Forbrugerrådet: Stop med at presse passagerer til at bruge rejsekort

DEBAT: De mest populære billettyper bliver udfaset til fordel for rejsekort, selvom det stritter imod forbrugernes ønsker. Rejsekortet bør være tilvalg og ikke tvang, selvom trafikvirksomhederne vil have alle danskere til at bruge det, skriver Passagerpulsen.

Af Laura Kirch Kirkegaard
Afdelingschef for Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk

Passagerer er forskellige og har forskellige behov og ønsker til den kollektive transport.

Det gælder også, når de skal vælge billet. For nogle er rejsekortet en god løsning, hvor de ikke behøver at tænke på zoner og takster.

Andre foretrækker billetter, hvor de ikke skal huske at checke ind og ud, og hvor de i forvejen ved, hvad de skal betale.

Passagerer tvinges over på rejsekort
Selv om alle særinteresser ikke kan imødekommes inden for en begrænset økonomi, er det vigtigt, at den kollektive transport er bredt tilgængelig i forhold til passagerernes forskellige præferencer.

Alligevel ser vi en tendens til, at billetudbuddet begrænses i en sådan grad, at passagererne reelt set tvinges over på rejsekort, medmindre de vil betale markant mere for deres rejse.

Senest har trafikselskaberne på Sjælland, DOT, meldt ud, at de vil afskaffe to billettyper den 20. januar 2019: Nemlig pappendlerkortet og mobilklippekortet, som hver især har omkring 100.000 brugere i dag.

DOT forklarer beslutningen med, at passagererne ikke kan finde vej igennem billetjunglen.

Forbrugere ønsker ikke færre muligheder
Som passagerernes stemme kan Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk ikke genkende, at passagererne ønsker færre valgmuligheder.

Det er rigtigt, at mange oplever, at zonesystemet, priser og rabatstrukturer er komplicerede, men løsningen er ikke at fjerne billettyper, som mange passagerer er tilfredse med. Det er ikke passagerorienteret, og det er sandsynligvis også en dårlig forretningsstrategi.

Derfor har vi opfordret DOT til at genoverveje beslutningen.

Stort flertal tilfredse med billettyper
For de passagerer, som ikke ønsker et rejsekort, er mobilklippekortet en rigtig god måde at få en billigere rejse. Ved at fjerne denne nemme digitale løsning tvinger man nogle passagerer til at købe dyre kontantbilletter eller til at anskaffe sig et rejsekort. Men er det den gode, kundeorienterede vej at gå?

Brugerne af pappendlerkortet er faktisk den gruppe, som er mest tilfredse med deres billettype.

Hele 87 procent svarede i Passagerpulsens undersøgelse, ”Passagerernes brug af andre billettyper end rejsekort” fra april 2018, at de er tilfredse eller meget tilfredse med deres billettype.

På tredjepladsen – efter Orangebilletter – ligger mobilklippekortet, hvor 72 procent af brugerne er tilfredse eller meget tilfredse.

Færre glade for rejsekort
Til sammenligning viser lignende undersøgelser, at det kun er 65 procent af passagererne med enten et Rejsekort Personligt, Flex eller Anonymt, som er tilfredse med kortet alt i alt.

Man er altså i gang med at udfase to af de mest populære billettyper i den kollektive transport på Sjælland.

Passagerpulsens undersøgelse viser også, at cirka 30 procent af passagererne i den kollektive transport ikke anvender rejsekort eller periodekort, fordi de synes, at priserne er uigennemskuelige, at de ikke ønsker check ind og ud, og at de ikke ønsker at føle sig overvågede.

Tilvalg i stedet for tvang
Andre svarer, at de ikke kan bruge et rejsekort, fordi de ikke kan eller ikke ønsker at bruge den digitale selvbetjening.

Pappendlerkortet er et produkt, som især tilgodeser passagerer, der ikke er trygge ved de mere digitale løsninger såsom apps eller rejsekort.

