Debat

Havneprivatisering skudt ved siden af

DEBAT: Formanden for Danske Havne mener, at regler for havnene er vigtigere end ejerform.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Borgmester Uffe Steiner Jensen,
formand for Danske Havne

På Havnekonferencen 2007 i Køge i begyndelsen af november, fremsatte formanden for Folketingets Trafikudvalg, Flemming Damgaard Larsen (V), et forslag om, at de danske erhvervshavne skal privatiseres.

Som brancheorganisation for erhvervshavnene i Danmark vil Danske Havne gerne diskutere privatisering.

Langt de fleste havne er i dag ejet af den kommune, havnen ligger i. Havneloven giver mulighed for, at havnene kan have forskellig selskabsform.

Efter Danske Havnes opfattelse betyder ejerformen mindre. Det der betyder noget, er de regler, havnen drives efter.

Borgmester Uffe Steiner Jensen (S)
Formand for Danske Havne

8 havne ud af Danske Havnes 75 medlemmer er i dag kommunale aktieselskaber, 22 er kommunale selvstyrehavne, og 27 er kommunale havne. 18 havne har anden organisationsform.

Bekymrende melding fra Flemming Damgaard Larsen
Flemming Damgaard Larsen mener, at havnenes primære brugere og investorer skal have større indflydelse på havnenes fremtid, end de har i dag. Havnenes arealer skal ifølge udvalgsformanden frigøres af det kommunale ejerskab, hvis de skal udvikle sig mere effektivt.

Til det kan man spørge: Hvis nu en stor aktør på en havn køber sig ind i havnen, vil det så ikke netop begrænse markedet?

For den aktør, der er der i forvejen, vil vel forsøge at drive havnen først og fremmest til fordel for egen virksomhed? Det kunne være en bekymring.

Flere virksomheder på havnene
Hvis havnene skal udvikles, så skal vi have endnu flere virksomheder ind på havnene. Og de skal have lige adgang til faciliteterne.

Alle offentligt ejede havne har modtagepligt, dvs. pligt til - mod betaling - at stille faciliteter til rådighed for de skibe, der søger havnen.

Denne pligt gælder ikke for privat ejede havne, men enkelte har påtaget sig den alligevel, da det giver dem mulighed for at drive forretning, f.eks. udlejning af olietanke.

Regler vigtigere end ejerform
Efter Danske Havnes opfattelse betyder ejerformen mindre. Det der betyder noget, er de regler, havnen drives efter.

Det vigtigste er, at der er stabilitet, gennemsigtighed og vilje til udvikling og investering. Og det mener jeg faktisk, at vi allerede har i de danske havne.

Men større indskud af privat kapital i havne er en spændende diskussion, og vi er bestemt ikke afvisende over for at diskutere. Vi diskuterer gerne, hvordan vi kan fremme private investorers lyst og mulighed for at skyde kapital ind i havnene.

For vi deler helt Flemming Damgaard Larsens hensigt med forslaget, nemlig at skaffe mere kapital til aktiviteter i havnene. Med de stærkt voksende godsmængder bliver der nemlig brug for rigtig meget kapital. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Uffe Steiner Jensen

Bestyrelsesformand, Naturbydelen Ringkøbing K, bestyrelsesmedlem Holstebro-Struer Havn, bestyrelsesmedlem Haderslev Boligselskab
Civilingeniør (Polyteknisk Læreranstalt 1975)

Flemming Damgaard Larsen

Byrådsmedlem (V), Lejre Komme, regionsrådsmedlem, Region Sjælland, seniorkonsulent, Lindskov, formand, Læsø Kur
cand.jur. (Københavns Uni. 1981)

0:000:00