Debat

DI svarer på kritik: Transporten tager også ansvar for den grønne omstilling

DEBAT: Transportbranchen bliver ofte beskyldt for ikke at tage ansvar, når det handler om indsatsen på klima-, energi- og miljøområdet. Men det er ganske enkelt forkert, skriver Michael Svane, branchedirektør i Dansk Industri.

Transporten har en central rolle i såvel den
grønne omstilling som anvendelsen af ny teknologi, herunder digitaliseringen, skriver Michael Svane, Dansk Industri.
Transporten har en central rolle i såvel den grønne omstilling som anvendelsen af ny teknologi, herunder digitaliseringen, skriver Michael Svane, Dansk Industri.Foto: DI
Bjørn Strøm
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Michael Svane
Branchedirektør, Dansk Industri

EU-Kommissionens vejpakke har i dansk sammenhæng ikke overraskende i alt overvejende grad skabt opmærksomhed om de dele, der handler om cabotage, udstationering og adgang til erhvervet.

Absolut væsentlige emner, der har vist sig vanskelige at nå til enighed om på EU-niveau. Det kan man håbe, at der findes en balance på midt i al uenigheden.

Transportsektoren spiller en rolle af betydning
Det er derfor godt og nødvendigt, at Altinget har sat en debat i gang med fokus på navnlig den sidste del af vejpakken, nemlig de forslag, der handler om CO2, ny teknologi, digitalisering og trafiksikkerhed.

Fakta
Deltag i debatten!

Transporten har nemlig en helt central rolle i såvel den grønne omstilling som anvendelsen af ny teknologi, herunder digitaliseringen.

I DI Transport mener vi, at transporten kan og skal bidrage til udviklingen på begge områder. Det gør vi heldigvis også.

Sagt med lidt andre ord så er vi parate til at gå lidt længere på literen hver eneste dag. 

Michael Svane
Branchedirektør, Dansk Industri

Vi kan naturligvis gøre mere, end vi gør i dag.

Jeg vil dog gerne tage fat i den opfattelse, som jeg ofte mødes med – især når det handler om indsatsen på klima-, energi- og miljøområdet, nemlig at transporten ikke har taget ansvar.

Det er ganske enkelt forkert. I alle de år, jeg har været aktiv i transporten, har jeg set og oplevet mange virksomheder, der har taget konkrete skridt til at gøre den daglige transport bare lidt grønnere.

Man skal ikke glemme de hensyn, der tages
Vi har måske som virksomheder og erhverv ikke gjort meget væsen af vores indsats. Det kan og skal vi naturligvis tænke mere over.

Når vi skal omsætte EU-Kommissionens i det store og hele meget fornuftige forslag til handling, så skal det ske på baggrund af en række væsentlige pejlemærker.

Det første er, at man anerkender, at vi skal finde løsninger, som sikrer den nødvendige omstilling, uden at det koster på mobiliteten. Som samfund, erhvervsliv og borger er og vil vi være afhængige af, at mobiliteten for personer og gods øges og ikke begrænses.

Det andet er, at vi skal sikre løsninger, der styrker og ikke svækker danske virksomheders konkurrencekraft. Vi skal med andre ord ikke "skyde os selv i foden".

Det tredje er, at vi til enhver tid skal vælge de løsninger, der samfundsøkonomisk og erhvervsmæssigt sikrer de størst mulige gevinster.

Det fjerde er, at vi skal holde fast i princippet om teknologineutralitet. Vi hverken kan eller vil leve med en situation, hvor én bestemt teknologi prioriteres på bekostning af andre og nye teknologier.

Det femte er, at vi forstår nødvendigheden af at give virksomhederne "metodefrihed" i valg af løsninger.

Det sjette er, at vi opfordrer til, at alle løbende har tanke for forsyningskæden. Supply chain management er væsentlig at involvere i nytænkning. Det gælder såvel nye forretningsmodeller som ny teknologi.

Det syvende er, at det er centralt at tænke i geografi. Transporterne i byerne kalder på andre løsninger end dem, der kan anvendes på transporter mellem byerne for ikke at tale om de lange transporter på tværs af regioner og landegrænser.

Det ottende er, at man tænker forsyningssikkerhed ind, særligt når det kommer til den grønne omstilling. Vi skal kunne tanke hele vejen.

Vi ser omstillingen som en nødvendighed
Når disse pejlemærker efterleves, så kan og skal transporterhvervet bidrage til såvel den grønne som den teknologiske omstilling. Ikke for at være politisk korrekte, men fordi vi forstår nødvendigheden af, at vi som erhverv tager ansvar, og at vi leverer løsninger, der er holdbare.

Sagt med lidt andre ord så er vi parate til "at gå lidt længere på literen hver eneste dag."

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Michael Svane

Formand, Rådet for Sikker Trafik
cand.jur. (Københavns Uni. 1982)

0:000:00