Ida Auken: Selvfølgelig er en million elbiler muligt

DEBAT: Ambitionen om en million elbiler er et ønskværdigt, men også absolut nødvendigt tiltag i kampen for klimaet. Og hvis vi skal i mål, skal vi handle nu, skriver miljøordfører Ida Auken (R).

Af Ida Auken (R)
Miljøordfører og it-ordfører

Selvfølgelig kan vi nå en million elbiler i 2030. Ikke alene er det muligt, det er også ønskværdigt. Mindre luftforurening. Færre sundhedsudgifter. Bedre for klimaet.

Og det er faktisk også nødvendigt. Transporten skal reducere sin klimabelastning. Sammen med landbruget står den på hele 39 procent inden 2030. Det er meget svært at se, hvordan vi når det uden en masse elbiler på vejene. Muligt, ja. Ønskværdigt, ja. Men absolut også nødvendigt. Hvad venter vi egentlig på?

Teknologien er vores ven
Hvor nemt vi når en million elbiler, afhænger af to ting: politik og teknologi. Den politiske udvikling er vi selv herre over, men den teknologiske udvikling kan vi hverken styre eller forudsige.

Det store spørgsmål er altså, hvor mange elbiler som kommer helt af sig selv? I Danmark bliver der i runde tal solgt cirka 200.000 biler om året. Hvis man venter til 2025, skal alle biler efter 2025 altså være grønne. Derfor skal vi i gang nu.

Det anerkendte Bloomberg New Energy Finance anslår, at vi i 2030 når cirka 500.000 elbiler alene på grund af teknologiudviklingen. I så fald når vi let et mål på en million grønne biler (elbiler, plug-in-hybrid samt brintbiler).

Allerede i 2025 vil elbiler være på niveau med benzin- og dieselbiler ifølge Bloomberg og industrien selv. Derfor bør den politiske indsats fokusere på tiden før 2025, hvor vi skal skubbe markedet i gang.

Politiske tiltag er nødvendige
Hvad kan vi så gøre politisk? Det er oplagt at smugkigge til Norge for inspiration.

Lektien fra Norge viser, at vi skal have en bedre bilbeskatning. Samtidig skal vi sende signaler til markedet om, at benzin- og dieselbiler er på vej ud, for eksempel ved fastsætte en dato for udfasning og gennem ren luft-zoner. Det er derfor positivt, at regeringen nu endelig har kopieret vores mål om en million elbiler og en slutdato for diesel og benzin.

Norge viser os, at afgifter er det vigtigste instrument. Folk vælger i høj grad med pengepungen. Men lad os ikke glemme, at også flere p-pladser til elbiler, flere ladestationer og ren luft-zoner også fremmer elbilens udbredelse.

I Norge udgjorde elbiler og plug-in hybrid hele 39 procent i 2017 – med nogle meget favorable vilkår. Tallene for september sneg sig op på 60 procent, hvoraf de 45 var ren el. Imponerende, især i et land, som har langt dårligere naturlige forhold for elbiler: lange afstande, koldere temperaturer og flere bakker.

Som skabt til el
Danmark er derimod det perfekte land for elbiler. Her er ingen bakker, og fra Helsingør til Tønder er der kun 350 kilometer. En afstand, som mange elbiler nu kan tilbagelægge helt uden opladning.

Så jo. En million elbiler i 2030 er absolut muligt. Men det relevante spørgsmål er, om vi også kan finde pengene til det? Som Norge viser, kommer elbilerne trillende – men de kører efter massive fordele.

Grønne biler og velfærd
Den bedste nyhed har jeg gemt til sidst: Det behøver ikke koste den danske stat noget. Hvis vi dropper den nuværende, tossede indretning af afgiftssystemet og i stedet baserer afgiften på, hvor meget en bil forurener, kan vi som samfund helt selv justere på indfasningen af elbiler. Uden at statskassen står og mangler penge til ældre, uddannelse eller andre miljøtiltag.

Indtil videre har regeringen insisteret på en løsning, der er dårligere for klimaet, luften og for statens pengepung. Måske får vi dem på bedre tanker denne gang.

