Gitte Seeberg: Thulesen Dahl tager klima og autobranche som gidsler

DEBAT: DF maser sig ind i elbilsaftalen fra 2015, fordi regeringen er afhængige af deres opbakning til klimapakken. En kommende S-regering vil have samme problem. DF tager derfor både klima og autobranchen som gidsler i det politiske spil, skriver Gitte Seeberg.

Af Gitte Seeberg
Administrerende direktør, Autobranchen Danmark

Der er nu gået næsten en måned, siden regeringen fremlagde sit klimaudspil med 17 konkrete initiativer til at sætte fut i salget af elbiler. Men intet er der sket – udover det forventelige, at salget af biler er ved at bremse op.

Salgstallene for oktober viser et fald i nyvognssalget på 11 procent, og en konjunkturundersøgelse foretaget af min egen organisation, AutoBranchen Danmark, viser, at 40 procent af vores medlemmer tror på lavere salg i de sidste måneder.

Flertal for regeringens forslag, men politisk vilje mangler
Men hvad har det med elbiler og andre grønne biler at gøre? Det er jo ikke registreringsafgiften, der er til debat. Det er kun 20 procent afgiften på elbiler, der forhandles om at fastfryse, hvilket koster statskassen 100 millioner koner om året de næste par år.

Regeringen kunne så let som ingenting skaffe politisk flertal for sit forslag ved at lægge det ned i salen og lade elbils-partierne - S og R - stemme for. Men sådan spiller det politiske klaver desværre ikke.

Dansk politik er blevet en kamp mellem to blokke, og Dansk Folkeparti vil som regeringens eneste parlamentariske støtte ikke være med til den model.

Klimapakke afhængig af DF
Regeringen skal i mål med sin klimapakke for, at statsministeren kan møde vælgerne med troværdighed før folketingsvalget.

Men en aftale forudsætter derfor, at DF bliver lukket ind i elbilsaftalen fra 2015, og at partiet bliver belønnet for sin ”heroiske” klimaindsats på anden vis.

Det være sig ekstra stramninger på udlændingeområdet, eller som det så ofte ender med: Flere penge til de ældre.

Det overlever regeringen og Lars Løkke Rasmussen nok. I forvejen er det DF, som sidder med de sidste mandater og sikrer regeringens overlevelse, når det bliver alvor.

DF vil dominere en rød regering
Spørgsmålet er imidlertid, hvad DF’s deltagelse i elbilsaftalen får af konsekvenser for en kommende rød regering, hvis det efter folketingsvalget lykkes for Mette Frederiksen at indtage Statsministeriet.

Mette Frederiksen har tidligere udtalt, at hun vil stå frit efter et valg. Så kan hun føre stram udlændingepolitik med DF og klima- og miljøpolitik med SF og De Radikale.

Det er ren ønsketænkning og fuldstændig blottet for de politiske realiteter på Christiansborg. DF er nu ved at mase sig ind i elbilsaftalen, der jo har defineret indfasningen af elbilsafgifterne frem til 2023.

Mette Frederiksen kommer derfor ikke til at kunne løfte et øjenbryn på transportområdet uden at have taget DF i ed.

Gidsler i politisk spil
Man må endnu engang tage hatten af for, at Kristian Thulesen Dahl forstår at spille sine politiske kort. Det eneste problem er blot, at både klimaet og autobranchen denne gang bliver taget som gidsler i hans spil.

Forrige artikel Forbrugerrådet: Stop med at presse passagerer til at bruge rejsekort Forbrugerrådet: Stop med at presse passagerer til at bruge rejsekort Næste artikel Nordsjællandske borgmestre: Sådan kan DSB og Banedanmark stoppe forsinkelser på Kystbanen Nordsjællandske borgmestre: Sådan kan DSB og Banedanmark stoppe forsinkelser på Kystbanen