Enhedslisten vil sløjfe prisstigninger på metroen

METRO: Enhedslisten vil afskaffe det nye ekstra tillæg på billetterne til hovedstadens metro. Pengene har Enhedslisten fundet, men vennerne i rød blok vil hellere bruge dem på andre ting.

Søndag åbner hovedstadens nye metro linje – Cityringen. Det betyder dyrere billetter på alle metrolinjer.
Søndag åbner hovedstadens nye metro linje – Cityringen. Det betyder dyrere billetter på alle metrolinjer.Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Passagererne skal ikke betale ekstra for at køre med hovedstadens metro, når den nye Cityring åbner.

Det mener man i hvert fald hos Enhedslisten, der nu har fundet de millioner, der skal til for at annullere metroens såkaldte kvalitetstillæg, der bliver pålagt alle rejser med Cityringens åbning.

"Vi vil have priserne på kollektiv trafik ned, og metrotillægget trækker den stik modsatte vej. Samtidig bliver det mere besværligt at bruge metroen," siger Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested.

Metrotillægget blev besluttet i forbindelse med den politiske aftale om at etablere den nye cityring i 2007. Tillægget betyder, at den gennemsnitlige pris for en rejse med metroen stiger med én krone.

Det skal sikre Metroselskabet indtægter for 107 millioner kroner i 2020 stigende til 168 millioner årligt i 2028, svarende til i størrelsesorden 4–5 milliarder kroner frem til 2065.

Skader sammenhængen i den kollektive trafik
Hos Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk har man længe kritiseret metroens kvalitetstillæg.  

Ikke så meget på grund af prisstigning, men fordi det går stik imod mange års ambitioner om at forsimple og ensrette taksterne for den kollektive transport i hele hovedstadsområdet.

"Man gør billet- og takstsystemet mere kompliceret ved at lave et system, hvor man skal betale en anden pris for at køre med et særligt transportmiddel. Det ødelægger det sammenhængende system, man har i København," siger Rasmus Markussen, der er politisk medarbejder i Passagerpulsen.

Han peger samtidig på, at man bør undersøge, om der stadig er brug for det ekstra tillæg til at finansiere metroen.

Det skyldes, at metroselskabet i flere år har haft større overskud end budgetteret som en følge af flere passagerer end forventet.

Hellere mere kollektiv trafik en billigere metrobilletter
Også fra politisk hånd i Region Hovedstaden møder metrotillægget kritik.

"Vi skal have en ens takststruktur på tværs af hovedstadsområdet og Sjælland. Nu får vi så kastet det her tillæg på metroen ind i det hele, og det er der slet ikke brug for," siger Jens Mandrup (SF), der er formand for Regionsrådets Trafikudvalg.

Den konkrete finansiering til at annullere metroens nye tillæg har Enhedslisten fundet i det forlig om at sikre 'bedre og billigere kollektiv trafik', som den daværende SRSF-regering indgik med Enhedslisten og Dansk Folkeparti i 2012.

Dansk Folkeparti er siden trådt ud af forligskredsen i forbindelse med indgåelsen af aftalen om en ny investeirngsplan for infrastruktur med den tidligere VLAK-regering i begyndelsen af 2019.*

Formålet med den aftale var både at sikre penge til at løfte den kollektive trafik i særligt hovedstadsområdet og at sænke prisen på billetter.

Hos Radikale mener man imidlertid ikke, at de penge, der er tilbage i forligskassen, skal bruges på at undgå prisstigninger på metroen. Her foretrækker transportordfører Andreas Steenberg at bruge pengene på at investere i nye skinner, flere tog eller andre tiltag, der kan give mere kollektiv trafik.

"Vi taler om en meget lille tillægspris for at bruge metroen, og det tror jeg, at folk lever fint med, når de nu får en masse ekstra metro. Vi tror, at det løfter den kollektive trafik mere at bruge pengene på at udvide kapacitet," siger han.

SF vil se på forslag
Også hos SF på Christiansborg mener man som udgangspunkt, at pengene kan bruges bedre på andre ting end på at holde billetprisen på metroen.

Men partiets transportordfører, Anne Valentina Berthelsen (SF), erklærer sig dog parat til at se nærmere på Enhedslistens forslag.

"Jeg vil langt hellere bruge penge på at lave den kollektive trafik bedre end på en takstnedsættelse på en krone for metroens passagerer. Men hvis Enhedslisten lægger et konkret forslag på bordet, vil jeg da gerne se på det," siger hun.

Mens Enhedslisten vil finde pengene i en forligskreds bestående af regeringen og dens støttepartier samt Dansk Folkeparti, så står partiet uden for aftalen om at etablere metroens cityring og dermed også indførelsen af metrotillægget.

Minister tvivler på finansiering
Det er imidlertid ingen hindring for at sløjfe tillægget, hvis man ønsker det og ellers har pengene til det, lyder det fra Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, der også var med, dengang Cityringen blev besluttet.

"Hvis nogen partier kan finde penge i et forlig, som vi ikke er med i, så kan de jo gøre det. Det er ikke noget, vi vil eller kan forhindre," siger Kristian Pihl Lorentzen.

I regeringen er transportminister Benny Engelbrecht (S) glad over, at Enhedslisten forholder sig "løsningsorienteret" og nu "bakker op om metroen."

"Der har de jo ikke stået tidligere," skriver Benny Engelbrecht i en mail.

Han forholder sig ikke direkte for eller imod til Enhedslistens forslag om at sløjfe metrotillægget. Men ministeren er ikke helt sikker på, at finansieringen bag forslaget er helt på plads.

"Jeg har umiddelbart svært ved at se, at Enhedslistens regnestykke hænger sammen. Men jeg ser frem til at høre nærmere om det," skriver Benny Engelbrecht.

*Oplysning tilføjet 3.10.2019

Dokumentation

Metroens kvalitetstillæg

I Cityringens lovgrundlag fra 2007 er det fastlagt, at der skal opkræves et såkaldt kvalitetstillæg for kunder i metroen efter Cityringens åbning. Bag loven står Socialdemokratiet, Venstre, SF, Dansk Folkeparti, Konservative og Radikale.

Der skal ifølge bemærkningernes til loven ometableringern af Cityringen indføres "…et kvalitetstillæg på 1 krone ekstra i gennemsnit per passager for at benytte det samlede metrosystem, når Cityringen står færdig". Dette betyder, at prisen for at køre med metro bliver forskellig fra at køre med bus og tog.

Kvalitetstillægget er forudsat som en del af finansieringen af Cityringen og efterfølgende linjer og er derfor også en forudsætning i Metroselskabets langtidsbudget.

Metroselskabet modtager 1 krone i gennemsnit per passager i metroen i kvalitetstillæg. I praksis vil det dog betyde, at prisen for en almindelig billet vil stige med 1,60 kroner i myldertiden, mens andre billetformer og tidspunkter vil have en mindre prisstigning.

Skal pendlerkort benyttes i metroen koster det 80 kroner ekstra om måneden for et almindeligt pendlerkort.

Metrotillægget skal samlet sikre finansiering for fire til fem milliarder kroner til Metroselskabets langtidsbudget, som strækker sig frem til 2065.

Kilde: Transportministeriet og Metroselskabet


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anne Valentina Berthelsen

MF (SF)

Benny Engelbrecht

MF (S)
folkeskole (Kildevældsskolen 1986)

Henning Hyllested

Fhv. MF (EL), transportordfører, landdistrikts- og øordfører, turismeordfører
Havnearbejder (Esbjerg Havn)

0:000:00