Direktør: Klimavenlig transport skal op i gear med selvkørende samkørsel

DEBAT: Regeringen har præsenteret klimapartnerskaber med erhvervslivet. Se på transportsektoren, hvor selvkørende samkørsel kan nedbringe biltrafikken, skriver direktør Peter Sorgenfrei. 

Af Peter Sorgenfrei
Direktør, Holo

Din bil står stille 95 procent af tiden. På gaden. I din garage. På en p-plads. Helt stille. Uden at blive brugt. Til gengæld koster den penge i form af forsikring, parkering og vedligeholdelse. 

Når bilen endelig bliver brugt, er kapaciteten udnyttet dårligt. Ofte sidder der kun én eller to personer i køretøjer med plads til fem.

Hvis vi nedbringer vores bilkørsel, vil det levere et markant rygstød til klimaindsatsen. Og det vil ikke blot være en klimagevinst. Det vil også være en økonomisk gevinst. 

Vi bruger 77 millioner timer på transport om året. 77 millioner timer, hvor vi kunne være mere sammen med vores familie, bruge mere tid med vores børn og venner. Eller arbejde mere. Der er mange muligheder. 

En rapport fra OECD viser, at man i storbyer som Oslo, München og Lissabon kan nedbringe biltrafikken i morgenmyldretiden med 80 til 90 procent, hvis man erstatter de halvtomme personbiler med delte, selvkørende køretøjer. Det kunne også være tilfældet i København. 

Bilers forsvinden kan frigøre områder
I København og større byer kan man lukke bykernerne for personbiler og godstransport, der ikke kører på el og kører af sig selv.

Dermed kan vi få et bedre miljø i byerne. Tænk også på den plads, som vi i dag bruger på parkering. Hvis ni af ti biler forsvandt, ville vi frigøre store arealer i byerne, der kan bruges til legepladser, grønne områder og cykelstier. 

På landet og i udkantsområder kan man bruge selvkørende minibusser til syge-, ældre- og handicaptransport. Selvkørende køretøjer og droner kan ligeledes transportere blodprøver, organer, læger og sygeplejersker mellem hospitaler.

På den måde kan regionerne og kommunerne levere en bedre service med øget mobilitet og samtidig spare penge på driften. 

Kræver gode forsøgsrammer 
Forestil dig, at du i stedet for at eje en bil bestiller og køber ture på din telefon. Ikke kun køreture. Også togture, elløbehjulsture og måske droneture. 

Transportmidlet er i sig selv ikke vigtigt, men det er dit ønske om at komme derhen, hvor du har brug for at være, når du har brug for det. Og tilmed nyde turen, fordi du ikke skal bekymre dig om trafikpropper eller håbløse køreplaner.

Det er et fremtidsscenarie, som de fleste vil støtte. Men der er brug for at bane vejen derhen. Som med al ny teknologi har selvkørende samkørsel brug for at blive afprøvet i kontrollerede forsøg. Det kræver gode forsøgsrammer. 

I det EU-finansierede Avenue-projekt, som over fire år tester selvkørende og delte on demand-løsninger i fire europæiske storbyer, medvirker Nordhavn i København som forsøgsgrund. Men busserne holder parkeret i garagen og har ikke fået tilladelse til at rulle ud endnu. 

Det skyldes en yderst tung godkendelsesprocedure. Kort fortalt skal en selvkørende busrute på to kilometer i et pilotprojekt igennem en godkendelsesprocedure, som i detaljeringsgrad minder om godkendelsen af Cityringen og Letbanen i Aarhus.

Klimapartnerskaber er en oplagt mulighed
Danmark ligger i dag ikke engang i top 25 over de lande, der er længst med forsøg med selvkørende transport. 

Vi kan dog stadig nå at blive et af de lande, der kan høste fordelene af en førerposition inden for grøn, selvkørende samkørsel. Og det koster ikke engang penge.

Det kræver blot, at vi gør det nemmere og mere enkelt at få godkendt forsøg og fokuserer på at accelerere de forsøg, der giver de største samfundsmæssige, økonomiske og klimamæssige fordele.

Præcis som vi allerede har gjort, når det gælder Det Blå Danmark. Inden for autonom skibsfart har vi allerede en mere simpel og enklere godkendelsesprocedure og er langt fremme med at implementere denne teknologi til søs.

Og det er godt både for de blå erhverv og for resten af Danmark. Næste skridt må være at gøre transportsektoren grøn.

Omstillingen fra sort transport til grøn mobilitet kan i høj grad betale sig, men det kræver opbakning fra sektoren, interesseorganisationer samt politikere. Ellers kommer vi kort sagt ikke ud at rulle.

Regeringens klimapartnerskaber med erhvervslivet er en oplagt mulighed for at understøtte udviklingen og forsøgene med selvkørende løsninger. 

Forrige artikel Alternativet: Afskaf afgifter på elbiler for en grønnere fremtid Alternativet: Afskaf afgifter på elbiler for en grønnere fremtid Næste artikel DTL: Nej, branchen skal ikke selv løse problemet med langtidsparkering DTL: Nej, branchen skal ikke selv løse problemet med langtidsparkering
Ny platform skal gøre det lettere at få statens data

Ny platform skal gøre det lettere at få statens data

VIDEN: Moderniseringsstyrelsen har netop præsenteret en ny, interaktiv platform, som skal gøre statens data lettere at finde og forstå. I første omgang er Statsregnskabet blevet gjort mere brugervenligt, så man lettere får overblik over statens udgifter og indtægter.