Debat: Ladestanderne har vi. Nu mangler vi bare elbilerne

DEBAT: Udviklingen af den grønne transport i Danmark handler ikke om flere ladepunkter, men om at få mange, mange flere elbiler ud at køre på de danske veje, skriver Lasse Altmann. 

Af Lasse Altmann
Business Development Manager hos ABB

Europa skal være klimaneutralt i 2050.

Det er hovedbudskabet i den nye, ambitiøse klimaplan fra EU-Kommissionen. Helt på linje med Danmarks ambition.

Og elektrificering er hovedingrediensen i både den europæiske og danske opskrift på, hvordan ambitionen skal nås.

Folketingets beslutning om at fastfryse afgifterne på elbiler i 2019 er i den forbindelse et lille, men ikke desto mindre vigtigt skridt i den rigtige retning.

Rigtig prioritering af opgaven
De næste skridt på vejen mod grøn transport bliver betydeligt vanskeligere. Derfor er det også kritisk at få prioriteret opgaven rigtigt. Og herhjemme handler den på den korte og mellemlange bane ikke om at få flere ladepunkter.

For i Danmark har vi med den nuværende ladeinfrastruktur en ganske flot ladekapacitet. Faktisk har danskerne fire gange så mange ladepunkter per elbil som nordmændene, og alligevel er der indregistreret 180.000 elbiler i Norge. Tankevækkende.

Selvfølgelig skal udrulningen af hurtigladere og ladepunkter fortsætte, og på den lange bane får vi behov for yderligere ladepunkter rundtom i Danmark for at kunne sikre en velfungerende infrastruktur til 1 million elbiler.

Og fra dansk side bør der på EU-niveau også arbejdes for en europæisk masterplan for at sikre en ladeinfrastruktur, så vi i elbiler kan bevæge os trygt og effektivt på tværs af Europas grænser. Men i en dansk kontekst bør vi nu fokusere på kun én ting: at få mange, mange flere elbiler ud at køre.

Og det stiller krav til bilproducenterne, vilkårene for elbilisterne ude i trafikken og ikke mindst afgiftssystemet.

Det skal være en reel mulighed at vælge en elbil
Der er brug for et ordentlig, bredt udvalg og tilstrækkelig kapacitet. Med andre ord skal private bilister, virksomheder og offentlige indkøbere have reelle muligheder for at vælge en eldrevet bil, varevogn eller lastbil, der matcher deres individuelle behov.

Volkswagens udmelding om at investere milliarder indikerer, at bilproducenterne er indstillet på at levere på samfundets og forbrugernes efterspørgsel.

Desuden skal afgiftssystemet og incitamenter matche ambitionen. Erfaringerne fra Norge viser den enorme effekt, som elbilvenlige afgifter og initiativer som for eksempel gratis parkering og adgang til at køre i busbane, har.

Jeg er helt med på, at det er en uhyre kompliceret øvelse at få omlagt afgiftssystemet, og modellen skal være langtidsholdbar og samfundsøkonomisk ansvarlig. Men der er ingen vej udenom – det skal gøres, for ellers når vi ikke i mål.

Og som verdens førende leverandør af hurtig- og lynladere kan jeg love, at ladeteknologien er klar, og at udrulningen kan fortsætte hurtigt. Nu venter vi på bilerne.

Forrige artikel Havnedirektør: Nuværende havnelov er en tikkende bombe Havnedirektør: Nuværende havnelov er en tikkende bombe Næste artikel Borgmester: Små og store havne skal have forskellige love Borgmester: Små og store havne skal have forskellige love
  • Anmeld

    Morten Lindbo

    Gå en tur på Vesterbro

    Det er noget gedigent buzz talk Lasse Altmann er ude i. Jeg vil opfordre ham til at gå en tur på fx Vesterbro ved aftenstid og så bagefter fortælle om, hvordan de myriader af personbiler, der holder klumpet sammen i smalle gader under høje huse skal lades op. Skal man kaste ledninger ud af vinduerne, som man hængte vasketøj op i gamle dage på snore mellem husene? Eller skal vi have ladedroner hængende i luften?
    Tag også nybyggerierne på fx Teglholmen. Ingen P-kælder og intet P-hus har forberedt noget som helst med hensyn til ladning af tusindvis af elbiler.
    Kan Altmann levere løsningen over night?
    Se nu virkeligheden i øjnene.

  • Anmeld

    Lasse Altmann · Business Development Manager, ABB

    Tak for kommentar

    Kære Morten Lindbo
    Der er ingen tvivl om, at det bliver en udfordring at tilbyde samtlige bilejere i etagebyggeri en privat lademulighed til deres elbil. Det er dog også et spørgsmål, om det overhovedet er nødvendigt. Mange elbiler i byerne ”nøjes” allerede i dag fint med opladning via offentligt tilgængelige laderestandere. Men pointen i mit indlæg var nu ikke at nedtone de infrastrukturmæssige udfordringer ved en omstilling til elbiler. Der er – som jeg også nævner i mit indlæg – bestemt et behov for at udbygge ladeinfrastrukturen i takt med at antallet af elbiler øges. Men som det med stor tydelighed er dokumenteret i Norge, er der ”her & nu” ikke brug for mange flere offentligt tilgængelige lademuligheder, men for politiske initiativer der gør det økonomisk og praktisk mere attraktivt at køre i elbil. Naturligvis ud fra en præmis om, at vi af mange gode grunde bør accelerere omstillingen til elbiler. Og den præmis kan man så være enig eller uenig i - men at finde løsninger på den nødvendige ladeinfrastruktur ligger bestemt inden for vores tekniske formåen. Det vil ikke ske "over night" men gradvist - ligesom man i sin tid startede med at købe benzin i små flasker på apotektet for så gradvist at få etableret tankstationer.