Forbrugerrådet: Stop med at presse passagerer til at bruge rejsekort

DEBAT: De mest populære billettyper bliver udfaset til fordel for rejsekort, selvom det stritter imod forbrugernes ønsker. Rejsekortet bør være tilvalg og ikke tvang, selvom trafikvirksomhederne vil have alle danskere til at bruge det, skriver Passagerpulsen.

Af Laura Kirch Kirkegaard
Afdelingschef for Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk

Passagerer er forskellige og har forskellige behov og ønsker til den kollektive transport.

Det gælder også, når de skal vælge billet. For nogle er rejsekortet en god løsning, hvor de ikke behøver at tænke på zoner og takster.

Andre foretrækker billetter, hvor de ikke skal huske at checke ind og ud, og hvor de i forvejen ved, hvad de skal betale.

Passagerer tvinges over på rejsekort
Selv om alle særinteresser ikke kan imødekommes inden for en begrænset økonomi, er det vigtigt, at den kollektive transport er bredt tilgængelig i forhold til passagerernes forskellige præferencer.

Alligevel ser vi en tendens til, at billetudbuddet begrænses i en sådan grad, at passagererne reelt set tvinges over på rejsekort, medmindre de vil betale markant mere for deres rejse.

Senest har trafikselskaberne på Sjælland, DOT, meldt ud, at de vil afskaffe to billettyper den 20. januar 2019: Nemlig pappendlerkortet og mobilklippekortet, som hver især har omkring 100.000 brugere i dag.

DOT forklarer beslutningen med, at passagererne ikke kan finde vej igennem billetjunglen.

Forbrugere ønsker ikke færre muligheder
Som passagerernes stemme kan Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk ikke genkende, at passagererne ønsker færre valgmuligheder.

Det er rigtigt, at mange oplever, at zonesystemet, priser og rabatstrukturer er komplicerede, men løsningen er ikke at fjerne billettyper, som mange passagerer er tilfredse med. Det er ikke passagerorienteret, og det er sandsynligvis også en dårlig forretningsstrategi.

Derfor har vi opfordret DOT til at genoverveje beslutningen.

Stort flertal tilfredse med billettyper
For de passagerer, som ikke ønsker et rejsekort, er mobilklippekortet en rigtig god måde at få en billigere rejse. Ved at fjerne denne nemme digitale løsning tvinger man nogle passagerer til at købe dyre kontantbilletter eller til at anskaffe sig et rejsekort. Men er det den gode, kundeorienterede vej at gå?

Brugerne af pappendlerkortet er faktisk den gruppe, som er mest tilfredse med deres billettype.

Hele 87 procent svarede i Passagerpulsens undersøgelse, ”Passagerernes brug af andre billettyper end rejsekort” fra april 2018, at de er tilfredse eller meget tilfredse med deres billettype.

På tredjepladsen – efter Orangebilletter – ligger mobilklippekortet, hvor 72 procent af brugerne er tilfredse eller meget tilfredse.

Færre glade for rejsekort
Til sammenligning viser lignende undersøgelser, at det kun er 65 procent af passagererne med enten et Rejsekort Personligt, Flex eller Anonymt, som er tilfredse med kortet alt i alt.

Man er altså i gang med at udfase to af de mest populære billettyper i den kollektive transport på Sjælland.

Passagerpulsens undersøgelse viser også, at cirka 30 procent af passagererne i den kollektive transport ikke anvender rejsekort eller periodekort, fordi de synes, at priserne er uigennemskuelige, at de ikke ønsker check ind og ud, og at de ikke ønsker at føle sig overvågede.

Tilvalg i stedet for tvang
Andre svarer, at de ikke kan bruge et rejsekort, fordi de ikke kan eller ikke ønsker at bruge den digitale selvbetjening.

Pappendlerkortet er et produkt, som især tilgodeser passagerer, der ikke er trygge ved de mere digitale løsninger såsom apps eller rejsekort.

Vi mener, at rejsekortet skal være et tilvalg og ikke tvang. Det er tydeligt, at der fra trafikvirksomhedernes side er et stærkt ønske om, at danskerne udelukkende skal rejse på et rejsekort, og det er også en billig og nem billetløsning for mange.

Vi ønsker dog på vegne af de mange forskellige passagertyper, at man i stedet for tvang fokuserede på at gøre rejsekortet til et brugervenligt produkt, som passagererne rent faktisk havde lyst til at bruge, frem for at fjerne de prisvenlige alternativer såsom mobilklippekortet.

Forrige artikel S om filippinersag: Flere vognmænd strækker regler til det yderste S om filippinersag: Flere vognmænd strækker regler til det yderste Næste artikel Gitte Seeberg: Thulesen Dahl tager klima og autobranche som gidsler Gitte Seeberg: Thulesen Dahl tager klima og autobranche som gidsler
Kommuner køber elbusser fra Kina

Kommuner køber elbusser fra Kina

GRØN OMSTILLING: Langt de fleste elbusser produceres i dag i Kina, der for øjeblikket viser muskler på det voksende europæiske marked for offentlig grøn transport. Både Roskilde og København har været på indkøb.