Debat

Dansk Luftfart: Lad os lette nu

TRANSPORTDEBATTEN: Vi skal tænke luftfartens behov for brændstoffer sammen med klimaudfordringer, danske teknologiske kompetencer og behovet for jobskabelse, skriver sekretariatschef i Dansk Luftfart, Per Henriksen.
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Per Henriksen
Sekretariatschef, Brancheforeningen Dansk Luftfart

Hvad vil der ske, hvis vi ikke kan flyve?

De fleste tænker aldrig over dette spørgsmål, men i 2010 fik Danmark, og det meste af Europa, en mulighed for at se, hvad en lammelse af luftfarten betyder, da akseskyen fra en islandsk vulkan gjorde det umuligt at flyve.

Forretningsrejser måtte aflyses, folk kunne ikke komme på arbejde, og mange kunne ikke komme hjem fra ferier.

Fakta
Transportdebatten på Altinget | Transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.
Løbende inviterer Altinget | Transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.

Niende udgave af Transportdebatten er samtidig sæsonens sidste før en ny opstart til efteråret. Derfor sætter vi med denne runde paneldebat fokus på, hvad der har rørt sig på transportområdet i det indeværende folketingsår.

I denne udgave af Transportdebatten vil otte debattører - både politikere, fagpersoner og interessenter på transportområdet - give deres syn på året, der er gået.

Deltag i debatten:

Send dit indlæg til [email protected].

Mange vil forbinde flyet med ferier og ser derfor luftfarten som et luksusgode, som ikke har en vigtig betydning for det danske samfund.

Det er en misforståelse af såvel luftfartens betydning som Danmarks rolle i verdensøkonomien.

At vi har stærke teknologiske og logistiske forudsætninger for at producere og distribuere.

Per Henriksen
Sekretariatschef

De fleste vil huske askeskyen for strandede passagerer eller bekendte, der ikke kunne komme på en længe ventet ferie. Men i virkeligheden er det største problem for Danmark, hvis luftfarten lammes, at vi har en lille åben økonomi, der er helt afhængig af eksport og udenlandske investeringer.

Luftfart, handel og eksport er tre ting, der hænger sammen, og derfor er det specielt vigtigt for et lille land som Danmark at have en effektiv luftfart, der binder os til verdensmarkedet.

To udfordringer
Men luftfarten har to kontante udfordringer, hvis det fortsat skal lykkes.

Dels skal erhvervet bidrage markant til klimamålenes opfyldelse, og dels skal der være noget at komme i tanken.

Og hvad sidstnævnte angår, er luftfarten speciel, fordi flydende brændstof realistisk set er en nødvendighed mange år frem.

Men måske kan vi få skabt en symbiose gennem udvikling og anvendelse af bæredygtige biobrændstoffer til fly. Frit fortolket er en symbiose, når flere ting spiller sammen og får tingene til at gå op i en højere enhed.

Det er netop, hvad vi får, når vi lægger luftfartens fremtidige behov for brændstoffer sammen med klimaudfordringer, danske teknologiske kompetencer og behovet for vækst og jobskabelse.

Win-win-situation
Med økonomisk støtte fra Trafikstyrelsens "Forsøgsordning med energieffektive transportløsninger" har vi i Brancheforeningen Dansk Luftfart (se www.dansk-luftfart.dk) netop fået udarbejdet en analyse af mulighederne for at udvikle, fremstille og, på sigt, kommercialisere bæredygtigt jet fuel i Danmark. 

Og hvad er så rapportens konklusioner? Jo, den er, at der vil være behov for rigtig meget flybrændstof både nu og i fremtiden.

At vi har stærke teknologiske og logistiske forudsætninger for at producere og distribuere.

At vi har ressourcerne og råvarerne i form af et veludviklet landbrug. Mere konkret peger rapporten peger på, at der kan opnås CO2-reduktioner på mellem 65 og 80 procent. Og ikke mindst - at der kan skabes værditilvækst og mange nye job.

Det er en win-win-situation, der må gribes.

Det fordrer blot et intensiveret og målrettet samarbejde mellem feltets mange aktører.

Og så selvfølgelig politisk prioritering og måske nogle incitamenter for at få skub i udviklingen. Men sværere er det ikke, så lad os lette!

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Per Henriksen

Chefkonsulent, DI Transport, sekretariatsleder, Brancheforeningen Dansk Luftfart
cand.lact. (Den Kongelige Veterinær- og Landbohøjskole 1982), MBA, phd. (CBS)

0:000:00