Elbilaktører og FDM: Kommuner skal sætte en stopper for parkering på ladepladser
En ladeplads er ikke en parkeringsplads, og kommuner både kan og skal gøre noget ved problemet, så elbilejere ikke skal køre forgæves rundt efter ledige ladepladser, skriver FDM, Clever og E.ON.
Casper Kirketerp-Møller, Torben Lund Kudsk og Anders Krag
Hhv. direktør, Clever, afdelingschef, FDM og Business Manager, E.ON Drive.Når danskerne skal ud at købe bil, foretrækker de i stigende grad en elektrisk en af slagsen. Alene i 2021 blev der købt flere end dobbelt så mange opladelige biler sammenlignet med året før, og i årets første fem måneder har hver tredje været en opladelig bil.
Det er godt for den grønne omstilling, men det stiller også krav til ladeinfrastrukturen, der for alvor skal op i gear, hvis vi skal kunne tilbyde tilstrækkelig og relevant opladning til danskernes elbiler.
Derfor har landets ladeoperatører igangsat initiativer, der skal sætte hastigheden op på etablering af ladestandere og få flere danskere til at skifte til elbil. Både Clever og E.ON planlægger massive investeringer i infrastruktur i de kommende år, og også på tankstationerne sætter man nu lynladere op i flere af landets største byer.
Både hos FDM og blandt landets ladeoperatører i byerne hører vi ofte fra frustrerede elbilejere, der må cirkle rundt i byerne efter en ledig ladeplads
Casper Kirketerp-Møller, Torben Lund Kudsk og Anders Krag
Hhv. direktør, Clever, afdelingschef, FDM og Business Manager, E.ON Drive
Én udfordring er at opstille flere ladestandere rundt om i landet og dermed gøre elbilen til et trygt og nemt valg i hverdagen. En anden er at bruge de eksisterende ladestandere bedst muligt.
Frustrerede elbilejere
Både hos FDM og blandt landets ladeoperatører i byerne hører vi ofte fra frustrerede elbilejere, der må cirkle rundt i byerne efter en ledig ladeplads. I mange tilfælde må de konstatere, at pladserne bliver brugt som parkeringsplads af andre elbiler, som ikke lader.
De frustrationer forstår vi godt, og derfor gik vi sidste år i fællesskab ud med en række forslag om at sikre bedre forhold for bilister med ladebehov. Forslagene fortjener en gentagelse – og tager alle udgangspunkt i en grundholdning om, at en ladeplads ikke er en parkeringsplads:
- Bilen skal være tilkoblet ladepunktet
- Som udgangspunkt bør der være tidsbegrænset parkering på ladepladserne i dagtimerne i hverdagene. Vi foreslår tre timer, da det giver flest god mulighed for at lade op
- Dobbelt p-afgift ved ulovlig parkering på ladeplads
- Hvor der er behov, kan der oprettes parkeringspladser til elbiler i nærheden af ladepladser, så man nemt kan finde en plads, når bilen er ladet op.
Der kan naturligvis være lokale forhold, som kræver andre restriktioner – for eksempel længere eller ingen tidsbegrænsning. Det vil i sidste ende være op til kommunerne at tilpasse de lokale parkeringsregler på kommunal grund til det konkrete behov.
Der har længe været tvivl om, hvorvidt kommunerne kan kræve, at elbiler skal være tilkoblet ladestanderen, når de holder på ladepladserne. Men tilbage i januar præciserede Transportministeriet, at kommunerne faktisk har lovhjemmel til at skilte med et sådant krav og dernæst udstede afgifter til biler, der holder på en ladeplads uden at være tilsluttet ladestanderen.
Der er derfor intet i vejen for, at kommunerne indfører et tilkoblingskrav, det kræver blot en skiltning, så bilisterne er tilstrækkeligt oplyste om reglerne.
Det er glædeligt, at flere kommuner er bevidste om problematikken og arbejder på at sikre en bedre udnyttelse af ladeinfrastrukturen.
Ladekrav løser kun halvdelen af problemet
Et eksempel er Københavns Kommune, hvor teknik- og miljøborgmester Line Barfod for nylig gav udtryk for, at kommunen inden længe vil begynde at tilpasse skiltningen, så man kan føre kontrol med elbiler, der holder parkeret foran ladestandere uden at lade – gør man det, udløser det en parkeringsafgift.
Desværre lader det til, at Københavns Kommune helt afviser at kombinere tilkoblingskravet med tidsbegrænsning i dagtimerne. På den måde løser man kun halvdelen af problemerne, men får ikke sikret en bedre rotation ved ladestanderne.
Mandag 30. maj skal Teknik- og Miljøudvalget tage stilling til den kommende skiltning. Her håber vi, at udvalget vil tage vores punkter til overvejelse – også udgangspunktet om tidsbegrænsning i dagtimerne på ladepladserne og tilkobling af bilen til ladestanderen.
En anden tilgang til problematikken ser man i Aarhus Kommune, hvor man har igangsat et pilotprojekt, der har til formål at teste sensorer i asfalten på 100 kommunale ladepladser, som kan sende data til elbilisterne, så de hele tiden kan følge med i, hvor det er muligt at oplade bilen. På den måde minimerer bilister risikoen for at komme frem til et ledigt ladepunkt, der er blokeret af en parkeret bil, som ikke er tilkoblet.
Både kommuner og private aktører har en stor mulighed for selv at styrke deres grønne initiativer ved at sætte konkrete mål om adgangen til ladestanderne. Derfor håber vi, at flere vil tage de nødvendige skridt, så vi undgår, at en ladeplads ender med at blive en parkeringsplads til gene for bilister med et ladebehov. Det vil være til gavn for både dem selv og for dem, der overvejer at investere i en elbil.