Debat

Danske Vognmænd: Vi betaler for den tunge transport

REPLIK: Formand i 3F Transport, Jan Villadsen, fremstiller det som om, vognmændene ikke betaler for, at lastbilerne kører på de danske veje. Intet kunne være mere forkert, skriver Erik Østergaard. 

Når regeringen vil lade vognmændene betale for privatbilismens overgang til el-biler, så er det regeringen, der leger stoleleg, skriver Erik Østergaard. 
Når regeringen vil lade vognmændene betale for privatbilismens overgang til el-biler, så er det regeringen, der leger stoleleg, skriver Erik Østergaard. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Erik Østergaard
Administrerende direktør DTL – Danske Vognmænd

3F Transports formand Jan Villadsen synes, jeg leger stoleleg, når det kommer til at tage medansvar for grøn omstilling. Billedet er godt.

Men det er nu ikke mig, der har valgt, hvad der skal leges. Det har regeringen ved i så ringe grad at lægge op til at lytte til klimapartnernes forslag.

Når Jan Villadsen desuden plæderer for intelligente kilometerafgifter, så må jeg konstatere, at det var et synspunkt 3F Transport stod ret alene med i Klimapartnerskabet for Transport, da vi sammen skulle formulere muligheder og løsninger på CO2-udslippet i transporten.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Var der nogen, der valgte at stå alene, væk fra stolene, med en håndfuld grønne NGO’er, så var det 3F Transport. Progressivt og med en god følelse i maven? Måske nok. Realistisk? Not so much.

Regeringen leger taburet-leg
Forudsætningen for at Jan Villadsens medlemmer og ægtefæller kan køre til og fra arbejde og besøge familien i den anden ende af landet, er som bekendt, at de overhovedet har et arbejde.

Fik jeg nævnt, at over halvdelen af de danske lastbiler er Euronorm 6, og som derfor nærmest ikke bidrager til partikelforurening?

Erik Østergaard
Administrerende direktør DTL – Danske Vognmænd

For de organisationer og virksomheder, der har et reelt ansvar for konkurrenceevne, vækst og dermed beskæftigelse, var road pricing aldrig det kloge svar.

Og når regeringen vil lade vognmændene betale for privatbilismens overgang til el-biler, så er det regeringen, der leger stoleleg. Eller retter: Taburet-leg. For de vil ikke lægge sig ud med det store vælgerhav og komme med noget krav til privatbilisterne om færre personbiler.

Sagen er bare, uanset hvordan vi vender og drejer det, at alternativerne for privatbilisme i en lang række tilfælde eksisterer eller er indenfor rækkevidde, hvorimod alternativerne til lastbilerne er langt vanskeligere og ligger længere ude i fremtiden.

Går danske vognmænd rabundus, fordi deres økonomi ødelægges, efter årevis med vanskeligheder på grund af blandt andet unfair konkurrence og social dumping, så tror jeg flere af Jan Villadsens medlemmer skal begynde at se sig om efter en anden branche. For så bliver det udenlandske chauffører, der kommer til at køre al transport i Danmark.

Men indholdet i det, som regeringen rumsterer med, er, at man kradser 2,4 milliarder kroner ind for at have en milliard kroner tilbage i hånden. Uanset, så minder det mig lidt om den olieudvinding, der hedder fracking.

For hver to tønder olie, man piner ud af jorden, har man brugt en tønde olie på udvindingen. Og man efterlader jorden gold bag sig. For mig er det åbenlyst, at der må være klogere veje at gå.

Vognmændene betaler også
Uvist af hvilken grund vil Jan Villadsen gerne fremstille det, som om vognmændene ikke betaler for, at lastbilerne kører på de danske veje. Intet kunne være mere forkert.

Så lad mig blot opsummere: Der betales vægtafgift. På personbiler hedder det i dag ”den grønne ejerafgift”, men det er præcis det samme. Lastbilerne betaler vejbenyttelsesafgift, og prisen bestemmes af bilens miljøstandard.

Læs også

Vognmændene betaler også energiafgift og CO2-afgift af brændstoffet til lastbilerne. Der lægges cirka en milliard i Storebæltsbroen om året fra lastbilerne. Og så er vi desuden pålagt miljøzonekrav, som koster de relevante vognmænd enorme udgifter i nyt materiel eller ombygninger, hver gang kravene skærpes.

Det er derfor et fuldstændig fejlagtigt billede, Jan Villadsen sætter op, når han påstår, at det kun er skatteyderne, der betaler for slitage og forurening for tung transport.

Og lad mig så minde om, at vognmændene også er skatteydere. Både med virksomhedsbeskatning og personbeskatning, herunder den personbeskatning, som muliggøres ved, at der er blandt andet skabes arbejdspladser – til Jan Villadsens medlemmer.

Tæt trafik og trængsel
Fik jeg nævnt, at over halvdelen af de danske lastbiler er Euronorm 6, og som derfor nærmest ikke bidrager til partikelforurening? Den store udfordring er fremdeles de mange udenlandske lastbiler, som vi ikke har kontrol over.

3F transportgruppeformanden har så et lønligt håb om, at provenuet fra road pricing/intelligent kilometerafgift skal geninvesteres i den grønne omstilling af branchen. Fair nok, det ville da være ønskeligt, men erfaringerne taler for, at det næppe bliver tilfældet. Dette bringer mig til det sidste:

Trængslen. Millioner af arbejdstimer spildes i køer på indfaldsveje. I hver bil sidder der én person. Morgen og aften.

Jeg tror ærlig talt, at Jan Villadsens medlemmer – chaufførerne – ville have et betydeligt bedre arbejdsmiljø, hvis trafikken i byerne var mindre tæt, hvis der var mere plads, og hvor de mange, mange daglige situationer med nær-ulykker og problemer med parkering og mulighed for at tømme eller fylde lastbilen ikke foregik under helt vanvittigt pressede forhold.

Men det må blive en sag mellem Villadsen og hans medlemmer.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Erik Østergaard

Adm. direktør, DTL Danske Vognmænd
civiløkonom, MBA (GSB Chicago)

Jan Villadsen

Gruppeformand, Transportgruppen, 3F
(martec søfartsskole)

0:000:00