Enhedslisten: Den grønne omstilling bliver ikke løst af mere asfalt på vejene

DEBAT: Biltrafik og klimatrafik kan godt forenes, men det kræver hårdt arbejde og investeringer i grøn omstilling, og desværre har flere eksempler vist, at Ole Birk Olesen ikke har været parat til at gå forrest for grøn omstilling på vejene, skriver Henning Hyllested (EL).

Af Henning Hyllested (EL)
Medlem af Folketinget, transportordfører og folketingskandidat 

Ole Birk Olesen skriver 7. maj i Altinget, at det er en myte, at biltrafik og klimatrafik ikke kan forenes.

Det er vi hos Enhedslisten langt hen ad vejen enige i. Biltrafik og klimatrafik kan sagtens forenes, og det skal det faktisk også, for at vi i Danmark skal gøre os forhåbninger om at reducere vores CO2-udledninger og føre an på vejen mod grønnere transport.

Sagen er bare, at det kræver hårdt arbejde og investeringer i den grønne omstilling. Det bliver ikke løst af mere asfalt på vejene.

Ole Birk Olesens tidligere udtalelse om, at klima- og miljøpolitik ikke er et anlæg for transportministeriet, er jo håbløs. Derudover bidrager regeringens nye elbil-aftale kun med 1.000 nye elbiler på vejene. Desværre viser begge eksempler, at Ole Birk Olesen ikke er klar til at gå forrest for grøn omstilling på vejene.

Asfalt er ikke vejen frem
Han skriver også, at for at imødekomme danskernes interesser er det nødvendigt at investere i veje. Hos Enhedslisten håber vi på, at danskernes interesser ikke kun ligger i veje og asfalt. Vi synes, at der skal være større muligheder for at købe grønne køretøjer og bruge den kollektive trafik.

Derudover har regeringen en flyvsk målsætning om at få en million lavemissionsbiler på vejene før 2030. Hvis dette sker samtidig med, at antallet af biler stiger, som antaget fra 2,4 til 3,2 millioner i Danmark, så er det maksimalt 200.000 færre benzinbiler, vi har på vejene i 2030 end i dag. Det betyder, at der stadig er 2,2 millioner benzin- og dieselbiler derude. Hvis det er sådan, den grønne politik ser ud for Ole Birk Olesen, ja, så er myten om, at biltrafik og klimatrafik er svært at forene, nok desværre rigtig.

Forrige artikel Debat: Det er fejlagtigt at tro, at elbilen er en miljøengel Debat: Det er fejlagtigt at tro, at elbilen er en miljøengel Næste artikel ITD: Nedsæt en klima- og miljøkommission for den tunge transport ITD: Nedsæt en klima- og miljøkommission for den tunge transport
Enige eksperter: Flyrejser er underbeskattede

Enige eksperter: Flyrejser er underbeskattede

AFGIFTER: Prisen på en flybillet afspejler ifølge eksperter langtfra de negative konsekvenser for klimaet, og i stedet favoriseres fly frem for andre transportformer. Nye afgifter kan gøre en forskel for klimaet.