HK i Postnord: 100 millioner er ingen redningsbåd

DEBAT: De 100 millioner, som transportministeren vil tildele Postnord Danmark, er ikke nær nok til at løse problemerne. At redde posten er et politisk valg, skriver HK'ernes formand, Eigil Johannesen.  

Af Eigil Johannesen
Klubformand for HK'erne i Postnord Danmark

Transportminister Benny Engelbrecht (S) vil betale 100 millioner kroner for, at Postnord Danmark fortsætter befordringspligten i et halvt år, men 100 millioner kroner er simpelthen ikke nok.

En af de mest indsigtsfulde eksperter, professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet Per Nikolaj Bukh, har tidligere vurderet, at befordringspligten er ufinansieret med op mod 500 millioner kroner.

Kort sagt: at portoindtægterne ikke dækker omkostningerne ved at dele post rundt i hele Danmark.

At en landsdækkende forpligtigelse ikke er nogen god forretning, kan konstateres ved, at ingen andre virksomheder gør det.

Postnord Danmarks konkurrenter koncentrerer sig om de dele af Danmark, hvor brevkasserne sidder tættest på hinanden.

Et politisk valg
Om alle danskere fortsat skal kunne sende og modtage breve til en rimelig pris, er et politisk valg.

De mange internetkøb i Kina, som betaler en urimelig lav porto, giver i sig selv et underskud, som er større end de 100 millioner kroner. Som medarbejdere vil vi ikke længere være med til at dække det underskud.

Disse forhold var også kendt under den tidligere regering. Som også allerede har brugt en (dyr) international konsulentkoncern til at granske Postnord.

Hvis befordringspligten skal i udbud, er vor forventning, at der stilles krav om virksomhedsoverdragelse af medarbejderne i Postnord Danmark. Ellers kan finansminister Nicolai Wammen (S) godt finde yderligere et par milliarder til at udlevere fyresedler for.

Fakta er, at politiske valg som eksempelvis digitalisering, afskaffelse af udligningsordning og momsudlægsregel har fjernet omsætning fra Postnord Danmark. Omsætning, som var med til at betale for befordringspligten i urentable områder.

At staten har forpligtet Postnord Danmark til, at det er billigere at sende et brev fra Kina til Skagen end fra Køge – også efter 2025.

At Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen (V), gerne vil betale GLS (ejet af Royal Mail) eller Bring (ejet af Posten Norge) for arbejdet med befordringspligten, men ikke Postnord Danmark.

Et flertal i Folketinget er heldigvis enige om, at der skal sikres kommunikation mellem myndigheder og borgere, mellem familier og venner samt mellem virksomheder og kunder.

Det er værdier, mange ansatte i Postnord Danmark deler.

Forrige artikel Dansk Erhverv: El er endnu ikke en reel løsning for erhvervskørslen Dansk Erhverv: El er endnu ikke en reel løsning for erhvervskørslen Næste artikel Danske Bilimportører: Grøn omstilling kræver et stabilt marked Danske Bilimportører: Grøn omstilling kræver et stabilt marked
Anders Eldrup om elbilskommissionen: Vi har ikke fundet de vises sten endnu

Anders Eldrup om elbilskommissionen: Vi har ikke fundet de vises sten endnu

INTERVIEW: Det er en "meget krævende opgave", som den tidligere regering har sat elbilskommissionen på, siger formand Anders Eldrup, der efter et lille års arbejde endnu ikke har fundet en løsning. Man kan ikke bare lige slå en streg over 50 milliarder kroner af statens indtægter, siger han.