Debat

Jernbaneforbund til Arriva: I prædiker bedre kundeoplevelser med den ene hånd og fyrer serviceansatte med den anden

Det klinger hult, når Arriva udtrykker bekymring for kundeoplevelsen i den kollektive transport og samtidig er i gang med at uddele fyresedler til halvdelen af sine kundeservicemedarbejdere, skriver Preben S. Pedersen i et svar til Arriva.

Arrivas bekymring for kundeoplevelsen i toget er et tiltrængt nybrud, men siden Arriva blev solgt til kapitalfonden Mutares, har fokus desværre primært været på kortsigtede økonomiske gevinster – ikke investeringer i kundeoplevelsen, skriver Preben S. Pedersen.
Arrivas bekymring for kundeoplevelsen i toget er et tiltrængt nybrud, men siden Arriva blev solgt til kapitalfonden Mutares, har fokus desværre primært været på kortsigtede økonomiske gevinster – ikke investeringer i kundeoplevelsen, skriver Preben S. Pedersen.Foto: Mikkel Berg Pedersen/Ritzau Scanpix
Preben Steenholdt Pedersen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Direktøren for Corporate Affairs i Arriva Danmark, Pia Hammershøy Splittorff, foreslår i Altinget 13. marts, at regeringen nedsætter et "mobilitetsforum", der skal sikre en bedre kundeoplevelse i den kollektive transport gennem fælles samarbejde, udvikling og branding aktørerne imellem. Udvalget skal kunne sætte forsøg i gang – som eksempelvis forsøg med en Deutschland Ticket.

Som formand for Dansk Jernbaneforbund kan jeg kun hilse idéen om et mobilitetsforum velkommen.

Lad os endelig få gang i innovationen i den kollektive transport. Vi har brug for nye tanker, hvis den kollektive transport ikke blot skal syne mere hen i den nuværende dødsspiral med højere priser, færre passager og dårligere service.

Arrivas bekymring for kundeoplevelsen i toget er også et tiltrængt nybrud. Siden Arriva blev solgt til den tyske kapitalfond Mutares, har fokus desværre primært været på kortsigtede økonomiske gevinster – ikke investeringer i kundeoplevelsen, en forbedret kvalitet eller en højere service.

Læs også

Det har blandt andet betydet, at Arriva i efteråret 2023 bekendtgjorde, at man hurtigst muligt ville af med mere end 50 procent af alle kundeservicemedarbejderne i Arrivas tog.

En reduktion, der netop nu effektueres. Det er medarbejdere, der hver eneste dag sikrer tryghed og yder service i Arrivas tog, som Arriva har valgt at give en fyreseddel. Så meget for en forbedret kundeoplevelse.

Fej for egen dør

Enhver forandring starter i egen butik. Et mobilitetsforum kan sikkert bidrage med gode idéer og igangsætte spændende forsøg, men det vil ikke for alvor kunne rykke noget, hvis ikke man handler hjemme, som man prædiker ude.

Arriva har valgt at give en fyreseddel til medarbejdere, der hver eneste dag sikrer tryghed og yder service i Arrivas tog. Så meget for en forbedret kundeoplevelse.

Preben S. Pedersen
Forbundsformand, Dansk Jernbaneforbund

Helt grundlæggende har vi brug for et andet syn på den kollektive transport. Kollektiv transport er grundlæggende et velfærdsgode – public service. Den kollektive transport sikrer alles mulighed for transport – ikke kun dem, der har råd til bil. Den kollektive transport sikrer mobiliteten på arbejdsmarkedet og i uddannelsessektoren, den skåner miljø og klima, og den modvirker de stigende trængselsproblemer.

Derfor er det også helt forkert at sammenligne prisen på kollektiv transport med et streamingabonnement. Det får et ufrivilligt skær af Marie-Antoinette over sig.

Der er mange mennesker, som er 100 procent afhængig af den kollektive transport i vores samfund. Mennesker, som nu blot må finde råd til prisstigningerne i dagligdagens budget. Mennesker, der ikke har et reelt alternativ, hvis de vil på arbejde, til studiet, på hospitalet og så videre.

Lad os starte med at sikre den grundlæggende service for de mange, der helt er afhængige af kollektiv transport, og lad endelig de gode idéer flyve og teste. Men vi skal først og fremmest huske, at enhver forandring begynder hos én selv.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Preben Steenholdt Pedersen

Forbundsformand, Dansk Jernbaneforbund
Lokomotivfører, DSB (1983

Pia Hammershøy Splittorff

Direktør for corporate affairs, Arriva Danmark
cand.mag. dansk og kulturformidling

0:000:00