioden 2008 til 2012 til etablering af mindst 25 nye cykelbyer. Yderligere skal der fra 2009 afsættes 50 mio. kr. årligt til medfinansiering af kommunale initiativer til forbedring af cyklismen.

Er de penge som S, R og SF har forslået tilstrækkelige?

"Det er svært at sige. Det ville i hvert fald være en stor forbedring. Vi mener, der skal gøres noget markant og med minimum den beløbsramme, der ligger i forslaget. Men om det er nok, har vi ikke overblikket til at sige. Det vigtigste er, at vi kommer ind i en god cirkel ved at give det hele et løft nu."

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00