Debat

Elbil-alliance: Lad kommunerne bestemme elbil-rabatten

DEBAT: Det understøtter udviklingen af elbiler, hvis byerne selv kan indrette parkeringsreglerne for delebilstjenesterne, skriver branchechef, Lærke Flader. Dog bakker hun ikke om et forbud mod forbrændingsmotorer.

GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Lærke Flader
Branchechef i Dansk Elbil Alliance

Vi har i Danmark en række virksomheder, som skaber arbejdspladser i værdikæden rundt om elbiler.

Vi har for eksempel virksomheder, der i flere år har drevet danske netværk med ladestandere, og som nu går sammen om at opstille High Power-ladestandere i flere andre europæiske lande.

Vi har virksomheder og universiteter, der arbejder med elbilernes intelligente opkobling til elnettet og står bag de første kommercielle forsøg i verden.

Fakta
Deltag i debatten!
Send en mail til [email protected]

Vi har virksomheder, der investerer i elektriske delebiler, som kan blive selvkørende, når den nødvendige lovgivning og software er klar.

Og endelig har vi virksomheder, der forbereder produktion af små selvkørende elbusser i Danmark. 

Hvis vi skal indfri det potentiale, der ligger i vores virksomheder, så kommer vi ikke uden om, at bilafgifterne skal ændres fra at være baseret på bilernes værdi til at beskatte CO2-udledning.

Lærke Flader
Branchechef i Dansk Elbil Alliance

Danskerne ved meget om elbiler 
Dermed er Danmark med til aktivt af udvikle fremtidens transportsystem, og vi har muligheden for at spille en endnu større rolle, hvis vi griber muligheden. På den måde kan vi skabe mange flere arbejdspladser.

Vores position skyldes, at der i Danmark meget tidligt har været mange – både virksomheder og ildsjæle - som har set potentialet i elbiler. Samtidig har vi ikke en bilindustri med store investeringer bundet i produktion af forbrændingsmotorer, som har haft brug for at blive beskyttet. 

Derfor er der i Danmark et miljø med mange aktører, der ved meget om elbiler og markedet rundt om elbiler. Men der er et kapløb om at være først med selvkørende elbiler i gang, og mange lande ønsker at være forrest. 

Ny form for beskatning
Hvis vi skal indfri det potentiale, der ligger i vores virksomheder, så kommer vi ikke uden om, at bilafgifterne skal ændres fra at være baseret på bilernes værdi til at beskatte CO2-udledning. Der er også andre barrierer, som politikerne kan rydde af vejen, så markedet for elbiler kan udvikle sig. 

Regeringens ambitiøse lovgivning om selvkørende biler er et meget vigtigt initiativ for virksomhederne i Dansk Elbil Alliance. I den forbindelse er det vigtigt, at godkendelsesproceduren i forbindelse med forsøg med selvkørende biler bliver smidig, så de mange virksomheder, som vil søge, kan få lov til at få køretøjerne ud at rulle i Danmark.

Lad kommunerne sætte rabatter 
For at skubbe yderligere på den udvikling kan Danmark gøre delebils- og bybilstjenester mere attraktive at udvikle i Danmark. Det kan ske ved at give virksomhederne adgang til data fra rejsekortet og rejseplanen.dk, så bilerne kan placeres bedre efter rejsemønstrene.

Byerne kan også indrette parkeringsreglerne mere attraktivt, så det bliver billigere eller gratis at parkere for delebilstjenesterne. I den forbindelse er det ikke hensigtsmæssigt, at der er begrænsninger på, hvor store rabatter kommuner kan give elbiler i parkeringsafgiften.

Der er lang tid til 2030 og meget at gøre her og nu. Jeg er ikke i tvivl om, at elbiler vil have en meget høj markedsandel i 2030 - også uden et forbud mod forbrændingsmotorer.

Det, vi i Danmark skal fokusere på, er, at udviklingen sker et par år tidligere hos os end i de andre lande ved at gøre selvkørende elbiler attraktive. Så vil der ikke alene være mange elbiler i Danmark i 2030, der vil også være mange danske arbejdspladser i selvkørende elbiler.

Dokumentation

Skal Danmark forbyde fossile biler?
Enhedslisten, SF, Alternativet og Radikale har fremsat et beslutningsforslag om en analyse af, hvilke konsekvenser det vil have, hvis Danmark sætter en stopper for salget af nye personbiler, der kører på benzin og diesel i henholdsvis 2025 eller i 2030.

Men er et forbud ret vej eller kollisionskurs? Og hvad vil det betyde for bilister, klima og salg af elbiler?

Dén debat sætter Altinget fokus på fra 22. februar til 22. marts, hvor vi spørger et panel af politikere, forskere og interesseorganisationer til sagen.

Mød panelet her


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lærke Flader

Branchedirektør, Træ- og Møbelindustrien (TMI), Dansk Industri, ekstern underviser, Københavns Uni.
cand.oecon. (Aarhus Uni. 1993)

0:000:00