K: Der er 32 milliarder grunde til at investere i infrastruktur

DEBAT: Når ministeren skrotter den tidligere regerings infrastrukturaftale, koster det Danmark dyrt. Trængsel er dyrt og tidskrævende for samfundet, og vi skal komme det i forkøbet ved at investere i infrastruktur, skriver Niels Flemming Hansen (K). 

Af Niels Flemming Hansen
Transportordfører for Det Konservative Folkeparti

Inden folketingsvalget blev udskrevet, lavede den daværende VLAK-regering en infrastrukturaftale med Dansk Folkeparti. En aftale, der havde til formål at sikre et Danmark, hvor man ikke begrænses af sin bopæl, og hvor man kan drive en virksomhed, der tjener penge hjem til vores alle sammens samfund. 

Før og under valgkampen besøgte jeg rigtig mange virksomheder i hele Sydjylland. Mange af de virksomheder oplever hver dag, hvordan den trafikale situation bremser deres vækstmuligheder. Dårlig infrastruktur har katastrofale konsekvenser for vores erhvervsliv. Og hvis virksomhederne har det skidt – så har Danmark det skidt.

Trængsel koster dyrt
Sandheden er nu engang, at det koster det danske samfund penge, når der opstår trængsel. Dansk Industri har regnet sig frem til, at trængsel i trafikken kostede vores samfund 20 milliarder kroner i 2018. Et tal, som stiger til 32 milliarder kroner i de kommende år, medmindre der handles. Med andre ord koster det penge at være passiv. 

Derfor bedrøver det mig, at transportminister Benny Engelbrecht har meldt ud, at alle projekter, der ellers var vedtaget af det forrige flertal, er taget af bordet. Med andre ord er alt væk, og intet er givet, og dette skaber uvished for rigtig mange danskere.

De projekter, som blev vedtaget i foråret, blev jo ikke stemt igennem, fordi man syntes, det kunne være sjovt at lægge ny asfalt et givent sted. Nej, de projekter blev vedtaget, fordi de er bidende nødvendige for Danmarks fremtid.

Vi har brug for at udvide motorvejsnettet, uagtet om det er ved Kolding, Aarhus eller Hillerød, bare for at nævne nogle få strækninger. Vi kan forkorte rejsetiden mellem København og Aarhus ned til halvanden time, hvis man bygger en Kattegatbro. Og man vil gøre livet nemmere på en af Danmarks mest belastede motorvejsstrækninger, hvis man udvider Øresund- og Amagermotorvejene. Alt dette er nu taget af bordet.

Fremtidens udfordringer
En af de store udfordringer, der er på infrastrukturområdet, er, at der går meget lang tid fra planlægning til udførelse. Verden er i rivende udvikling, og på kort tid kan grundlæggende aspekter i den danske infrastruktur være ændret. Derfor skal vi igang nu, imens vi kan overskue den kommende tids trafikale udfordringer.

Vores land har brug for investeringer i infrastuktur, og derfor vil jeg anmode ministeren om at gøre det rigtige, og få de vedtagede projekter tilbage på bestillingssedlen. Jeg vil gøre mit for at sikre konstruktive forhandlinger, for vi har ikke råd til en dårlig aftale.

Forrige artikel Ole Birk: Du kan ikke stole på Socialdemokratiets løfter om bedre veje Ole Birk: Du kan ikke stole på Socialdemokratiets løfter om bedre veje Næste artikel Dansk Energi: Forlæng afgiftsfritagelsen for el til biler Dansk Energi: Forlæng afgiftsfritagelsen for el til biler
Banedanmark er storforbruger af Roundup

Banedanmark er storforbruger af Roundup

JERNBANE: Banedanmark er en af landets største forbrugere af den omdiskuterede sprøjtegift Roundup, og trods udsigt til et muligt forbud er brugen ikke faldet i en årrække. Støttepartier kræver handling fra minister.