Debat

Kombiterminaler og havne er fremtiden

Debat: Hvis regeringen ikke tænker havnene og jernbanen sammen i fremtidens godstrategi, venter der en kæmpe regning, skriver formanden for Danske Havne.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Uffe Steiner Jensen,
formand, Danske Havne

Kombiterminaler og havne er fremtidens transportcentre og vil udgøre en helt central del af dansk infrastruktur.

Overvejelser om kombiterminalernes fremtid, og især terminalerne i Høje Tåstrup og Taulov, skal derfor efter Danske Havnes opfattelse dreje sig om, hvordan der kan etableres et net af "feeder-terminaler", som forsynes fra mindre terminaler og virksomheder.

Feeder-terminalerne er igen koblet op til nationale terminaler, der har bane-, vej- og skibsforbindelse ud til verden, og de store europæiske transportcentre, der typisk ligger i Europas største havnebyer. Lufthavne og godsterminaler i lufthavne skal også tænkes ind i fremtidens netværk.

Uden erkendelsen af terminalernes og havnenes vigtige funktion i forhold til samspillet mellem alle transportformer og intermodale transportløsninger, vil den danske stat inden for få år står over for uoverskuelige behov for anlægsinvesteringer, som på forhånd kunne være undgået.

Uffe Steiner
Formand for Danske Havne

Høje Tåstrup og Taulov må ikke glemmes
Danske Havnes 60 medlemmer er i gang med at udvikle og finde deres plads i transportkæderne. Alle havne har stor lokal betydning for erhvervsudvikling, beskæftigelse, byudvikling og rekreative udfoldelser. Nogle skal forblive lokale havne, mens andre udvikles som regionale, nationale og internationale transportcentre. 

Derudover er der transportcentrene i henholdsvis Høje Tåstrup og Taulov. Det vil være meget uheldigt, hvis de to vigtige kombiterminaler alene vurderes i lyset af den gældende konstruktion af godstransport på bane i Danmark. De to terminalers fremtid må alt andet lige ses for at være meget vigtige brikker i den godstransportstrategi, som Transport- og Energiministeriet for tiden arbejder på.

Gods på bane - skal være en mulighed
Danske Havne mener, at godstransport på bane skal være en del af de tilbud transportkøbere kan vælge imellem, og godsbaner bør føres til så mange transportcentre som muligt for at sikre bedst mulige kobling mellem transportformerne.

Uden erkendelsen af terminalernes og havnenes vigtige funktion i forhold til samspillet mellem alle transportformer og intermodale transportløsninger, vil den danske stat inden for få år står over for uoverskuelige behov for anlægsinvesteringer, som på forhånd kunne være undgået.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Uffe Steiner Jensen

Bestyrelsesformand, Naturbydelen Ringkøbing K, bestyrelsesmedlem Holstebro-Struer Havn, bestyrelsesmedlem Haderslev Boligselskab
Civilingeniør (Polyteknisk Læreranstalt 1975)

0:000:00