Debat

Danske Fragtmænd: Realitetssans mangler i debatten om grøn omstilling

DEBAT: Kritikere mener, at vognmandserhvervet sviner og skal betale for den grønne omstilling. Men lastbilerne står blot for 5,9 procent af den samlede CO2-udledning, skriver Jørn P. Skov. 

De fleste vil bidrage til den grønne omstilling, men udelukkende at lægge afgifter på transporterhvervet og så tro på, at tingene løser sig selv, er en ukritisk tilgang til problemet, skriver Jørn P. Skov.
De fleste vil bidrage til den grønne omstilling, men udelukkende at lægge afgifter på transporterhvervet og så tro på, at tingene løser sig selv, er en ukritisk tilgang til problemet, skriver Jørn P. Skov.Foto: Vejdirektoratet
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jørn P. Skov
Direktør, Danske Fragtmænd

Jeg har med interesse fulgt debatten om grøn omstilling i Altinget og har set flere indlæg, hvor der plæderes for, at det er vognmandserhvervets opgave at betale for den grønne omstilling, senest et indlæg fra Jan Villadsen fra 3F, hvor det er direktøren for DTL, Erik Østergaard, der står for skud.

Undertonen er, at erhvervet er nogle grissebasser, der som minimum bør betale regningen for det svineri, som de selv laver. Grundlæggende vil de fleste gerne bidrage til den grønne omstilling, men entydigt at lægge afgifter på transporterhvervet og så tro på, at tingene løser sig selv, er som at tro, at det er halen, der logrer med hunden og ikke omvendt.

Ingen alternativer
Der eksisterer i dag ingen realistiske alternativer for transportbranchen til at køre mere CO2-venligt. El-lastbilerne er stort set umulige at skaffe, og de lastbiler, som man kan erhverve, koster op til fire gange en normal lastbil.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

HVO-diesel, der bevisligt reducerer CO2-udledningen betydeligt, er i et prisniveau, hvor virksomheder, der er drevet efter almindelige markedsvilkår, ikke kan bruge dette.

Når man tror, at man kan lægge regningen på erhvervet og kun føre noget af provenuet tilbage til erhvervet, så mangler der realitetssans i argumentationen.

En klapjagt på lastbilbranchen har derfor kun en begrænset effekt på den samlede udledning.  

Jørn P. Skov
Direktør, Danske Fragtmænd

Transportbranchen er ikke en guldrandet branche, hvor pengene flyder i stor stil, og hvis indtjeningen i branchen kommer yderligere under pres, så vil der helt sikkert være virksomheder, der bukker under.

Læs også

Modeordet grøn omstilling
Man kan ikke undgå at sidde med en fornemmelse af, at alle bare lægger sig fladt ned og råber grøn omstilling, fordi det er et modeord, men at det er de færreste, der forholder sig bare en smule kritisk til, hvad der er muligt at opnå, og hvordan vi skal opnå det.

Når der i øvrigt tales om, at vejtransporten udgør 30 procent af den samlede CO2-udledning, så er det måske også værd at bemærke, at lastbiler alene står for 5,9 procent af den samlede udledning i Danmark ifølge Concito – Danmarks Grønne Tænketank.

En klapjagt på lastbilbranchen har derfor kun en begrænset effekt på den samlede udledning. I transportbranchen vil vi gerne den grønne omstilling, men det skal være gennemtænkt og må ikke ruinere virksomhederne.

Vi har derfor brug for, at nogen anviser løsninger i stedet for bare at påføre erhvervet yderligere omkostninger, og det spejder vi fortsat langt efter.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00