SLD: Udstationeringsregler skal ikke gælde internationale transporter

DEBAT: Det bliver et administrativt rod, hvis udstationeringsdirektivet også skal gælde transportsektoren. Det vil gavne uærlige firmaer og straffer dem, som forsøger at overholde reglerne, skriver Jesper Gronenberg fra Specialforeningen for Logistik og Distribution.

Af Jesper Gronenberg*
Branchedirektør, SLD – Specialforeningen for Logistik og Distribution

Et af de mest omdiskuterede elementer i EU’s Vejpakke er spørgsmålet om, hvorvidt reglerne i EU’s udstationeringsdirektiv skal gælde for lastbilchauffører, der krydser landegrænserne undervejs på internationale transporter.

Hidtil har transportsektoren været undtaget fra udstationeringsreglerne, men med Vejpakken skal der defineres nogle særlige rammer for, hvordan udstationeringsdirektivet kan gælde for sektoren alligevel – en såkaldt lex specialis.

Der var ellers god grund til, at transportsektoren i første omgang var undtaget reglerne for, hvordan udstationerede medarbejdere skal aflønnes, når de opholder sig og arbejder i et andet land.

Transportbranchen er af natur grænseoverskridende, og chaufførerhvervet er kendetegnet ved, at man på de internationale transporter opholder sig i et andet land i ganske kort tid – sommetider snarere timer end dage.

SLD frygter administrativt rod
På den måde er chaufførerne anderledes stillet end de fleste andre, for eksempel håndværkere, der ofte opholder i et andet land i uger og måneder for at løse en opgave. Derfor forekommer det helt ude af proportioner at ville underlægge internationale transporter udstationeringsdirektivets regler. Et regelsæt, der kommer til at fordyre transporterne markant.

For nu at sige tingene ligeud, så bliver det mere end almindelig svært at lave et sæt regler, der nemt kan administreres, overholdes og kontrolleres. Der er en alvorlig risiko for, at Vejpakken falder ud således, at de store danske transportvirksomheder, der også kører internationalt – og som SLD repræsenterer – pålægges et administrativt morads af et system. 

Et system, hvor man ikke alene ned på timer skal have tjek på, hvor lang tid den enkelte chauffør på månedsbasis har opholdt sig i de enkelte europæiske lande. Man skal tilmed jonglere rundt med 28 EU-landes vidt forskellige regler og utallige satser for aflønning, ferie, pension, sundhedsbidrag og socialbidrag osv.

Alt sammen for at den enkelte chauffør kan aflønnes efter de lokale forhold relativt set i forhold til, hvor længe han i månedens løb har opholdt sig i hvert enkelt land. Hvis du synes, at din lønseddel er svær at læse, så forestil dig dette!

Svære regler er værre end ingen regler
En ting er sikkert: Det bliver hverken let for virksomheden eller for chaufførerne at holde styr på, om det er den rigtige løn, der udbetales, og det bliver slet ikke let for myndighederne at kontrollere, om reglerne overholdes.

Og regler, der er svære at håndhæve, er faktisk værre end ingen regler. For de gavner de uærlige virksomheder, som spekulerer i at blæse på reglerne, og straffer det store flertal af ærlige virksomheder, der gør deres yderste for at overholde dem.

Det er ikke, fordi vi ikke skal have nogle regler, som sætter rammerne for virksomhedernes ageren og chaufførernes arbejde. Men de skal være enkle, rimelige, lette at administrere og frem for alt til at håndhæve. Og vi skal ikke have regler på områder, hvor det ikke giver mening. Udstationeringsregler for internationale transporter giver ingen mening.  

*Indlæggets rubrik er ændret d. 23. august kl. 8.50. Oprindeligt fremgik det, at Jesper Gronenberg repræsenterer Dansk Erhverv. Dette er ikke tilfældet. Jesper Gronenberg udtaler sig udelukkende på vejene af Specialforeningen for Logistik og Distribution (SLD).

Forrige artikel  DI svarer på kritik: Transporten tager også ansvar for den grønne omstilling DI svarer på kritik: Transporten tager også ansvar for den grønne omstilling Næste artikel Dansk Erhverv: Klimavenlig transport kører også på andet end el Dansk Erhverv: Klimavenlig transport kører også på andet end el