Debat

Dansk Jernbaneforbund: Lokalbanerne er alt det vi sukker efter, men de lider under manglende vedligeholdelse

Lokalbanerne er klimavenlige og fjerner biler, støj og partikler fra vores veje. Desværre lider de under et stort vedligeholdelsesefterslæb, skriver Dansk Jernbaneforbund og opfordrer til, at der bliver fundet midler til renovering.  

Det helt store problem er,
at regionerne simpelthen ikke modtager de midler, som vedligeholdelse af
lokalbanerne kræver, skriver Dansk Jernbaneforbund.
Det helt store problem er, at regionerne simpelthen ikke modtager de midler, som vedligeholdelse af lokalbanerne kræver, skriver Dansk Jernbaneforbund.Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Forhandlingerne mellem regeringen og regionerne om økonomien for 2023 er startet. Regionernes altoverskyggende ansvar er sundhedsvæsnet. Derfor kommer økonomiforhandlinger hurtigt til at handle om forholdene på hospitalerne, mangel på personale og lignende.

Sundhedsvæsenet er selvfølgelig et helt afgørende hjørne af vores velfærdssamfund, og fortjener naturligvis stor opmærksomhed, men regionernes ansvar stopper ikke ved udgangen fra hospitalet. Regionerne er også ansvarlige for vores lokalbaner. Lokalbanerne binder Danmark sammen.

I Jylland, på Sjælland og på Lolland/Falster. De sikrer en god og stabil forbindelse mellem land og by. De bringer mennesker til uddannelse, arbejde, kultur, familie, venner og hospitalsbehandling på en komfortabel og miljøvenlig måde.

Uden toget vil flere lokalsamfund dø hen

Preben S. Pedersen og Ebbe L. L. Drögemüller
Hhv. formand og næstformand for Dansk Jernbaneforbund

Lokalbanerne er faktisk alt det, som vi sukker efter i de her år. De er klimavenlige, de tilgodeser de områder af Danmark, der ikke er storby, de fjerner biler, støj og partikler fra vores veje og de hjælper mennesker uden bil til et godt liv.

Desværre lider lokalbanerne under et stort vedligeholdelsesefterslæb. Det anerkendte transportordførerne på Christiansborg i sommer, da de i forbindelse med vedtagelsen af den store infrastrukturaftale ”Aftale om Infrastruktur 2035” afsatte 700 millioner til at imødegå dette efterslæb.

Særligt forholdene på Østbanen var og er opsigtvækkende. På Østbanen mellem Køge-Hårlev-Faxe og Store Heddinge har man sænket hastigheden betragteligt og reduceret driften, fordi skinnerne er slidt helt i bund.

Der skal handles nu
De 700 millioner kroner fra Christiansborg burde blandt andet redde Østbanen, men voldsomme prisstigninger på materialer og anlægsarbejder betyder desværre, at prisen på alene Østbanens nye skinner langt overgår de 700 millioner kroner, der er afsat fra Christiansborg, Dertil kommer landets øvrige lokalbaner.

Danske Regioner har opgjort det samlede investeringsbehov i lokalbanerne til 8 milliarder kroner frem til 2035. Det helt store problem er, at regionerne simpelthen ikke modtager de midler, som vedligeholdelse af lokalbanerne kræver.

Læs også

Der mangler hvert år 125 millioner kroner. Hvis vi bare kigger den anden vej, så vil en anden lokalbane om få år stå i præcis samme situation som Østbanen gør i dag. Derfor er det nu, vi skal handle. Lad os få pengene til at passe og finde de ekstra midler, som det kræver at holde lokalbanerne kørerne.

Uden toget vil flere lokalsamfund dø hen. De vil blive langt mindre attraktive områder at bosætte sig i, og det lokale erhvervsliv vil få ringere betingelser for at drive en forretning. Hvis vi vil landdistrikterne godt, hvis vil klimaet og miljøet godt, og hvis vi vil sammenhængskraften i vores land det godt, så skal vi bakke op om lokalbanerne. Og vi skal gøre det nu.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00