Gitte Seeberg: Thulesen Dahl tager klima og autobranche som gidsler

DEBAT: DF maser sig ind i elbilsaftalen fra 2015, fordi regeringen er afhængige af deres opbakning til klimapakken. En kommende S-regering vil have samme problem. DF tager derfor både klima og autobranchen som gidsler i det politiske spil, skriver Gitte Seeberg.

Af Gitte Seeberg
Administrerende direktør, Autobranchen Danmark

Der er nu gået næsten en måned, siden regeringen fremlagde sit klimaudspil med 17 konkrete initiativer til at sætte fut i salget af elbiler. Men intet er der sket – udover det forventelige, at salget af biler er ved at bremse op.

Salgstallene for oktober viser et fald i nyvognssalget på 11 procent, og en konjunkturundersøgelse foretaget af min egen organisation, AutoBranchen Danmark, viser, at 40 procent af vores medlemmer tror på lavere salg i de sidste måneder.

Flertal for regeringens forslag, men politisk vilje mangler
Men hvad har det med elbiler og andre grønne biler at gøre? Det er jo ikke registreringsafgiften, der er til debat. Det er kun 20 procent afgiften på elbiler, der forhandles om at fastfryse, hvilket koster statskassen 100 millioner koner om året de næste par år.

Regeringen kunne så let som ingenting skaffe politisk flertal for sit forslag ved at lægge det ned i salen og lade elbils-partierne - S og R - stemme for. Men sådan spiller det politiske klaver desværre ikke.

Dansk politik er blevet en kamp mellem to blokke, og Dansk Folkeparti vil som regeringens eneste parlamentariske støtte ikke være med til den model.

Klimapakke afhængig af DF
Regeringen skal i mål med sin klimapakke for, at statsministeren kan møde vælgerne med troværdighed før folketingsvalget.

Men en aftale forudsætter derfor, at DF bliver lukket ind i elbilsaftalen fra 2015, og at partiet bliver belønnet for sin ”heroiske” klimaindsats på anden vis.

Det være sig ekstra stramninger på udlændingeområdet, eller som det så ofte ender med: Flere penge til de ældre.

Det overlever regeringen og Lars Løkke Rasmussen nok. I forvejen er det DF, som sidder med de sidste mandater og sikrer regeringens overlevelse, når det bliver alvor.

DF vil dominere en rød regering
Spørgsmålet er imidlertid, hvad DF’s deltagelse i elbilsaftalen får af konsekvenser for en kommende rød regering, hvis det efter folketingsvalget lykkes for Mette Frederiksen at indtage Statsministeriet.

Mette Frederiksen har tidligere udtalt, at hun vil stå frit efter et valg. Så kan hun føre stram udlændingepolitik med DF og klima- og miljøpolitik med SF og De Radikale.

Det er ren ønsketænkning og fuldstændig blottet for de politiske realiteter på Christiansborg. DF er nu ved at mase sig ind i elbilsaftalen, der jo har defineret indfasningen af elbilsafgifterne frem til 2023.

Mette Frederiksen kommer derfor ikke til at kunne løfte et øjenbryn på transportområdet uden at have taget DF i ed.

Gidsler i politisk spil
Man må endnu engang tage hatten af for, at Kristian Thulesen Dahl forstår at spille sine politiske kort. Det eneste problem er blot, at både klimaet og autobranchen denne gang bliver taget som gidsler i hans spil.

Forrige artikel Forbrugerrådet: Stop med at presse passagerer til at bruge rejsekort Forbrugerrådet: Stop med at presse passagerer til at bruge rejsekort Næste artikel Dansk Byggeri: Ny kommission skal levere presserende plan for infrastruktur Dansk Byggeri: Ny kommission skal levere presserende plan for infrastruktur
  • Anmeld

    Poul Vejby-Sørensen

    Mindre kul på...

    Det er vel legitimt, at autobranchen gerne vil sælge biler - herunder grønne biler.
    Men fantasien om elbilernes velsignelser er løbet foran realiteterne, så længe der hovedsagelig er kulstrøm i stikkontakten.