Forrige artikel Lektor: Danskere på landet skal også kunne lade deres elbil Lektor: Danskere på landet skal også kunne lade deres elbil Næste artikel Brancheforening: Billige biler bremser vækst i delebiler Brancheforening: Billige biler bremser vækst i delebiler
  • Anmeld

    Benny Brostrup Andersen · Svagstrømsingeniør

    Drop registreringsafgiften - indfør road pricing og højere benzin afgifter

    Ida har skrevet et godt indlæg, synes jeg. Og især det med at vi kan ændre afgiftssystemet, så det understøtter elbils markedet.
    Jeg voksede op i Sverige fra 1953 til 1976, derefter har jeg boet i Danmark.
    Da jeg som ung hørte at man lægger op til 180% afgift på biler ved nysalg, tænkte jeg at danskerne må være sindssyge. Og det er de stadig. Det er sygt at et samfund ikke kan indrette et fornuftigt skattesystem, og lader et levn fra 1925 være urørligt.
    Og det er ikke fordi jeg ønsker millioner af biler på vejene. Tværtimod.
    Derfor må det være oplagt at vi nu tager det store opgør med registreringsafgiften. Ikke for at skaffe billigere luksusbiler, men for at sende et kraftigt signal til markedet om at vi skal væk fra fossile brændstoffer.

    (1) Roadpricing virker, det siger trafikforskerne. Indfør det nu.
    Nej vi vil ikke overvåges, siger de Konservative.
    OK, men du vil godt have en mobiltelefon. Hvem tror du overvåger den?
    Men så lad os da lave noget uden overvågning. Gør som ved de store broer.
    Betalingsanlæg ved indkørslen til Motorring 3 i København. Og andre steder.
    Lang kø? Ja, men du bliver ikke overvåget.

    (2) Stop vanvidsbiler med 500 hestekræfter
    Kun lastbiler og busser har brug for sådant. Her kan man beholde registreringsafgiften, men kald den uansvarlighedsafgift eller noget lignende. Man kunne udregne den som hestekræfter per kilo vognvægt. Faktisk er der også elbiler med vanvittig mange hestekræfter, det bør ikke præmieres.

    (3) Bedre kollektiv transport vil kunne overflødiggøre en masse bilkørsel. Jeg tror mange tager bilen fordi det tager en evighed med det offentlige. Hvad hjælper det at de praler med at en eller anden ekspresbus er den hurtigste på en strækning. De fleste af os bor ikke lige ved stoppestedet, vi skal skifte. Skiftetid dræber, når busserne kun kører hver hele/halve time, selv i Region Hovedstaden. Og i hovedstaden skal stort set alting igennem Købehavns Hovedbanegård. 4 sølle jernbanespor skal klare det hele mellem Kbh H og Østerport. Ring forbindelse? Vi skriver 2018, man er så småt gået i gang med en sølle letbane som dog koster 6 .000.000.000 Kr. Den er ikke en gang så hurtig som S-busserne. Hvor mange vil opgiver deres bil for dens skyld? Næppe, hvis du spørger mig. Vanvittig uambitiøst.

    Der er meget at tage fat på. Men husk lige at også en elbil bruger energi, især hvis den er tung, også en elbil kan forårsage ulykker, også elbiler tager plads op på vejene. Generel reduktion af unødvendig biltrafik er meget vigtig. Vi skal styre markedet så det koster at opføre sig uhensigtsmæssigt.

  • Anmeld

    Flemming Sørensen

    Enig med Ida Auken

    Ida Auken er har ret i, at man må kunne indrette afgifterne, så de ikke baserer sig på bilernes priser, når det gælder elbiler især. En afgift på pris er urolig uhensigtsmæssig - for vi ønsker jo at folk skal købe biler med ny og dyr teknologi, så vi kan skåne miljøet.

    Når man tale rom, hvad samfundet mister i proveny fra registreringsafgiften ved at fritage elbiler fra den, synes jeg, man skal have for øje, at fossil-biler får indirekte tilskud i form af de udgifter, de påligner samfundet pga. af forurening og CO2-udslip. IMF opgjorde det i 2015 til ca. 27 mia i Danmark for benzin- og dieselkøretøjer: https://www.imf.org/en/News/Articles/2015/09/28/04/53/sonew070215a.

    Det beløb er nok ikke helt nede på 0 for elbiler, men det nærmer sig - og kommer stadig nærmere fremover. Så mon ikke samfundet ville tjene på, at man køber elbiler, hvis man samtidig indførte nogle 'kloge' men lavere afgifter til fremmelse af sikkerhed, lavt energiforbrug og mindre trængsel.