Flertal uden om regeringen presser minister og DSB for togstop på Vestegnen

SAMRÅD: DSB skal ændre sin køreplan, der betyder lukning af en række stationer i københavns omegn, mener et flertal. Ministeren undrer sig over, at flere af partierne har fået "kolde fødder".

Det er blevet vanskeligere at være pendler i den københavnske Vestegn.

Som en del af en ny DSB-køreplan, der trådte i kraft den 10. december, stopper S-tog linje E ikke længere på Friheden Station og linje Bx ikke længere i Hvidovre, Rødovre og Brøndbyøster.

Det vil give markant færre afgange ved de pågældende stationer og har givet anledning til en del kritik. Nu opfordrer et flertal af Folketingets partier så DSB til at ændre køreplanen.

"S, DF, EL, Alternativet, Radikale og SF opfordrer DSB til at ændre forringelserne af s-togtrafikken i københavns omegn," sagde den socialdemokratiske folketingsmedlem Morten Bødskov, da han læste op af en tekst på vegne af flertallet.

Partierne opfordrer afslutningsvist DSB til at ændre forringelserne og ministeren til at orientere DSB om partiernes utilfredshed.

Flere flertal
Transportministeren var onsdag morgen kaldt i samråd for at forholde sig til det nye flertal. Ministeren garanterede, at han ville sende opfordringen videre til DSB, men ikke uden forbehold.

"Jeg vil altid rette mig efter flertallet, men hvilket flertal skal jeg rette mig efter," spurgte ministeren med henvisning til en aftale, der blev indgået i 2015 af den daværende SR-regering, hvori det fremgår, at "DSB skal tildeles større frihedsgrader i tilrettelæggelsen af trafikken".

Han påpegede det mærkværdige i, at flere af partierne er de samme, som i 2015 udstyrede DSB større frihed i kontrakten.

"Skal jeg rette mig efter det flertal, som i 2015 gav DSB en bestemt kontrakt. Eller skal jeg rette mig efter det nye flertal, som nu har fået kolde fødder i forhold til det, de blev enige om i 2015 og som nu synes det er en forfærdelig kontrakt?". 

Kritikken har blandt andet gået på, at Vestegnen i øjeblikket er i stor vækst. Nye bolig- og erhvervsområder dukker op nær stationerne og gør nye indbyggere afhængig af fleksibel kollektiv trafik. 

Omvendt har DSB vurderet, at ændringerne vil give den bedst mulige oplevelse for flere rejsende. Ændringerne vil desuden gøre togene på strækningerne mere punktlige og fleksible over for forsinkelser.

Se hele samrådet her.

Forrige artikel Her er årets mest læste transportdebat Her er årets mest læste transportdebat Næste artikel Et år er forbi: Klima, dumping og DSB-konflikt fyldte på transportområdet Et år er forbi: Klima, dumping og DSB-konflikt fyldte på transportområdet