Vi mener, at rejsekortet skal være et tilvalg og ikke tvang. Det er tydeligt, at der fra trafikvirksomhedernes side er et stærkt ønske om, at danskerne udelukkende skal rejse på et rejsekort, og det er også en billig og nem billetløsning for mange.

Vi ønsker dog på vegne af de mange forskellige passagertyper, at man i stedet for tvang fokuserede på at gøre rejsekortet til et brugervenligt produkt, som passagererne rent faktisk havde lyst til at bruge, frem for at fjerne de prisvenlige alternativer såsom mobilklippekortet.

Forrige artikel S om filippinersag: Flere vognmænd strækker regler til det yderste S om filippinersag: Flere vognmænd strækker regler til det yderste Næste artikel Dansk Luftfart: Flyafgifter er som at skyde sig selv i foden med åbne øjne Dansk Luftfart: Flyafgifter er som at skyde sig selv i foden med åbne øjne
  • Anmeld

    Mri · Cand

    Så enig!

    Jeg er frygtelig enig! Jeg synes som forbruger at det er frustrerende og vil langt hellere beholde klippekortet på min mobil.

    Jeg har det utroligt dårligt med rejsekortet og synes at det langt fra fungerer som ønsket. Jeg har brugt det en kort periode og det blev både meget dyrt og utroligt omstændigt.

    Mit pendierkort ville jeg ikke være foruden overhovedet. Faktisk kunne disse tiltage gøre at jeg måske ville stoppe med at bruge offentlige transportmidler. Så hvis de gerne vil have folk til det, så lad være at besværliggære vores hverdag.

  • Anmeld

    Martin Kristensen · Studerende

    Mobilklippetkort

    Fjerner de de digitale klippekort? Nej hvor træls.

    Jeg rejser mellem Sjælland og Jylland ofte - sommetider flere gange om ugen. Dette gør jeg med toget, da jeg kan få et digitalt klippekort, hvor turen koster 280 kr hver vej. Med rejsekort koster turen 360 kr hver vej medmindre jeg bruger det meget, så kan prisen falde til 330 kr eller noget i den stil. Svigter man lige et par uger, er prisen tilbage på 360 kr per tur. Det er uigennemsigtigt, og det er svært at acceptere rejsekortet som løsning af samme grund. Samtidig skal man hele tiden huske at tjekke ind ved de to skift der er på turen, hvis man ikke skal risikere en bøde fra en utilgivende kontrollør.
    Jeg har heldigvis en bil, så jeg klarer mig, men jeg tilslutter mig kritikken af den her tvang mod et uigennemskueligt og dyrt system som rejsekortet.

  • Anmeld

    Bente Petersen · Direktør Detox Consult IVS

    Digitalisering af Danmark og Danskerne ude af kontrol

    Enig med Laura K Kirkegaard, men jeg vil tage det videre.

    Det kan godt være at en total digitalisering af vores liv og færden er ønsket af dem, der indsamler disse data som også er dem der leverer ydelserne, som vi betaler over skatten and fra vores pung af de penge der tilovers når skatten er betalt.

    En total digitalisering af skole, sundhed, trafik, bibliotker, banker og over betaling med kredit kortet, kan i den grad udnyttes af dem, der samler disse data ind, bliver solgt til og delt med folk, organization, firmaer i og uden for Danmark for at tjene flere penge... og for at kontrolere vores liv og færden... og manipulere os ... Sådant er en trussel mod vores frihed til at tænke selv, og gøre og være ie leve som frie mennesker, det er en trussel mod os som mennesker.

    At vi har teknologien, betyder ikke at vi ikke somme tider må og skal fravælge den, hvis den er til fare for os som mennesker.

    Der må og skal sættes grænser for digital tyraniet.

  • Anmeld

    Carl Martin Jørgensen

    Prisstigning.

    Med 10-turskortet (både det af pap og det digitale) kostede en enkelt rejse fra Odense til Frederikshavn 288 kroner.

    Med Rejsekortet koster samme rejse nu 378 kroner.

