KL-forhandling: Ingen øremærkning til vej-vedligehold
Anne Bjerregaard
KL's aftale med regeringen medførte en lånepulje på 1½ milliarder kroner til investeringer i infrastruktur og effektiviseringer, og der var enighed om at opprioritere vedligeholdelsen af kloaknettet. Men der blev ikke sat penge af til at afhjælpe det store efterslæb på vedligehold af de kommunale veje.Man kunne få 20.000 mennesker i gang med at vedligeholde vores veje. Men kommunen betaler i stedet folk for at være arbejdsløse. Det kommer vi til at kunne mærke. Der vil være endnu længere køer, det vil tage endnu længere tid at komme frem og tilbage på arbejde
Anders Hundahl
Direktør, Asfaltindustrien
Det er svært at være positiv, siger Dansk Transport & Logistik. Her er man skuffet over, at infrastrukturen måtte nøjes med en beskeden lånepulje. Men endnu mere skuffet over, at vedligeholdelsen ikke står nævnt med et ord:
"Beløbet er klart mindre, end vi har kunnet ønske os. Men manglen af vedligeholdelse er i virkeligheden endnu værre. På kommuneveje er det vigtigere at tænke vedligeholdelse end store anlægsprojekter. Det er det, der er mest skuffende," siger cheføkonom i DTL, Ove Holm.
Der vil komme længere køer
Administrerende direktør i Asfaltindustrien, Anders Hundahl, lægger heller ikke skjul på sin skuffelse over KL's prioriteringer:
"Der kom to milliarder i øget anlægsloft til kommunerne i foråret. Vi har ikke set dem brugt til vejvedligeholdelse. Vi har set Vejdirektoratet få 625 millioner hvor af cirka halvdelen går til veje. De er brugt, der bliver lagt asfalt på, og vi får pæne motorveje. Men når man kører fra motorvejen op på den kommunale vej, så lander man i noget juks," siger Anders Hundahl.