Debat

Dansk Erhverv: Ny strategi for infrastruktur skal befri pendlerne

DEBAT: Danskerne spilder alt for meget af deres dyrebare tid på grund af trængsel. Derfor er der behov for en masterplan for fremtidens infrastruktur, der både kan give danskerne mere fritid og øge arbejdsudbuddet, skriver Jesper Højte Stenbæk.

Kødannelser er efterhånden et velkendt syn på de danske hoved- og motorveje. Derfor er der behov for en samlet masterplan, der kan komme trængslen til livs, skriver Jesper Højte Stenbæk
Kødannelser er efterhånden et velkendt syn på de danske hoved- og motorveje. Derfor er der behov for en samlet masterplan, der kan komme trængslen til livs, skriver Jesper Højte StenbækFoto: Andreas Beck/Ritzau Scanpix
Anders Brønd Christensen
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jesper Højte Stenbæk
Fagchef for transport og logistik i Dansk Erhverv

Der er behov for en flerårig, finansieret masterplan for, hvornår og hvordan vi skal bygge og udvikle infrastrukturen i Danmark.

Det er der efterhånden ved at være bred enighed om, og det er der faktisk rigtig mange fornuftige grunde til.

Ingen pendler for hyggens skyld
Enhver pendler og erhvervsvirksomhed vil vide, at der bliver brugt urimeligt mange spildtimer på de danske hoved- og motorveje hvert år.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

For trængslen stiger, og når trængslen overstiger de kritiske 95 procent af vejens kapacitet, går trafikken mere eller mindre i stå. Det opleves allerede i dag på nogle af de mest trafikerede hovedfærdselsårer, hvor trafikken i myldretiden snegler sig afsted i et nærmest søvndyssende tempo.

Her er det selvfølgelig helt indlysende både at udbygge den eksisterende infrastruktur samt opføre helt nye veje, og det er den klare anbefaling fra Dansk Erhverv.

Tidligere beregninger fra Dansk Erhverv og Copenhagen Economics viser, at hvis vi bare sparer ét minut af danskernes rejsetid giver det en merbeskæftigelse på 3.300 årsværk ved uændret arbejdstid.

Jesper Højte Stenbæk
Fagchef for transport og logistik i Dansk Erhverv

Kritikere vil sige, at når en trængselsramt vej udbygges, vil der efter et stykke tid komme endnu flere trafikanter på den, hvorfor den igen sander til.

Det er helt korrekt, men hvad kritikerne glemmer er, at vejen dermed betjener flere trafikanter, og kun få eller ingen trafikanter bevæger sig i myldretidstrafikken for hyggens skyld.

Offentlig transport kan ikke løse problemet alene
For det andet er det tæt på at være useriøst at foreslå, at alle pendlere bare skal flyttes over i den kollektive transport.

Jeg tager selv toget hver dag og sætter stor pris på transportformen, men jeg har også været så heldig at have mulighed for at bosætte mig i et område med god togbetjening (når de ellers kører til tiden).

Det er bestemt ikke alle danskere forundt. Derfor er det også min påstand, at det mest kritiske parameter for en almindelig, dansk familie er tid og ikke penge.

Hvis ikke den kollektive trafik kan give et alternativ til bilen, der sparer tid, så bliver bilen førstevalget for de fleste. At foreslå tiltag, der tvinger folk over i kollektiv trafik eller begrænser mobiliteten for bilejerne, er også at tage ansvaret for et dagligt tidstab i tusindvis af tidspressede danske familier.

En løsning på arbejdskraftsmanglen
Samtidig har kollektiv trafik også i mange år – måske med rette – været kritiseret for at være upålidelig og uforholdsmæssigt dyr.

Det er der mange holdninger til, men der er i de seneste år fra politisk side taget beslutning om en kraftig opgradering af kollektiv trafik i form af metro, letbaner, nye jernbanespor, signalsystemer, elektrificering, nye tog og nyskabende bustrafik.

Noget af det har været meget udskældt, men det er Dansk Erhvervs holdning, at vi skal arbejde på at få investeringerne til at virke og i mellemtiden have fokus på organiseringen af den kollektive trafik.

For det er ikke kun forsinkelser, stress og familie-logistiske hovedbrud, som påvirkes af trængslen. Faktisk kan en veludviklet og gnidningsfri infrastruktur være med til at løfte produktiviteten, og det er der behov for.

For Danmark og dansk erhvervsliv mangler arbejdskraft i stadig stigende grad.

Bedre infrastruktur giver fritid og merbeskæftigelse
En løsning er at investere i at forbedre infrastrukturen.

Bedre infrastruktur giver kortere transporttid, øger virksomhedernes rekrutteringsradius og forbedrer også forudsigeligheden i både medarbejdernes og arbejdsgivernes hverdag.

Jo mere presset infrastrukturen bliver, jo større risiko for uventede forsinkelser på grund af nedbrud af signalsystemer, ulykker på vejene eller lignende hændelser.

Erfaringsmæssigt bruger en pendler, der får forkortet sin rejsetid på grund af bedre infrastruktur, omkring tre fjerdedele af den vundne tid på mere fritid. Men 25 procent går altså til at arbejde mere, samtidig med at vedkommende føler sig mindre stresset og presset.

Bedre infrastruktur er derfor en god måde at udvide arbejdsudbuddet på.

Tidligere beregninger fra Dansk Erhverv og Copenhagen Economics viser, at hvis vi bare sparer ét minut af danskernes rejsetid, giver det en merbeskæftigelse på 3.300 årsværk ved uændret arbejdstid.

Dansk Erhverv ser gerne, at politikerne er endnu mere ambitiøse, men det er da et sted at starte.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jesper Højte Stenbæk

Fagchef, Transport og Infrastruktur, Dansk Erhverv
cand.merc.jur. (Aalborg Uni. 1997)

0:000:00