København klar med ny plan for flere ladestandere

Med to mål, seks principper og 11 initiativer tager Københavns Kommune hul på arbejdet med at sikre infrastruktur til fremtidens biler. Første af to delplaner har fokus på det, der kan gøres uden lovændringer.

Fra 2019 til 2020 er antallet af el- og plug-in hybridbiler i København næsten fordoblet, skriver kommunen i del 1 af handlingsplanen for ladeinfrastruktur.<br>
Fra 2019 til 2020 er antallet af el- og plug-in hybridbiler i København næsten fordoblet, skriver kommunen i del 1 af handlingsplanen for ladeinfrastruktur.
Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Kasper Kaasgaard

Der skal være skrappere kontrol med ulovlig parkering på el- og delebilspladser, og der skal etableres 2.000 pladser til elbiler, hvor man ikke kan lade op, men parkere når man er færdig med at lade.

Sådan lyder to af 11 konkrete forslag i del 1 af Københavns Kommunes handleplan for ladeinfrastruktur.

Den udstikker to nye mål, seks principper for udbredelse af ladeinfrastruktur samt 11 konkrete initiativer, som Teknik- og Miljøforvaltningen vurderer, kan igangsættes hurtigt og ikke kræver lovændringer.

Baggrunden er naturligvis den omstilling af bilparken, som Eldrup-Kommissionen kom med anbefalinger til i først september og siden februar.

I hovedstaden er udviklingen godt i gang, og i København er antallet af el- og plug-in-hybridbiler i København næsten fordoblet fra 2019 til 2020, står der i planen.

”København er i forvejen blandt de kommuner, der er allerforrest. Det gør det kun bedre, hvis der bliver sat mål, som gør det tydeligere for virksomhederne, hvor kommunen gerne vil have ladeinfrastruktur sat op. Det gør det muligt for virksomheder at matche kommunens strategi,” siger Søren Jakobsen, seniorkonsulent i Dansk Elbil Alliance.

FAKTA

Handlingsplan for ladeinfrastruktur

Med første del af planen for at udbygge infrastrukturen til fremtidens biler, lægger Teknik- og Miljøforvaltningen op til at sætte to nye mål for København:

  • Der skal maks være ti el-og plug-in-hybridbiler per ladepunkt på offentligt areal
  • Der skal højst være 250 meter til et offentligt tilgængelig ladepunkt fra al etagebyggeri

Ud fra seks principper foreslår planen 11 konkrete initiativer:

  1. Etablering af ramme på 2.000 parkeringspladser til elbiler uden ladeinfrastruktur

  2. Implementering af tidsbegrænsning på elbil-ladepladser

  3. Dialog om etablering af ladeinfrastruktur på erhverspladser

  4. Pilotforsøg med parkeringszone for nulemissionsbiler

  5. Øget kontrol ved ulovlig parkering på el- og delebilspladser

  6. Midler til skiltning og afmærkning af fremtidige elbilpladser

  7. Dialog og rådgivning om udbredelse af ladeinfrastruktur og delebiler

  8. Dialog og samarbejde med Region Hovedstaden, KL og andre kommuner om ensretning og optimering af rammevilkår

  9. Dialog med staten om rammevilkår

  10. Løbende analyser og monitorering af antal elbiler og behovet for ladeinfrastruktur

  11. Etablering af digitalt værktøj til monitorering af behov for ladeinfrastruktur gennem borger- og virksomhedsinput

Læs del 1 af handlingsplanen her.

Søger dialog med det samme

Dansk Elbil Alliance givet input til handlingsplanen.

Dens seks principper omfatter blandt andet, at der skal være nok ladestandere, både normale, hurtig- og lynladestandere, fordelt over hele byen, og at kommunen skal gå forrest ved at opstille ladestandere ved egne bygninger.

Principperne danner grundlag for de 11 initiativer (se faktaboks).

Mandag besluttede Teknik- og Miljøudvalget at gå i gang med en håndfuld af de 11 initiativer med det samme. De går blandt andet på dialog med staten, Region Hovedstaden og erhvervslivet samt at etablere et digitalt værktøj til at hjælpe med at kortlægge med behovet for ladestandere.

Lovgivning skal give kommunener mere indflydelse

I 2022 kommer del 2 af handlingsplanen, som tager bestik af eventuelt nye regler fra Folketinget og et nyt klimamål for trafikken i København.

Søren Jakobsen fra Dansk Elbil Alliance mener, at det giver god mening at dele strategien op på den måde.

”Til at starte med er kommunerne nødt til at lave en strategi, som tager udgangspunkt i, at virksomhederne sætter det op, de har lyst til, uden kommunerne har den store styring med det. Når lovgivningen kommer på plads, kan kommunerne få mere indflydelse,” siger han.

Det er meningen, at de to dele skal flettes sammen til en samlet handlingsplan, så skal vedtages i 2022.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00