Ekspert om batteritog på regionalbaner: Det ligner en dyr CO2-besparelse

KLIMAØKONOMI: Selvom en ny rapport fra BaneDanmark viser, at det sammenlignet med fuld elektrificering kun koster en brøkdel at gøre ti regionalbaner klar til batteritog, ser klimagevinsten i form af CO2-besparelser stadig dyrtkøbt ud, mener transportøkonom.

Det koster 750 millioner kroner at gøre ti regionalbaner klar til eldrevne batteritog, viser ny rapport. 
Det koster 750 millioner kroner at gøre ti regionalbaner klar til eldrevne batteritog, viser ny rapport. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Det kan umiddelbart ligne et regulært slagtilbud, der er for godt til at sige nej til. 

Ifølge ny rapport fra BaneDanmark, der er bestilt af Transportministeriet, koster det cirka 750 millioner kroner at gøre de ti regionalbaner, der ikke er en del af elektrificeringsprogrammet, klar til batteritog.

Det er en brøkdel af prisen på traditionel elektrificering af banerne, hvor regningen ifølge rapporten kan løbe helt op i 14 milliarder kroner. 

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00