Debat

Enhedslisten: Den grønne omstilling bliver ikke løst af mere asfalt på vejene

DEBAT: Biltrafik og klimatrafik kan godt forenes, men det kræver hårdt arbejde og investeringer i grøn omstilling, og desværre har flere eksempler vist, at Ole Birk Olesen ikke har været parat til at gå forrest for grøn omstilling på vejene, skriver Henning Hyllested (EL).

Danskernes interesser ligger ikke i veje og asfalt, mener Henning Hyllested (EL).
Danskernes interesser ligger ikke i veje og asfalt, mener Henning Hyllested (EL).Foto: Henning Bagger / Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Henning Hyllested (EL)
Medlem af Folketinget, transportordfører og folketingskandidat 

Ole Birk Olesen skriver 7. maj i Altinget, at det er en myte, at biltrafik og klimatrafik ikke kan forenes.

Det er vi hos Enhedslisten langt hen ad vejen enige i. Biltrafik og klimatrafik kan sagtens forenes, og det skal det faktisk også, for at vi i Danmark skal gøre os forhåbninger om at reducere vores CO2-udledninger og føre an på vejen mod grønnere transport.

Sagen er bare, at det kræver hårdt arbejde og investeringer i den grønne omstilling. Det bliver ikke løst af mere asfalt på vejene.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

Ole Birk Olesens tidligere udtalelse om, at klima- og miljøpolitik ikke er et anlæg for transportministeriet, er jo håbløs. Derudover bidrager regeringens nye elbil-aftale kun med 1.000 nye elbiler på vejene. Desværre viser begge eksempler, at Ole Birk Olesen ikke er klar til at gå forrest for grøn omstilling på vejene.

Asfalt er ikke vejen frem
Han skriver også, at for at imødekomme danskernes interesser er det nødvendigt at investere i veje. Hos Enhedslisten håber vi på, at danskernes interesser ikke kun ligger i veje og asfalt. Vi synes, at der skal være større muligheder for at købe grønne køretøjer og bruge den kollektive trafik.

Ole Birk Olesens tidligere udtalelse om, at klima- og miljøpolitik ikke er et anlæg for transportministeriet, er jo håbløs.

Af Henning Hyllested (EL)
Transportordfører og MF

Læs også

Derudover har regeringen en flyvsk målsætning om at få en million lavemissionsbiler på vejene før 2030. Hvis dette sker samtidig med, at antallet af biler stiger, som antaget fra 2,4 til 3,2 millioner i Danmark, så er det maksimalt 200.000 færre benzinbiler, vi har på vejene i 2030 end i dag. Det betyder, at der stadig er 2,2 millioner benzin- og dieselbiler derude. Hvis det er sådan, den grønne politik ser ud for Ole Birk Olesen, ja, så er myten om, at biltrafik og klimatrafik er svært at forene, nok desværre rigtig.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Henning Hyllested

Fhv. MF (EL), transportordfører, landdistrikts- og øordfører, turismeordfører
Havnearbejder (Esbjerg Havn)

0:000:00