Dansk Vejforening: Gør velfungerende infrastruktur til et valgtema

DEBAT: Trafikken på landets veje stiger fortsat, og derfor er der brug for en velfungerende infrastruktur, der sikrer landets mobilitet. Det bør valgkampen handle om, da også vejene er en del af den grønne omstilling, skriver Helle Rasmussen.

Af Helle Rasmussen
Sekretariatschef, Dansk Vejforening

Tirsdag 7. maj blev folketingsvalget langt om længe skudt i gang, og hos Dansk Vejforening ser vi frem til en spændende valgkamp og ikke mindst valgdag på Grundlovsdag. Der er ingen tvivl om, at infrastruktur har været et debatteret emne i de første måneder af 2019 – også på Christiansborg.

Socialdemokraterne udkom med deres infrastrukturplan slut januar, hvor de vil øremærke mindst 70 milliarder kroner til investeringer i infrastruktur og offentlige anlæg over de kommende ti år. I marts udkom regeringen og Dansk Folkeparti med deres aftale om en investeringsplan på over 110 milliarder kroner frem mod 2030, hvor en større del af midlerne går til vejene.

Veje er en del af løsningen på den grønne omstilling
I Dansk Vejforenings ser vi med positive øjne på begge udspil, og vi håber, at de i høj grad kan danne afsættet for, at infrastruktur kommer på dagsordenen under vores igangværende valgkamp. Dansk Vejforening har ved flere lejligheder sat sit aftryk på den vigtige debat omkring infrastruktur med vores ”Debatoplæg om en masterplan for vejene frem mod år 2040”, som sætter rammerne for, hvordan vores infrastruktur skal se ud i 2040, hvis vi skal sikre en effektiv mobilitet.

Altinget: transport bragte i maj måned et debatindlæg fra Henning Hyllested (EL), hvor han udtaler, at den grønne omstilling ikke bliver løst af mere asfalt på vejene. Det er vi ikke enige i hos Dansk Vejforening. Gode, velholdte veje med grøn, cirkulær asfalt er en del af løsningen, ikke forhindringen. Busser, cykler og selvkørende biler bliver en del af fremtidens transport, og de kører bedst og billigst på veje.

Derudover stiger trafikken på motorvejene stadig. Sidste tal fra Vejdirektoratet lyder på, at trafikken på motorvejsnettet i 2018 er steget med 3,2 procent, og siden 2010 er der tale om en stigning på 36 procent. Det håber vi, at politikerne vil tage til efterretning, og at vi ender med en regering, der prioriterer vejene.

Veje er også velfærd
En velfungerende og vedligeholdt infrastruktur er jo alt andet lige også en vigtig velfærdsfaktor for danskerne. Vedligeholdte veje fremmer trods alt trafiksikkerheden, og det må i alle tilfælde være lige så vigtigt for danskerne som skoler og plejehjem.

Et veludviklet vejnet sikrer familiers mobilitet, således at de kan afhente og aflevere deres børn i institution, skole eller til fritidsinteresser, køre til og fra arbejde, handle ind, samt hvilke andre behov der ellers måtte være for en familie. Dette kompliceres af unødige forsinkelser, når man eksempelvis sidder fast i en kø på motorvejen.

Det siger sig selv, at en velfungerende infrastruktur også er helt afgørende, hvis vi skal sikre en fortsat vækst i vores land, for infrastruktur skaber vækst. For få dage siden bragte Børsen en artikel med overskriften: ”Topchefer til ny regering: Her er vores ønskeliste”, hvor bedre infrastruktur var blandt ønskerne.

Der er således ingen undskyldning for, at politikerne på Christiansborg ikke gør infrastruktur til et tema under denne valgkamp. Det er i hvert fald Dansk Vejforenings opfordring. God valgkamp!  

Forrige artikel Dansk Erhverv: Utidssvarende lovgivning forsinker indtoget af den selvkørende bil Dansk Erhverv: Utidssvarende lovgivning forsinker indtoget af den selvkørende bil Næste artikel Passagerpulsen: Giv automatisk kompensation ved togforsinkelser Passagerpulsen: Giv automatisk kompensation ved togforsinkelser
Besparelser på DSB nærmer sig en milliard årligt

Besparelser på DSB nærmer sig en milliard årligt

BAGGRUND: Statens årlige tilskud til DSB er reduceret med over 700 millioner kroner, siden den tidligere SR-regering lagde grunden for statsbanernes økonomi frem til 2024. Forude venter et usikkert årti.