Elbilerne kommer: Her er tre aktørers bud på hvordan

ELBILER: Er roadpricing en god idé, og skal politikerne sætte mål for antallet af elbiler i et bestemt år? Det var nogle af de spørgsmål, der torsdag blev debatteret af tre relevante aktører på årets Folkemøde. Få overblik over deres pointer her.

Grønbechs Hotel i Allinge på Bornholm dannede torsdag eftermiddag rammen for en paneldebat, hvor mulighederne og udfordringerne ved grønne biler blev diskuteret.

Panelet bestod af administrerende direktør for AutoBranchen Danmark Gitte Seeberg, CEO i virksomheden Clever Casper Kirketerp-Møller og Otto Brøns-Petersen, der er analysechef i Cepos.

I debatten blev der både snakket politiske mål og ambitioner, og de tre aktører kom hver især med bud på, hvordan Danmark får flere elbiler på vejene fremover.

Altinget giver her et overblik over paneldeltagernes vigtigste pointer:

Gitte SeebergGitte Seeberg, administrerende direktør i AutoBranchen Danmark
Bud på antal elbiler i 2025: 200.000

”Personligt tror jeg på, at flere og flere vil ønske at få en elbil i fremtiden, og at det bliver moderne at have en elbil. Vi har lige haft et folketingsvalg, der har handlet om klima, så det er enormt højt på befolkningens dagsorden at gøre noget ved det.”

”Vores højtbeskattede bilsystem bidrager i dag til vores samfundsøkonomi med 50 milliarder kroner hvert år. Derfor er det også svært at gennemføre omstillingen, uden at det kommer til at koste det offentlige, og jeg tror, at vi kommer til at se helt andre afgiftssystemer end dem, vi har i dag. Blandt andet roadpricing, fordi jeg kan ikke se, hvordan hullet i statskassen ellers skal kunne lukkes.”

”Jeg er stærk tilhænger af, at man sætter mål, fordi det er det eneste, der kan drive en teknologisk udvikling. Et godt eksempel er den måde, vi har været ambitiøse med vores vindmøller i Danmark. Det har drevet en teknologisk udvikling, sådan at vi er førende på vindmøller i dag. Hvis politikerne ikke sætter mål, og producenterne dermed ikke ved, at de har noget at løbe efter, så sker der heller ikke noget.”

Otto Brøns-PetersenOtto Brøns-Petersen, analysechef i Cepos
Bud på antal elbiler i 2025: 100.000

”Det er problem, at man gør det til et politisk mål, hvor udbredt en bestemt teknologi skal være. I stedet burde man sætte et mål om at gøre den grønne omstilling så billig som mulig. Jeg ser hellere, at politikerne koncentrerer sig om at sætte en pris på at udlede CO2. Så må forbrugerne, markedet og producenterne selv finde ud af, hvor udledningen skal reduceres, i stedet for at man vælger en bestemt teknologi ud på forhånd.”

”Når det kommer til skadevirkningerne ved den transport, der hænger sammen med, hvor man kører, er det en god idé med roadpricing. Det er særligt et godt middel mod trængsel. Hvis biler skal beskattes rigtigt, skal man beskatte deres skadevirkninger, og der er roadpricing et godt redskab."

"Målsætningerne skal knytte sig til det, der handler om global opvarmning – altså udledningen af drivhusgasser og ikke andet. Det skal være teknologineutralt. Den mest effektive måde at drive udviklingen på at have en ensartet afgift på CO2-udledningen. Hvis vi skal have en ambitiøs grøn omstilling, skal man først og fremmest sikre sig, at det ikke bliver for dyrt."

Casper Kirketerp-Møller, CEO i Clever
Bud på antal elbiler i 2025: 300.000

”Udviklingen går super hurtigt, men vi bliver nødt til at støtte det lidt i starten. Det koster noget, og sådan er det. Det er svært at investere i klimaet, fordi vi skal investere i at stoppe en udvikling. Vi ser først resultatet om 20 år, og det ønskede resultat er, at der ikke er sket noget. Det er svært at argumentere for, men det er en bunden opgave, som skal løses.”

”Vi har et forkert afgiftssystem, sådan at vi i dag kigger på værdi i stedet for flere andre parametre som eksempelvis CO2-udledningen. Omstillingen skal gennemføres samfundsmæssigt effektivt, og det gælder også med hensyn til infrastruktur. Det nytter ikke noget, at vi sætter ladere op i vildskab. Vi skal sørge for, at vi sætter infrastruktur op der, hvor folk er, og det er hovedsageligt derhjemme. Så kan man lade bilen op om natten. Det skal gøres bevidst.”

"Der er nogle gode logiske elementer i roadpricing, men det er også vigtigt, at vi ikke skaber for stor kompleksitet i, hvad det koster at køre bil i Danmark. Hvis man kan gøre det på en fornuftig måde, giver det god mening. Det skal tænkes fornuftigt og grundigt igennem, inden man bare introducerer roadpricing."

Er du på Folkemødet? Dyk ned i Altingets program på Grønbechs Hotel her.

Forrige artikel Københavns Kommune henter ny direktør i Transportministeriet Københavns Kommune henter ny direktør i Transportministeriet Næste artikel EL vil køre tog med 250 km/t. hele vejen fra København til Fredericia EL vil køre tog med 250 km/t. hele vejen fra København til Fredericia