  • Anmeld

    Bertel Johansen · Maskinmester

    Batteribilen er et klimamæssigt misforter i Danmark

    - hvorfor i alverden skal vi dog "sætte fut i elbilsalget" når virkeligheden er, at den rene batteribil i Danmark i meget høj grad kører på Tysk brunkulsstrøm eller Svensk kernekraftstrøm og højest repræsenterer et fald på 10-15% på CO2-emissionen og samtidigt vil koste statskassen milliarder i mistede skatteindtægter ?

    Hvis Kristian Thulesen Dahl virkelig er den der kan få sat en bremse på dette vanvid skylder vi ham for en gangs skyld tak. Så har han da ydet Danmark én (1) god gerning.

    Det er med batteribilen ligesom med batterifærgerne: Den rene svovlfrie diesel og benzin erstattes af svinende importeret brunkulselektricitet, da hverken færger eller biler kan vente med at lade op til det stormer i Nordsøen.

  • Anmeld

    I.R.Bertelsen · Borger og vælger.

    En upolitisk kommentar: ....Er så træt af....

    ..som vælger at blive manipuleret rundt i manegen som en skakbrik , hvor man ikke ved, om man er bonde eller konge.
    Thulesen-Dahl mfl interesserer sig ikke meget for borgerne i virkelighedens verden. Det vigtigste er tilsyneladende med taktiske udspil at beholde taburetten. I min barndom husker jeg ordet "Trumf", når mine forældre spillede kort....? Får associationer !
    Glæder mig som vælger til næste valg og håber, at borgerne er så veluddannede og fornuftigt tænkende, at de kan gennemskue de mange reklametekniske fif og fidusudtalelser, der manipulerer os rundt i manegen et fuldstændig uigennemsigtigt spil om taburetter.
    Lad os dog få nogle ærlige og retskafne politikere, der vil tage ansvar for at lede landet på et oplyst, åbent og ærligt grundlag.

  • Anmeld

    Allan Gorm Larsen · Pensionist

    Elbiler og energi.

    Elbiler er godt, men de skal også fremstilles. Dvs. at der skal bruges energi til dette. De skal også lades op.
    A pro pos energi, så vil, efter mit bedste skøn, ikke kunne produceres strøm nok ud i fremtiden, uden at tage kernekraft med.

    Vi forlanger strøm i stikkontakten, til køleskabet, til opladning af el biler, til produktion og meget mere. Hvordan forestiller man sig at alt dette vil kunne klares med sol og vind alene!. Nej vel.

    Jordens befolkning øges med hast år for år, og det kræver energi, så vi kommer ganske enkelt ikke udenom kernekraft. (f.eks. thorium)

    I stedet for at blive ved med at køre i de forældede venstrefløjs dogmer om kernekraft modstand fra 70, erne, bør man se fremad. Energi situationen bliver ikke lettere med årene. Tværtimod!.

  • Anmeld

    Anthony Barrett

    Ohms Lov for politikere

    E = R x I , Ohms Lov, eller ved division: I = E/R.

    Oversat til den politiske verden:

    Indsatsen er lig med Evnerne divideret med Radikalitetskoefficienten.

  • Anmeld

    Jens Ole Mortensen

    Samme problem ?

    Det tror jeg ikke er rigtigt. En S ledet regering vil kumme lave miljø politik uden om DF, hvis man da kan regne med meningsmålinger.
    Jeg er træt af klynkeriet om at DF forhindrer regeringen i af gennemføre sin politik og forøvrigt er jeg også over at Alternativet og Radikale lægger hindringer i vejen for en " rød " regering.
    Normalt bryder jeg mig ikke om disse udtryk mod folks bekymringer, men tag en tudekiks og stop klynkeriet. Sådan er demokrati.