    Så ja tak. Jeg vil gerne have et alternativ

  • Anmeld

    Arne Lund · pensioneret trafikrådgiver

    Til fordel for trafikselskaberne

    Rejsekortet kom af tre årsager. 1) De gule klippemaskiner på stationer og i busser skulle udskiftes, og det blev anset for at være for dyrt for selskaberne,
    2( Trafikselskaberne kunne ikke finde ud at fordele indtægterne mellem sig, der var nogen, der mente de fik for lidt, så for at gøre systemet mere transparent 3) trafikselskaberne ville gerne have flere penge i kassen.
    Probleerne opstår fordi der er alt for mange aktører, der hver plejer lige netop deres lille kongerige, mens de ikke interesserer sig hvad der sker hos de andre konkurrenter. Desværre har vi haft skiftende regeringer, der enten ikke har evnet eller villet gribe regulerende ind - til fordel for de rejsende.
    Resultatet er dårlig koordination, dårlig planlægning, og alt for dyre billetter.
    Der er fx. ingen logik i, at man kan tage en cykel gratis med i S-toget og Lokalbanerne, men ikke i metroen og regionaltogene.
    Der er heller ingen logik i, at DSB's Orange-billetter ikke gælder i Arrivas tog osv.
    Problemet er desuden, at der er alt for mange zoner. Disse kunne nemt skæres ned fra 200 på Sjælland til ca. 20. I Berlin er der 2 zoner for et område, der svarer til Storkøbenhavn. I München er der 8 for et områder, der svarer til hele Sjælland. Så kom ikke og sig, at det ikke kan lade sig gøre.
    I Berlin rejses der meget billigt, uanset om man bruger S-tog, U-Bahn eller bus - og med et system, der hænger sammen. Og i Berlin betaler man 280 kr (40 €) i afgift, hvis man ikke har billet, i København koster det 750 kr. Forskellen ligger ikke i, at det er over dobbelt så dyrt, at leve i Danmark, men i at danske trafikselskaber er langt mere griske end de tyske.
    Og der er mere - Med indførelsen af Takst Sjælland forsvandt pendlernes mulighed for at bruge månedspapkortet til fritidsrejser, nu gælder deres rejsekort kun et bestemt antal zoner, og vil rejse udenfor disse, så koster det ekstra. Derfor overvejer mange pendlere om det kan svare sig, at bruge kollektiv trafik thi nu får bilen yderliger en konkurencefordel, hvilket Ole Birk Olesen bestemt ikke er ked af.
    DSB har forringet pensionisternes muligheder for at rejse billigt. Dels ved at afskaffe papkortet, der gav gode kombinationsmuligheder i forbindelse med spærretiiden, men også ved at fjerne pensionisternes billigdage. Nu kan vi så købe Orange-billetter i stedet - hvis der ellers er plads. Mange af dem er udsolgte og de gælder kun visse afgange, hvor det før var muligt, at tage alle tog til reduceret pensionistpris. Også her er formålet, at få flere penge i kassen.
    Rygtet vil vide, at i 2019 så forsvinder mimrekortet, og så SKAL vi med djævlens og Eskild Thuesens vold og magt over på Rejsekortet. KEnder jeg ham ret, så skal pensionister vælger forlods hvilke zoner vi vil rejse i, og så er det også slut med at rejse udenfor de valgte zoner til samme lave pris som i dag. Det vil i praksis betyde markante stigninger i rejseudgifterne. OG det vil føre til, at mange ældre vil blive yderliger isoleret, fordi det nu vil blive dyrere at komme omkring og fx. rejse spontant.
    Atter et eksempel på, at den ene hånd ikke aner hvad den anden laver.
    Alt dette sker med fuld forståelse fra de Forenede FOlketingspartier, og selvom der skulle komme til et regeringsskifte, så tro ikke, at Socialdemokraterne vil ændre derpå - dertil sidder der alt for mange partikammerater i trafikselskaberne, og dem vil Mette Frederiksen ikke genere.