Danskerne vil forbyde rygning i biler med børn

MÅLING: Syv ud af ti danskere vil forbyde rygning i biler, hvor der er børn til stede. Kræftens Bekæmpelse kan ikke se fidusen. Cepos, SF og Enhedslisten kan også forenes om et klart nej, mens Radikale ikke vil udelukke idéen.

Skal det være forbudt at ryge i bilen, når der er et barn til stede?

Hvis det står til langt størstedelen af danskerne, så er svaret på det spørgsmål ja. 69 procent svarer nemlig i en meningsmåling, som Norstat har foretaget for Altinget, at forslaget er en god idé. 21 procent svarer nej, mens 11 procent svarer ved ikke.

Af målingens undertal, som er forbundet med usikkerhed, er der ikke et eneste af Folketingets partiers vælgere, som kan mønstre et flertal imod forslaget. Radikales vælgere er mest positive med en tilslutning fra 90 procent, mens Liberal Alliances er mest skeptiske, hvor 49 procent har sagt ja.

I England har regeringen fremlagt et forslag om netop at gøre det forbudt at ryge i biler, hvis der er børn til stede. Forbuddet gælder for alle, og bøden for at overtræde loven kommer til at ligge på omkring 500 kroner. Loven forventes vedtaget i løbet af foråret og vil træde i kraft fra 1. oktober. Også i blandt andet Canada, USA, Australien og Frankrig har man med forskellige modeller indført lovgivning, der forhindrer rygning i biler med børn.

Kræftens Bekæmpelse siger nej
Formålet er at beskytte børn mod passiv rygning, og blandt danskerne er der altså opbakning til et forbud. Det er dog ikke på ønskeliste hos  Kræftens Bekæmpelse. Overlæge Inge Haunstrup Clemmensen frygter, at det vil føre til en holdning om, at det er okay at ryge i bilen, når der ikke er børn.

"Vi tror meget mere på, at vi skal have oplysning om, hvor skadeligt det er at ryge i bilen. Jeg frygter, at folk bliver døve over for, hvad det egentlig handler om. Nemlig, at man skal passe på sig selv, og med et forbud tager man lidt ansvaret fra folk," siger hun.

(Artiklen fortsætter under figuren)

Inge Haunstrup Clemmensen fortæller desuden, at det heller ikke er sikkert for børn at køre i biler, hvor der har været røget tidligere, fordi nogle af de skadelige stoffer bliver hængende i bilen.

Folk bliver chokerede
Derfor kunne det lyde som om, at man i stedet helt bør forbyde rygning, uanset hvem der er medpassager, men det er Inge Haunstrup Clemmensen heller ikke tilhænger af. Det handler om, at det er de færreste, der rent faktisk ryger i bilen. Kræftens Bekæmpelse spurgte i 2013 de danske bilister, om de ryger i bilen. Det gør 12 procent, hvor de fem procent gør det dagligt. Det er udtryk for en stærk kultur mod rygning i bilen, som Inge Haunstrup Clemmensen desuden også mener er afspejlet i målingen.

"Jeg hører spontant fra stort set alle, at det mest klamme, de overhovedet kender, er, når der sidder nogle og ryger, hvor der er børn på bagsædet. Folk bliver virkelig chokerede over det," siger hun.

Sådan er familielivet også
Mens Kræftens Bekæmpelse ikke ser nogen effekt for sig, så tager den liberale tænketank Cepos et principielt synspunkt: Det må være en privat sag, om man vil ryge i sin bil, også selvom barnet ikke har mulighed for at vælge røgen fra, lyder det fra chefjurist Henriette Kinnunen.

"Børnene har ikke et valg, men vi må konstatere, at sådan er familielivet også. Vi hverken kan eller skal lovgive os til al god adfærd her i livet. For hvor går grænsen så? Skal der så også være forbud mod at ryge derhjemme eller servere burger og pizza to gange på en uge, fordi det giver overvægtige børn?," spørger hun.

Hun tolker målingen som et udtryk for, at danskerne er godt oplyste om passiv rygning, fordi så mange mener, at det skal være forbudt.

"Danskerne har en sund holdning til, at man ikke skal ryge i biler, når der er børn til stede. Og det bør være et klart signal til politikerne om, at man skal holde sig langt fra at lovgive i spørgsmålet," siger Henriette Kinnunen.

Bilen er ikke offentlig
Målingen viser vel, at danskerne netop ønsker et forbud?

"Danskerne kan bare lade være med ryge i biler med børn. Kort og godt skal vi ikke have staten ind og være formynderiske i dét, der er vores allermest intime privatsfære. Det vil sige i vores hjem og i vores bil," siger Henriette Kinnunen.

Det er forbudt at ryge i bus og tog, og det er også blevet forbudt at ryge på togperroner. Men det er også en anden sag, mener Henriette Kinnunen.

"Bilen er ikke et offentligt sted. Det er et privat rum, som folk selv har betalt for. Derimod er det fair nok, at staten laver regler for, hvordan adfærden skal være i toget, for det er jo statens ejendom," siger hun.

R: Ikke et urimeligt krav
På Christiansborg er der en vis opbakning til et forbud fra de Radikale, men sundhedsordfører Marlene Borst Hansen understreger samtidig, at hun er usikker på, om der er et reelt problem. Hun ser spørgsmålet som en svær afvejning mellem den personlige frihed og barnets tarv.

"Hvis der er et problem, hvor børn udsættes for passiv røg i bilen, så synes jeg, at det er forkert. Om der skal lovgivning til, ved jeg ikke, men jeg vil ikke udelukke det," siger Marlene Borst Hansen.

Hun mener godt, at man kan skelne mellem hjem og bil:

"Det er ikke et urimeligt krav, at folk må kunne tilsidesætte sin rygetrang, indtil bilkørslen er overstået," siger hun.

Venstrefløjen siger nej
SF og Enhedslisten er mere på linje med den liberale tænketank, og begge partier sammenligner forslaget med at forbyde rygning i eget hjem.

"Jeg læser målingen som et udtryk for, at danskerne virkelig har rykket holdningen til passiv rygning. Og det er positivt. Men jeg betragter bilen ligesom hjemmet, og jeg kunne aldrig drømme om at lovgive om, hvordan folk opfører sig i eget hjem," siger SF's sundhedsordfører, Özlem Cekic.

Enhedslistens sundhedsordfører, Stine Brix, kalder idéen for et indgreb i folks privatliv. I stedet bør man opfordre folk til at tage hensyn til børnene, mener hun:

"Vi vil ikke umiddelbart støtte et forbud. Vi er heller ikke fortalere for at forbyde folk at ryge i sit eget hjem, hvor man kan bruge samme argumentation. Det er for indgribende," siger Stine Brix.

 

Forrige artikel Forskere: Afstand til uddannelse uden betydning Forskere: Afstand til uddannelse uden betydning Næste artikel Præsidie vil styrke Folketingets udvalg Præsidie vil styrke Folketingets udvalg