Debat

LA: Femern A/S har svigtet projektet

DEBAT: Det er for galt, at Femern A/S ikke har taget højde for tyske godkendelsesprocedurer, der nu koster projektet en udskydelse på fire år, mener Villum Christensen fra LA. Hvor svært kan det være, spørger han.

Transportordfører for Liberal Alliance Villum Christensen sætter spørgsmålstegn ved udøvelsen af basal rettidig omhu i bestyrelsen for Femern A/S.
Transportordfører for Liberal Alliance Villum Christensen sætter spørgsmålstegn ved udøvelsen af basal rettidig omhu i bestyrelsen for Femern A/S.Foto: ft.dk
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Villum Christensen
Transportordfører for Liberal Alliance

Femernforbindelsen er igen kommet på den politiske dagsorden. Desværre har man næsten lyst til at sige, for er den ged ikke barberet? 

Nej, det er den bestemt ikke. 

Historien er ellers lang. I 2008 underskrev Danmark og Tyskland en historisk statsaftale på 16 sider, som i detaljer opridsede spillereglerne og visionerne for det store projekt.

Fakta
Vil du blande dig i debatten?
Send dit indlæg til [email protected].

I 2009 vedtog Folketinget en projektlov, som gav hjemmel til de mange dyre forundersøgelser og planlægningen af danmarkshistoriens største projekt.

Vi har indtil nu brugt i nærheden af tre milliarder kroner, hvoraf EU har finansieret cirka halvdelen. 

Det virker jo som rent molboarbejde, og hvis det beror på dårlig kommunikation mellem minister og Femern-bestyrelsen, så må vi have hele denne bestyrelseskonstruktion op til nærmere overvejelse.

Villum Christensen
Transportordfører, Liberal Alliance

Tyskerne må med på ideen
Vi har i april i år vedtaget den endelige anlægslov, som giver Femern A/S bemyndigelse til at sætte projektet i gang og underskrive de nødvendige kontrakter. 

Forligspartierne ville dog gerne sikre sig, at den endelige pris kan holdes på et niveau svarende til højest 39 års tilbagebetalingstid. Derfor var der indlagt et forbehold i lovbemærkningerne, der gjorde, at partierne skulle foretage den endelige godkendelse her i efteråret 2015.

Så kommer det stor MEN. Der er jo to lande, og altså et andet land, der så at sige også skal godkende projektet.

I Tyskland foregår det ikke ved lovgivning, men ved en juridisk og administrativ procedure, hvor det hele ender i en samlet byggetilladelse, inkl. miljøgodkendelser med videre.

Tiden trækker ud
Ifølge Femern A/S’ hjemmeside har man en forventning om, at tyskerne behandler de 10.000 siders ansøgning i efteråret 2013 og kan godkende det i foråret 2015. 

Og nu kommer vi til problemet.

I fredags havde ordførerne et møde med den tyske transportminister, som fortæller, at når alle ændringerne er bearbejdet i byggetilladelsen, så skal den ud i en ny høring, som betyder, at byggetilladelsen først er klar i 2017. 

Hertil kommer, at man må forvente klager til domstolene, som herefter betyder, at man tidligst kan være i gang i år 2019. Ja, du læste rigtigt!

Han sagde også - og det er måske det mest alvorlige i denne sag – at det var helt normal procedure for tyske godkendelser af denne slags projekt, og at han var overbevist om, at projektet ville blive gennemført.

Manglende rettidig omhu
Så er et bare man må undres. Hvorfor i alverden har Femern A/S ikke forholdt sig til det, der åbenbart er en normal procedure i Tyskland. 

Nu står vi i dette efterår og skal skrive kontrakter under, som først kan realiseres om fire år. 

Som entreprenør vil jeg nok betakke mig og kræve en ikke ubetydelig risikopræmie.

Og hvad skal de hundrede medarbejdere lave i fire år, som planlægger projektet, når det nu udskydes?

Det virker jo som rent molboarbejde, og hvis det beror på dårlig kommunikation mellem minister og Femern-bestyrelsen, så må vi have hele denne bestyrelseskonstruktion op til nærmere overvejelse.

Hvor svært kan det være, at man bør være lidt spids på tidsterminerne i vores naboland, som er fuldstændig afgørende for en rationel planlægningsproces. 

Jeg spørger bare. Rettidig omhu er det i hvert fald ikke.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Villum Christensen

Viceborgmester (LA), Slagelse Kommune
cand.phil. (Københavns Uni. 1980), cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1981), MPM (Syddansk Uni. 2005)

0:000:00