FDM: Usikkerhed om opladning er gift for elbilsalget

Usikkerheden i forhold til at få bilen ladet op er som gift for elbilsalget. Vi bør have stadigt flere standere og lavere elafgift til elbilforbrugere, skriver Thomas Møller Thomsen.

Placeholder image
"Nogle vil sige, at markedet selv løser det – at antallet af lademuligheder blot vil følge efterspørgslen. Problemet er imidlertid, at markedet for opladning langtfra er perfekt," skriver Thomas Møller Thomsen. Foto: Pressefoto/FDM
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Forandringens vinde blæser for alvor over det danske bilmarked. Hele 40 procent af nybilsalget er nu elektriske biler, og mere er i vente.

Men er der noget, som er gift for elbilsalget, er det usikkerheden i forhold til at kunne få bilen ladet op. I teorien er behovet for offentlig opladning lille, da næsten al opladning vil ske ved bopælen – men forbrugerne handler ofte på det marginale behov. Hvis det ikke er nemt at køre på tværs af landet eller på ferie i en elbil, er elbilen for mange no go.

Nogle vil sige, at markedet selv løser det – at antallet af lademuligheder blot vil følge efterspørgslen. Problemet er imidlertid, at markedet for opladning langtfra er perfekt.

Hidtil har det været domineret af få ladeoperatører, hvoraf den ene er lykkedes med at bundle husstandsladebokse med køb af elbil og kombinere det med et såkaldt flat rate-abonnement. Provenuet fra abonnementerne har muliggjort en stor udbygning af den offentlige ladeinfrastruktur, hvilket er vigtigt at anerkende.

Temadebat

Hvordan skal rammerne for udrulningen af ladestandere se ud?
Regeringen vil have fastsat rammerne for etableringen og driften af offentligt tilgængelige ladestandere.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) sendte i midten af juli et lovforslag i høring. Forslaget indebærer blandt andet, at kommuner og regioner kan give virksomheder ret til at opstille ladestandere på ladepladser på offentlige arealer, og at operatører af ladestandere skal give adgang for roamingtjenester, når ladepladsen er etableret på offentlige arealer, eller når ladepladsen er etableret med offentligt tilskud.

Lovforslaget kommer, efter at S-regeringen, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten i december 2020 indgik en aftale for fremtidens bilpark, der i første omgang skal give 775.000 grønne biler på vejene i 2030.

Altinget giver i en temadebat ordet til borgmestre, eksperter, folketingsmedlemmer og interessenter, som vil debattere, hvordan de vil have sikret en tilstrækkelig ladeinfrastruktur. 

Om temadebatter:
I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til debat@altinget.dk.

Ulempen er, at forbrugere med et flat rate-abonnement er meget lidt tilbøjelige til at betale for ad hoc-opladning hos andre udbydere. Det giver en dårlig udnyttelse af ladeinfrastrukturen, en svækket konkurrence og kø ved ladestanderne.

Smart fra start

De seneste år har flere udbydere meldt deres ankomst, og flere er på vej.

Potentialet i lademarkedet er kæmpestort, hvorfor markedet bør indrettes smart fra start, hvor rammevilkår sikrer konkurrence og mulighed for, at små spillere kan være med.

Derfor er det vigtigt, at ladestanderne opstilles efter systematik og afdækket behov med hjælp fra kommunerne. I dag må kommunerne hverken pege på placeringer af ladestandere eller stille krav til ladeoperatørerne, selvom det netop er kommunerne, der kender områderne og behovet bedst.

Der bør derfor sikres en hjemmel til, at kommunerne kan sende opsætning af ladestandere i offentlige områder i udbud. Der skal selvfølgelig stilles krav om tilgængelige ladestandere med rimelige, let sammenlignelige og gennemsigtige priser.

Men markedet for opladning er alsidigt og i virkeligheden mere en ét marked. Langs motorvejen har Vejdirektoratet planer om at opsætte mere end 50 ladeparker. Her har ladeoperatørerne faktisk mulighed for at tjene penge. Derfor bør der med fordel stilles krav om mulighed for at benytte betalingskort.

For de hurtige DC-ladere bør prisen og betalingsløsningen være de vigtigste udbudsparametre, mens roaming, hvor elbilister kan oplade på tværs af udbydere, kan være en mulighed. Kan forbrugerne betale med dankort eller Mobilepay, kan roaming være overflødigt.

Bornholmermodellen

Ud over på attraktive kommunale arealer og ved statsvejenettet er der også et marked for opladning på de områder, hvor det ikke er naturligt for ladeoperatørerne at etablere ladestandere. Det kan være i yderkommuner.

Her foreslår FDM den såkaldte bornholmermodel, hvor det offentlige, eksempelvis via et grønt statsligt lån, betaler for anlægget under jorden, og ladeoperatøren således alene skal betale etableringen af anlægget over jorden.

Afgiftsligestillingen vil sætte yderligere i gang i konkurrencen

Thomas Møller Thomsen, direktør, FDM

Dertil kommer en løbende benyttelsesafgift, der forrenter kommunens investering i det underjordiske arbejde og tilbagebetaler det grønne lån over en årrække. Her er det dog vigtigt, at eventuelle offentlige tilskud ikke konkurrerer med udbydere, der på privat grund vil opsætte ladestandere – eksempelvis tankstationer.

Det er vigtigt, at disse yderområder ikke halter bagefter, hvad angår ladeinfrastrukturen. Også for de mange bilister, især i byerne, uden mulighed for egen ladeboks er offentligt tilgængelige destinationsladere vigtige.

Lyt til Eldrup

For at sikre den bedst mulige udnyttelse af ladestanderne til gavn for den grønne omstilling foreslår FDM, at pladserne foran ladestanderen som udgangspunkt gøres tidsbegrænset.

Ligeledes bør det være en forudsætning, at bilen faktisk oplader, når den holder der. Det vil give en bedre udnyttelse af ladeinfrastrukturen og større sikkerhed for, at man kan lade sin bil, når man har behov for det.

FDM opfordrer endelig politikerne til at lytte til Eldrup-kommissionen, og at de ikke glemmer anbefalingen om, at forbrugerne ved elforbrug til opladning af elbilen får adgang til lav elafgift.

Afgiftsligestillingen vil sætte yderligere i gang i konkurrencen, og kombineret med opmærksomhed på pris på ad hoc-opladning, vil det ændre markedet. Det vil dog under alle omstændigheder være sundt, hvis konkurrencemyndigheder løbende holder et vågent øje med markedet, mens det modnes.

Læs også


Politik har aldrig været vigtigere
Få gratis nyheder fra Danmarks største politiske redaktion
Ved at tilmelde dig Altingets nyhedsbrev, accepterer du vores generelle betingelser