Debat

IDA Rail i replik: Jernbanenedlæggelser er ikke vejen frem i løsningen af den kollektive trafiks krise

I vores optik er det spild af penge at undersøge scenariet jernbanenedlæggelser, hvis det skal være en del af den analyse Harry Lahrmann og Niels Melchior Jensen efterlyser. For udfaldet kendes næsten på forhånd: ”ja det er dyrt, men vi vil ikke undvære det”, skriver Svend Poulsen og Tommy O. Jensen.

Langt de fleste
foretrækker at befinde sig i et tog, hvor der er meget færre pludselige
bevægelser, skriver&nbsp;Svend Poulsen og Tommy O. Jensen.<b>&nbsp;</b>
Langt de fleste foretrækker at befinde sig i et tog, hvor der er meget færre pludselige bevægelser, skriver Svend Poulsen og Tommy O. Jensen. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I en debatartikel på altinget fremføres det, at jernbanerne uden sammenligning er den dyreste form for kollektiv trafik. For eksempel koster det knap 3.800 kroner i timen at køre med et tog i Vendsyssel, hvorimod en bus koster under 700 kroner i timen. Der er ifølge artiklens forfatter Harry Lahrmann og Niels Melchior Jensen en stor besparelse i vente, hvis tog kan erstattes med bus.

For det første, så indgår der i togprisen for tog i Vendsyssel også en ganske pæn del af beløbet til vedligehold og drift af selskabets to egne strækninger Hirtshalsbanen og Skagensbanen. Når der køres på statens skinner, betales der tillige en kilometerafgift til Banedanmark.

I 2022 er den på 5,19 kroner uden moms per kørt kilometer. Hvis toget tilbagelægger en distance på cirka 80 kilometer på en time, så går 400 kroner af togprisen direkte tilbage til staten.

Bussen vælges fra, fordi den er for langsom

Svend Poulsen og Tommy O. Jensen

Arriva, der kører de fleste regionaltog i Jylland og på Fyn på vegne af staten, fik i 2021 194,5 millioner kroner for at køre 10,6 millioner togkilometer. Det vil sige en pris helt nede på 18,30 kroner per togkilometer. Det svarer til en togpris på cirka 1.500 kroner i timen.

For det andet er den gennemsnitlige rejsetid per time vidt forskellig. Typisk gennemsnitshastighed for en regionalbus er cirka 40 kilometer i timen afhængigt af antallet af stop. Rejsehastigheden for de fleste jyske regionaltogssystemer ligger typisk på cirka 80 kilometer i timen.

En tommelfingerregel siger, at de fleste pendlere tilstræber at holde rejsetiden under én time hver vej, uanset hvilket transportmiddel de vælger. Regionalbussen vil derfor ikke være særlig attraktiv på mange af de nuværende jyske rejser, som ligger på 40 til 45 kilometer. Bussen vælges fra, fordi den er for langsom.

Tog er dyre, men ikke noget vi kan undvære
For det tredje er der betydelig forskel på rejsekomforten. Langt de fleste foretrækker at befinde sig i et tog, hvor der er meget færre pludselige bevægelser, plads til at bevæge sig og mulighed til at finde det rette sæde egnet for enten hvile eller arbejde. De der har prøvet at skrive på pc i en bus – eller for den sags skyld i en delebil – ved, hvor udfordrende det er.

Og så er der måske den mest problematiske del af Lahrmann og Melchior Jensens forslag nemlig konsekvensen ved at omlægge regional- og lokaltogtrafik til busdrift. Det vil kræve betydelig – for ikke at sige enorm – politiske vilje og mod til at afvikle cirka 800 kilometer regional- og lokalbaner i Jylland for at erstatte dem med en langsommere offentlig transport, med en lavere kapacitet end jernbanen kan tilbyde.

Læs også

Og er de berørte kommunerne med på, at staten ”trækker” sig ud af landområderne, og fjerner det velfærdsgode og erhvervsfremmende bidrag, som hurtig og effektiv jernbane også er. Det bliver en særdeles vanskelig opgave at forklare borgmestrene i det berørte kommuner. Det rimer utroligt dårligt med en politisk dagsorden om at styrke landområderne.

Denne diskussion så vi for et par år siden, hvor daværende transportminister Benny Engelbrecht (S) kom til at foreslå omlægning af lokalbanen på Stevns til BRT-bus-drift . Forslaget faldt til jorden med et brag. Der var en masse politisk modvind, fordi Stevns dermed ville få en dårligere betjening.

I vores optik er det spild af penge at undersøge scenariet jernbanenedlæggelser, hvis det skal være en del af den analyse Harry Lahrmann og Niels Melchior Jensen efterlyser. For udfaldet kendes næsten på forhånd: ”ja det er dyrt, men vi vil ikke undvære det”.

Vi vil varmt anbefale at få udarbejdet en analyse, der ser på, hvordan vi får den bedste kollektive trafik for pengene. Målet må være at få udarbejdet en robust, langsigtet og bæredygtig national Transportplan som pejlemærke for udviklingen. Ingeniørforeningen IDA stiller gerne sin ekspertise til rådighed med rapporten "Omstilling til bæredygtig mobilitet".

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00