Kommuner og landdistrikter frygter mangel på ladestandere i yderområder

Regeringens forslag til en ny regulering af udrulningen af ladestandere vil ikke sikre tilstrækkelig udbredelse i landets yderområder, advarer KL og Landdistrikternes Fællesråd.

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Der er risiko for mangel på ladestandere til elbiler på landet. 

Sådan lyder advarslen i to nye høringssvar til regeringens forslag til nye rammer for, hvordan ladestandere skal stilles op på det offentliges arealer fra KL og Landdistrikternes Fællesråd.

Her skriver organisationerne samstemmende, at regeringens udspil ikke vil "slå til" i forhold til at sikre ladestandere i landets tyndest befolkede afkroge, og konklusionen fra KL lyder derfor, at lovforslaget "risikerer at medføre en geografisk skæv udrulning". 

De to organisationer reagerer på et nyt lovforslag, der blev sendt i offentlig høring i juli. Her lægger regeringen - helt i tråd med anbefalingerne fra Bilkommissionen - grundlæggende op til, at udrulningen af ladestandere skal ske på markedsvilkår.  

Det vil dog ikke alle steder være nok, fordi operatørerne ikke vurderes at kunne se en fornuftig forretning i at investere i og drive ladestationer i de tyndt befolkede områder.

Her vil der derfor være behov for offentlig støtte, hvis lokalbefolkningen og besøgende skal have mulighed for at lade deres elbiler på en offentlig ladestation.

Kommunekassen skal stå lukket

I lovudkastet foreslår regeringen imidlertid, at kommuner eller regioner kun skal have mulighed for at støtte opstillingen af offentligt tilgængelige ladestandere via statslige puljer eller gennem de indtægter, som de skaber ved, at operatørerne betaler for retten til at have ladestandere stående på det offentliges profitable områder. 

Men hvis regeringen fastholder den linje, risikerer det at stå i vejen for en bred, landsdækkende udrulning af ladestandere, advarer både KL og Landdistrikternes Fællesråd.

Bekymringen er, at kommunerne på den måde ikke får mulighed for at yde tilstrækkelig støtte til opstilling af ladestandere i områder, hvor operatørernes egen interesse i at stille ladestanderne op er for lille.

I KL er vurderingen, at de tilskudsmuligheder, som lovudkastet giver mulighed for, ikke vil slå til. 

”For så vidt angår kommunernes opgave med udrulning af ladestandere på offentlige arealer bemærkes det, at tilskudsmulighederne, både i form af statslige puljer og ved indtjening via tildeling, ikke er tilstrækkelige til at sikre en landsdækkende ladeinfrastruktur,” skriver KL i sit høringssvar.

I høringssvaret fra Landdistrikternes Fællesråd skriver organisationen, at "der kan være fordele ved at give kommunerne videre beføjelser", end udkastet lægger op til. 

Her indvender Fællesrådet også, at en eventuel manglende udrulning i yderområderne vil være særligt problematisk, hvis regeringen holder fast i sin ambition om at stoppe for salget af nye benzin- og dieselbiler i 2030.

På den måde vil man nemlig tvinge borgerne til at købe elbiler, selvom de ikke nødvendigvis vil have adgang til offentlige ladestandere. 

"Elladestander-infrastrukturen vil i fremtiden blive altafgørende for bosætning og erhvervsudvikling i landdistrikterne," konkluderer Fællesrådet. 

Vægter hensyn til markedet

Når regeringen alligevel foreslår at afholde kommunerne og regionerne fra at yde selvfinansieret støtte til opstilling af ladestandere, sker det ifølge bemærkningerne til lovforslaget efter en afvejning af en omgang transportøkonomisk pest eller kolera. 

Hvis lovgiverne vælger ikke at give kommunerne mulighed for at støtte opstillingen af ladestandere økonomisk, vil udrulningen kun ske, efterhånden som operatørerne vurderer det rentabelt.

Det vil betyde, at det vil ske i en hastighed, der ifølge lovudkastet af "eksisterende eller potentielt kommende elbilsejere vil kunne opleves som udrulning i et for langsomt tempo". 

På den anden side risikerer kommunerne, hvis de får muligheden for at støtte udrulningen, at hæmme de private operatørers egne investeringer i opstillingen. Her vil konsekvensen ifølge udkastet være en forhøjet risiko for fejlinvesteringer samt konkurrenceforvridning. 

Altinget har efter deadline modtaget en skriftlig kommentar fra transportminister Benny Engelbrecht (S). Her skriver han:

"Der er ikke tvivl om, at tilgængelig ladeinfrastruktur i hele landet er en forudsætning for, at flere danskere skifter den fossile bil ud med en el-bil. Den udvikling arbejder vi i regeringen for på en række forskellige måder. Blandt andet har vi sammen med de øvrige partier i Folketinget afsat en halv milliard kroner til ladeinfrastruktur i infrastrukturplanen. Derudover er vi ved at forbedre rammerne for markedet ved at tilpasse lovgivningen."

Inden sommerferien blev et politisk flertal enige om at åbne statslige puljer til opsætning af ladestandere i både 2021 og 2022.

Artiklen er opdateret 19. august 2021 klokken 13.00. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Benny Engelbrecht

MF (S)
folkeskole (Kildevældsskolen 1986)

0:000:00