I 2030 er der 600.000 ekstra biler: Det ændrer klimaforhandlingerne næppe på

BILER: Antallet af elbiler er det primære fokus i de igangværende klimaforhandlinger på transportområdet, mens det stigende antal biler på vejene ikke er til diskussion. Men fokusset er alt for enøjet på elbiler, mener Rådet for Grøn Omstilling.

500.000 elbiler i 2030 er alt for uambitiøst. Det mener flertallet af Folketingets partier, der er gået til efterårets klimaforhandlinger med et ønske om at få det dobbelte antal elbiler på vejene.

Til gengæld forventes der at komme flere end 600.000 personbiler på vejene i samme periode, og det kommer forhandlingerne ikke til at ændre på.

“Socialdemokratiets sigte med transportforhandlingerne er ikke at begrænse danskernes mobilitet og gøre det sværere at have en bil, men at sikre en reel omstilling af vores transportsektor,” skriver socialdemokratiets klimaordfører, Anne Paulin (S), i en sms til Altinget.

Men fokusset er for enøjet og ikke det mest oplagte værktøj til at reducere klimabelastningen, mener ekspert.

”Hvis vi skal reducere klimabelastningen på vejtransporten, er det betydeligt mere effektivt at ændre i stigningen af bilejerskabet,” siger Jeppe Juul, seniorrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling.

Nye bilister på gymnasierne
I stedet for at diskutere ”hvor mange elbiler?”, burde politikerne i højere grad diskutere ”hvor få fossilbiler?”. De seneste mange sænkninger i bilafgifter har nemlig gjort det så attraktivt at køre bil, at vi ser helt nye grupper af bilister.

”Vi har et problem med en voldsom stigning af gymnasieelever, som er begyndt at køre til skole i bil, fordi det er blevet økonomisk attraktivt. Det bliver vi nødt til at adressere, hvis vi vil reducere klimabelastningen i vejtransporten,” siger Jeppe Juul, der peger på nulemissionszoner, delebiler og en styrkelse af den kollektive trafik som vigtige værktøjer.

Formand for Klimarådet, Peter Møllgaard, har tidligere anbefalet én million elbiler, men understreger ligeledes, at reduktionen af fossilbiler er det vigtigste.

”Målet om én million elbiler skal ikke være det afgørende. Det vigtige i en klimasammenhæng er, at vi får reduceret personbilernes drivhusgasudledninger. Det er det, vi er optagede af,” siger Peter Møllgaard.

SF og R vil tage det op senere
Støttepartierne Radikale og SF, der lige nu sidder i forhandlinger i Skatteministeriet, er enige i analysen, men vil ikke sætte måltal for, hvor lille den samlede bilpark bør være i 2030.

”Man må sige, at Eldrup-kommissionen, og sidenhen regeringen, har sagt tydeligt, at de ikke kan putte det (et stop for nysalg af fossilbiler inden 2030, red.) ind i deres modeller. Der må vi bare se i øjnene, at regeringen ikke har haft ønske om at gøre det dyrere at køre sort. Så selvom vi gerne vil have færre biler på vejene, så fokuserer vi nu enøjet på at få elbiler på vejene, da det første ikke lader til at være muligt i det forhandlingsrum, som regeringen har skabt,” siger klimaordfører Ruben Kidde (R).

Han vil dog arbejde for at få regeringen til at skrive ind i aftalen, at den binder sig til også at arbejde for at reducere stigningen i bilparken.

SF’s klimaordfører, Signe Munk, understreger, at hun under de nuværende forhandlinger har foreslået vejafgifter og højere registreringsafgifter for fossilbiler. Men hun sætter nu også næsen op efter, at fokus på det stigende bilejerskab bliver taget op på den anden side af forhandlingerne.

”Selvfølgelig er cyklisme, bedre tog og flere regionale busser hjerteblod i SF. Det tager vi derfor også med i finanslovsforhandlingerne, og det bliver en benhård prioritering til næste års infrastrukturforhandlinger,” siger Signe Munk.

Forrige artikel Statslige taxiudbud får større grønt fokus Statslige taxiudbud får større grønt fokus Næste artikel Måling: Stort flertal af københavnere ønsker flere bilfri områder Måling: Stort flertal af københavnere ønsker flere bilfri områder