Klaus Bondam: Brug coronakrisen til at omtænke vores byer og vores transport

DEBAT: Hvis vi efter coronakrisen tør begrænse personbiltransporten i de nære byområder, kan vi skabe enorme fremskridt i forhold til sundhed og miljø. Politikerne skal sætte gang i investeringer, der fremmer det at cykle og gå i hverdagen, skriver Klaus Bondam.

Af Klaus Bondam
Direktør i Cyklistforbundet

Fase 2 af genåbningen af Danmark efter corona-krisen har taget sin begyndelse. Det er en naturlig lettelse for os alle, men også en anledning til at gøre os nogle seriøse overvejelser om, hvordan vi indretter os i fremtiden.

Jeg tror, at vi alle har lært at vaske og spritte hænder, holde afstand, at holde igen med både knus, krammere og håndtryk til kollegerne. Og ikke mindst har alle os med ’kontorarbejde’ oplevet hjemmearbejde og online møder som ganske effektive. Jeg tror, at det er gode og fornuftige nye vaner, som vi, presset af de voldsomme omstændigheder, har fået ind under huden.

Når vi så hurtigt kan ændre den måde, som vi agerer på vores arbejdsplads og med vores kolleger, burde vi også kunne ændre den måde, som vi bevæger os til og fra arbejde på.

Det er ret beset en vaneændring på niveau med den gang, hvor vi besluttede at droppe cigaretterne indendørs. At begrænse rygning i det offentlig rum var en enorm fordel i forhold til sundhed og miljø – både på individuelt plan og samfundsmæssig plan.

Hvis vi tør træffe en beslutning om at begrænse personbiltransporten i de nære byområder, kan vi skabe de samme fordele for både den enkelte og for vores samfund – og toppe op med grøn omstilling.

Bedre luftkvalitet
Vi ser i denne tid byer over hele verden, som genopfinder sig selv som cykel- og fodgængerbyer. New York, London, Paris, Bruxelles, Milano, Berlin og mange andre byer anlægger pop-up cykelstier, fordi en tætpakket kollektiv trafik ikke er en god ide i kombination med coronavirus.

Overalt ser man konsekvensen af en usund befolkning, hvor livsstilssygdommene står i kø og inviterer dødelig coronavirus indenfor. At aktiv transport – at cykle og gå – er sundt og forebyggende, siger sig selv. Fysisk sundhed skaber modstandskraft.

Øget aktiv transport - at flere cykler og går - skaber også færre biler i byerne – og en kraftigt forbedret luftkvalitet. Ifølge myndighederne er luftforureningen med NOx-gasser faldet omkring 40 procent i de fire største danske byer under coronakrisen.

Det er mildt sagt markant. Især når vi hidtil har accepteret, at anslåede 4.200 danskere på landsplan hvert år dør som konsekvens af luftforureningen.

Vi skal ommøblere vores byer
Når jeg fremhæver disse to forhold – en mulighed for at styrke flere borgernes sundhed og en mulighed for at begrænse, at flere borgere dør – er det fordi, at begge forhold i den grad bør inspirere enhver politiker ude i kommunerne til at gøre én ting:

Hurtigst muligt at sætte gang i de investeringer, der skal til for at ommøblere vores byer – og adgangen til dem – så det bliver mere trygt og sikkert at vælge at cykle eller gå på de kortere afstande, så kombinationen kollektiv transport og aktiv transport bliver den mest effektive måde at bevæge sig på over længere afstande, så vi generelt kan begrænse personbiltransporten i tætbefolkede byområder.

Det er investeringer, som vel og mærke i den grad også er med til at skabe vækst og arbejdspladser i den kommende tid, hvor vores økonomi trænger til et boost.

Derfor er det meget positivt, at en så markant aktør i det danske samfund som Dansk Industri utvetydigt har talt for, at vi gennem en ’lynpakke af investeringer i infrastrukturen’ kan ’høste de hurtige og sikre gevinster først’.

Jeg har også med tilfredshed kunnet konstatere, at transportminister Benny Engelbrecht igen og igen har opfordret til, at vi tager cyklen på de kortere afstande i denne tid. Lad mig tilføje, at på en el-cykel kan selv en mellemlang afstand gennemføres på kort tid.

Der er mange grunde til at benytte denne enestående mulighed til at omtænke den måde, som vi bevæger os rundt i og til og fra byerne og vores arbejdspladser.

For det første kan det betale sig: Investeringer i cykelfremme giver beløbet 26 gange igen i form af sparede sundhedsudgifter. For det andet vil en mere aktiv hverdag hjælpe os med at håndtere fedmeepidemien – 51 procent af danskerne er overvægtige (og dermed i corona-risikogruppen). For det tredje udleder cyklisten 92 procent mindre CO2 per kørt kilometer sammenlignet med bilisten på de korte ture op til 7,5 kilometer.

Selvfølgelig er det realistisk
Er det realistisk at tro, at vi kan omlægge danskernes hverdagstransport og få flere ud af deres personbiler og ind i den kollektive transport og op på cyklen? Ja.

Troede alle i sin tid på, at det ville lykkedes at fjerne tobaksrygning fra store dele af det offentlige rum? Troede vi for fire måneder siden, at vi kunne opretholde et effektivt og produktivt kontorarbejdsliv online? Lige præcis.

Selvfølgelig er det realistisk; ikke mindst fordi vi ved, at 46 procent af de beskæftigede danskere har under 10 kilometer på job. Så det er bestemt realistisk at få flere til at vælge cyklen til i hverdagen. Især hvis vi begynder at tage det alvorligt, at overraskende mange cyklister desværre føler sig utrygge og udsatte i trafikken.

Det kræver, at regering, Folketing, regionsformænd og –råd, borgmestre og kommunalbestyrelsesmedlemmer vel at mærke udviser rettidig omhu og hurtigt sætter gang i de infrastrukturinvesteringer, der fremmer det at cykle og gå i hverdagen. Og det er lige netop nu, at det skal i gang for at skabe den vækst og styrket sundhed, som vores samfund skriger efter.

Forrige artikel Dansk vejforening: Oplagt tidspunkt for kommunerne at prioritere vejene Dansk vejforening: Oplagt tidspunkt for kommunerne at prioritere vejene Næste artikel DTL: Specialvognmænd vil få byrder i millionklassen med nye miljøzonekrav DTL: Specialvognmænd vil få byrder i millionklassen med nye miljøzonekrav