  • Anmeld

    Allan Christensen · Kemiingeniør

    Traditionel udviklet ny teknologi og konsekvenserne af folks efterspørgsel af højere realløn og mere velfærd

    Det er en ulykke af dimensioner om fossil brændselsteknologi, atomkraft, pesticider, syntetiske kemikalier og anden traditionel udviklet ny teknologi ikke har bidraget til et økologisk mindre uansvarligt landbrug - og til at vi på så kort tid har kunnet få så megen mobil frihed, velfærd, pædagogik, miljøteknologi og social retfærdighed med så uventet få ødelæggende konsekvenser for naturen, biodiversiteten, folkesundheden, klimaet, vandmiljøet, denne verdens fattigste mennesker, samt ikke mindst vore efterkommere og den fremtid vi stiller dem i udsigt.

  • Anmeld

    Jacob Frostholm

    10-15% CO2 fra biler er alt for lidt

    Bertel: Der udledes enorme mængder CO2 og bruges vanvittigt meget strøm for at producere benzin og diesel. Det er ikke regnet med i de 10-15% CO2 udledning som klimafornægterne postulerer biler udleder, så tallet bør være langt højere.
    Allan: Benzinbiler skal da også fremstilles. Udleder det mindre CO2? Det tror jeg ikke. Elbiler er mekanisk simplere at fremstille = mindre CO2. Jeg kan også sagtens forestille mig "kun sol og vind", hvorfor kan du ikke?
    Vindmøllestrøm udgjorde 43% af vores forbrug i 2017. Og det vil kun stige i takt med at der investeres flere penge i teknologien. Kom nu med på vognen!

  • Anmeld

    Allan Gorm Larsen · Pensionist

    Vindenergi/kernekraft.

    Jeg tror ganske enkelt ikke på at vindenergi er billig i længden, med de krav , som vil blive stillet i fremtiden. Desuden blæser det heller ikke altid her i landet, så vi vil uvilkårligt blive nødt til at købe strøm fra udlandet, primært Tyskland og Sverige. Godt nok vil Angela Merkel udfase???!!! A. kraft inden 2022, men lad os nu se, om det kan lade sig gøre.
    Hvis vi skal dække vores energi i fremtiden vil det blive nødvendigt at bygge så mange vindmøller at vi ikke vil kunne se landskabet for bare tårne. Samtidig med at de nødvendigvis må få en højde på over 300 m. HVER. Vil de pynte i landskabet??!!. Nej så hellere 3, 5 kernekraft værker, som kan placeres på centrale steder, så vi fortsat vil kunne nyde landskabet og havet, uden spolering.

  • Anmeld

    Jacob Frostholm

    Batteriparker er svaret

    Allan:
    Tro er godt, viden er bedre. Vindkraft er vejen frem. Det blæser rigeligt her i landet, det samme i gennemsnit som i resten af Verden. Der bygges for tiden gigantiske vindmølleparker på havet, hvor du ikke kan se dem, og der samarbejdes oven i købet om at anlægge en kunstig ø midt i Nordsøen til verdens største vindmøllefarm. Når det ikke blæser vil vi få strømmen fra oplagrede batteriparker som dem Tesla f.eks. har installeret på Puerto Rico.

  • Anmeld

    hans preben pedersen · Vi Grønne EUer !!!!!!

    " NYDE TIDER "

    Bedre sent en aldrig !!! VI !! er ca. 100 år forsinket !!!
    Politikkerne har i mange år " forgiftet " os med en frygtindgydende forurening !!! Nytænkning er en by i
    Rusland !! Lad nye ansvarsfulde Politikere komme til !!!!
    GRØN FREMMARCH !!!! Venligst hp.
    Ps. Det gør for langsomt !!!!!!! EL- BILER ER FREMTIDEN !!!

  • Anmeld

    Bertel Johansen · Maskinmester

    Bem. til Jacob Frostholm

    Bem: Jacob Frostholm. Energiforbruget til produktion af en batteribil, incl. batteriet, er så stort at der ikke er nogen miljøgevinst ved disse jf. svenske beregninger.
    Og: Angående vindmøllestrøm: Der er jo desværre stor forskel på hvor meget vindkraft-el der produceres i Danmark og på dansk sokkel, og så på hvor meget det er muligt at få ud i danske stikkontakter.